• Anonym (ledsen)

Vad tycker ni om det här..

Jag är verkligen ledsen och vill veta vad ni tycker om följande...

Jag är sambo sedan nästan ett år tillbaka med en underbar kille, vi ska gifta oss i vår.
    Denna julen var första jul i vårt gemensamma hus.
    Vi fick massa julkort, med båda hans och mitt namn på, men det var två stycken som bara hade skrivit hans namn. Och det var hans syskon...Även om vi bor här som familj var bara hans namn på kuveret.
    Jag var ganska ledsen för det, för det kanns som inte blir accepterad ( jag har varit gift tidigare)
    Vi försökte förklara för hans familj varför jag blev så ledsen för det, nämligen i mitt föra äktenskap var det likadant med bara mannens namn men då verkligen för att min ex svärfamilj inte ville har någonting med mig att göra...

Vi är vi ju någon månad vidare i tid och så kommer en kuvert till bara adresserad till sambon...det visar sig en inbjudan till döp till sambos brors dotter....så igen en av hans syskon som , även om de vet om det att jag blir väldig ledsen för det, bara skrivit hans namn..Jag känner inget för att följa med, jag blev ju inte bjuden.
    För min del känns det som de gjorde det med flit.

Är det normalt i Sverige att man bara skriver den enes namn ? jag är inte från Sverige och i mitt hemland är det väldig ohysatt att göra så...

Vad tycker ni om detta ?

• Svar på tråden Vad tycker ni om det här..
  • MeaJ

Jag tycker inte att du ska ta så hårt på detta.
    Min egen familj skriver hans namn när dom skickar kort av olika slag till oss.
    Då har varit sambo i 10år.

• bridetobe2013

Ja oftast så skriver man väll mannens namn. (är väll kvar sen gammalt då mannen var "överhuvudet" )

Jag skriver oftast Fam. kurt Olsson tex... Och menar då dom som bor i hushållet.

Om jag ska skicka ngn till bara kvinnan i huset så skriver jag bara hennes namn.

Fast det är nog lite olika hur man gör. Jag skrev ett julkort till mina svärföräldrar (dom är inte gifta) och skrev då Fam. XXX XXX

Tydligen hade svärmor tagit illa vid sig när det stod så pga att hon inte har samma namn. Så numera sskriver jag alltid bådas namn på

1/6 2012
  • Odium

Om ni tagit upp det med has familj och de fortsäter att göra så tycker jag det är ohyfsat.
    Då vet de ju om att du tar illa vid dig och känner dig utstött.

Jag skulle be min sambo att ringa upp sin bror och fråga om inbjudan var menad till bara honom. Oavsett vad brodern svarar kommer de ha en diskussion om situationen.

• Aniara4
    Odium skrev 2012-02-06 13:30:54 följande:
    Om ni tagit upp det med has familj och de fortsäter att göra så tycker jag det är ohyfsat.
    Då vet de ju om att du tar illa vid dig och känner dig utstött.

Jag skulle be min sambo att ringa upp sin bror och fråga om inbjudan var menad till bara honom. Oavsett vad brodern svarar kommer de ha en diskussion om situationen.
    Håller med. Det ÄR oartigt, men försök att inte ta det personligt utan att se det som att syskonen är lite socialt imkompetenta. Det är helt enkelt synd om dem som är så taffliga och okunniga om normala sociala regler!

Eller känner du att de verkligen inte vil ha med dig att göra, att de faktiskt helst bara skulle se din sambo på dopet?

Att be sambon ringa upp och fråga om det bara är han som är bjuden och i så fall varför, tycker jag också är ett bra sätt att hantera det.
  • Odium
    Aniara4 skrev 2012-02-06 13:52:52 följande:
    Håller med. Det ÄR oartigt, men försök att inte ta det personligt utan att se det som att syskonen är lite socialt imkompetenta. Det är helt enkelt synd om dem som är så taffliga och okunniga om normala sociala regler!

Eller känner du att de verkligen inte vil ha med dig att göra, att de faktiskt helst bara skulle se din sambo på dopet?

