• aniara
    Äldre 6 Feb 10:11
    5234 visningar
    6 svar
    6
    5234

    Ärvt gammal vigselring

    Jag har ärvt en jättefin guldring av min mamma, som i sin tur ärvt den från någon släkting. Det är troligtvis en vigselring. Det finns gravyr i den; initialer och ett datum. Varken jag eller mamma vet vem som haft ringen (årtalet i ringen är 1905 så den är gammal!). Jag skulle vilja putsa upp den och ta den som vigselring, men just det faktum att jag inte vet vem som burit ringen gör att jag tvekar. Det känns konstigt på något vis, respektlöst.

    Hur svårt är det att släktforska? Kan man anlita någon att göra det till en rimlig peng?

    Är det fler som har ärvda ringar? Hur har ni resonerat kring det, t.ex. befintlig gravyr i ringen - slipa ner eller behålla?

  • Svar på tråden Ärvt gammal vigselring
  • Äldre 6 Feb 13:55
    #1

    Jag har min gammelmormors förlovningsring från 1920. I den står namnet på hennes make och datum. Jag har valt att låta befintlig gravyr vara kvar eftersom jag tycker att de är fint. Jag kan ha våra namn och datum i vigselringen sedan.

    När det gäller släktforskningen så finns det en del internetsidor, bla ancestry.se. Jag tror dock att man måste betala en slant för att kunna få fram information och jag tror att det är bra att ha någon information att gå på, exempelvis namn eller födelsedata. Annars kan du höra av sig till något arkiv i närheten (riksarkivet.se), eller googla om det finns någon släktforskningsförening i närheten av där du bor. De kanske kan hjälpa dig att komma vidare.

  • Emily Falk
    Äldre 6 Feb 13:59
    #2

    Hej
    Jag har min famors gamla vigselring. Valde att ta bort gravyren eftersom ringen ändå skulle göras mindre och texten ändå inte skulle fått plats. Men jag har de gamla stämplarna kvar från 1940. Tycker det är en fin tanke att använda en gammal ring. Min tanke är att någon av mitt barn eller barnbarn sedan ska kunna bära ringen :).

  • Marylo­js
    Äldre 6 Feb 14:06
    #3

    Jag har fått ärva farmor och farfars vigselringar. Den ena med gravyren tydligt kvar har jag som förlovningsring, och en där gravyren var oläsbar har jag satt stenar i och kommer ha som vigselring. 

    Jag låter den gamla gravyren stå kvar i förlovningsringen, känns underbart att ha min älskade farmors namn där. Min älskade mans namn har jag ju i vigselringen.



     
  • aniara
    Äldre 6 Feb 14:12
    #4

    Tack för era svar! Jag har varit inne på att gravera bröllopsdatumet i förlovningsringen, precis som fästmannen ska göra i sin, och låta gravyren i den andra ringen vara kvar. Känns bra att höra att fler gör så. Det känns inte helt rätt att ta bort befintlig gravyr eftersom den liksom hör till ringen, och speciellt som jag inte vet vem som haft ringen. Jag borde ta mig samman och ge släktforskningen ett försök, har funderat på det ett tag.

  • joråså­att
    Äldre 6 Feb 19:29
    #5

    Hej!

    Ett tips ang. att ta reda på vem som haft ringen tidigare: Om ni bor på samma ort (den ort din släkt bott på) så kan du ju kolla vilka som gift sig just det datumet i gamla arkiv? Kanske dyker det upp ett namn ni känner igen? Kan ju gå lite snabbare än om du ska börja släktforska? Släktforskning är ju säkert kul ändå iof :)

    Lycka till!!

  • Äldre 6 Feb 19:47
    #6

    Vi ärvde mina morföräldrars ringar. Men vi har doch valt att smälta ned dem och göra om till helt nya ringar då ringarna inte passade vare sig i storlek eller modell. Men guldet finns med oss. Det känns fint!

Svar på tråden Ärvt gammal vigselring