Att be sambon ringa upp och fråga om det bara är han som är bjuden och i så fall varför, tycker jag också är ett bra sätt att hantera det.
  • Emily Falk

Jag tycker inte du ska ta det för hårt. Det händer ofta att det är så hemma hos oss också...

• Sara 120707

Det här kanske inte är en så populär åsikt men jag tycker nog att du är lite överkänslig.

Vad jag förstår så var du med i inbjudan men inte på kuvertet?

Personligen skriver jag oftast: familjen DEN JAG KÄNNER BÄST

Men nu i samband med bröllopet när jag skulle skriva adresser på 40 kuvert, så började jag efter kanske 10 kuvert(halv ett på natten) skriva det som var kortast.

Oftast skickar man ju bara brev när det är en lite större tillställning med fler inbjudna och efter mina egna adresserings upplevelser så har jag fått mer förståelse för eventuella slarvfel.

Sen tycker jag att de kunde bemödat sig lite mer eftersom du nämnt att du tar illa upp men det finns ju faktiskt en möjlighet att det bara var ett överseende från deras sida och inget medvetet.

• Anonym (ledsen)

Hej..

Tack för alla svar, i kuveret fanns bara ett kort och inget med någon namn på..så jag var inte med på inbjudan..
    Sambon har redan ringt och pratat lite med hans bror efter första kortet, men de har inte gjord något fel tycker de.

Jag har skickat ivägg inbjudan till vårt bröllop för några veckor sen, och man vet ju att det är viktig vad man skriver på kortet, för det är ju de som man skriver till man bjuder in, jag menar lämnar man ut ordet Familj, eller man bara skriver herr och fru xxxx då får ju barnen inte följa med, eller ?  Skrivar man bara Anders Svensson, då är inte hans fru, tjej eller sambo bjuden ? eller ser jag det fel ?

Själv tycker jag att när de hade skrivit    Familj, och sen hans efternamn, då hade det kännt helt annorlunda..
    Men nu redan i två gånger är det bara hans för och efternamn..så vi vet inte ens om barnen får följa med på döpet.

• Odium
    Anonym (ledsen) skrev 2012-02-06 14:26:29 följande:
    Hej..

Tack för alla svar, i kuveret fanns bara ett kort och inget med någon namn på..så jag var inte med på inbjudan..
    Sambon har redan ringt och pratat lite med hans bror efter första kortet, men de har inte gjord något fel tycker de.

Jag har skickat ivägg inbjudan till vårt bröllop för några veckor sen, och man vet ju att det är viktig vad man skriver på kortet, för det är ju de som man skriver till man bjuder in, jag menar lämnar man ut ordet Familj, eller man bara skriver herr och fru xxxx då får ju barnen inte följa med, eller ?  Skrivar man bara Anders Svensson, då är inte hans fru, tjej eller sambo bjuden ? eller ser jag det fel ?

Själv tycker jag att när de hade skrivit    Familj, och sen hans efternamn, då hade det kännt helt annorlunda..
    Men nu redan i två gånger är det bara hans för och efternamn..så vi vet inte ens om barnen får följa med på döpet.
    Precis så skulle jag också ta det.
    Jag skickade själv ut över 80 kuvert med inbjudningar nyss, och nog fan såg jag till att ALLA namn i familjen stod med på kuvertet för att ingen skulle undra eller känna sig utanför. Även när det betydde att det blev fyra namn och svårt att få plats.

TS säger att brodern inte tycker att de gjort fel, vad menar han då? Var du bjuden eller inte?
    För om du var det är det ju ett (om än ganska oartigt, när det diskuterats förr) missförstånd.
  • Sara 120707

Anonym(ledsen):

Då har jag större förståelse för din reaktion, vi skrev in alla de bjudnas namn i inbjudan inuti kuvertet.

Skriver man inga namn i inbjudan så bör det vara tydligt adresserat på kuvertet.

Jag håller med det som skrivits ovan, ring till dem och fråga (gärna lite spydigt) om du oxå är bjuden

Svar på tråden Vad tycker ni om det här..