• Dazzle

Ange alkoholfritt?

Hej alla smarta bröllopsfixare

Utan att önska någon diskussion om huruvida vårt bröllop ska vara alkoholfritt eller inte, så önskar jag råd om hur vi tar oss an att det faktiskt inte kommer servaras någon alkohol. Jag är nykterist av politiska skäl, flera gäster är oxå nykterister medan andra dricker ganska friskt. På vårt bröllop önskar vi inte servera någon alkohol och fram tills nu har jag egentligen tänkt att vi inte skulle nämna det för så många, då min sambo är rädd att folk ska ta med fickplunta eller förfesta extra mycket och komma onyktra till kyrkan.

Nu har jag dock insett att om vi inte berättar det har vi massa gäster som kommer försöka ordna skjuts/taxi/övernattning för att de inte kan köra och misstänker att deras reaktion när de kommer dit inte är något jämfört med vad de tycker om att det står på inbjudan.

Frågan är hur vi tar oss an detta. Hur skriver man det snyggt? Vi kommer ha en liten infolapp i inbjudningen med boknings/anmälningsinfo/att det kommer finas barnaktiviteter/och så kanske något om detta.

Vad tycker ni? Hur göra? Vad skriva? Funderar på hur man skulle kunna göra något lite roligare av det.

Kanske: "Vi nyttjar alkoholfri bar" (då det antingen blir en godisbar eller glassbar, eller båda)? Har ni andra förslag?

Tacksam för råd och tips.

• Svar på tråden Ange alkoholfritt?
  • passionsblomman

Vet inte era vänner att ni är nykterister? För om de vet det, så borde de väl ana att det inte kommer att serveras alkohol?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Ni kan väl skriva något om att bröllopet är barntillåtet och att ni därför inte kommer att servera alkohol.
    Men däremot finns det ett stort utbud av alkoholfria drycker / drinkar ? (nu vet jag ju inte hur stort utbud du har, men det är ju lättare att ha stort utbud av alkoholfritt än med alkohol egentligen Glad)

• Dazzle

Med tanke på hur många vinflaskor vi fick i förlovningspresent så tror jag inte alla vet det. Sedan tror jag att vissa bara utgår ifrån att det ska serveras alkohol.

Ja, kanske ska man nämna barnen.. god tanke...

• Pertinax

Vi skrev helt enkelt i inbjudan att "efter vigseln beger vi oss till intilliggande XXX för alkoholfri middag och festligheter".

• BlomAnna

Jag ser egentligen inte nödvändigheten med att skriva att det är alkoholfritt. Ingen skriver ju att man ska servera alkohol... Går man å fest fr man väl ta seden dit man kommer.

Tror även att det kan finnas en risk för fickpluntor om man skriver att det inte serveras någon alkohol...

Svårt avvägande men jag hade nog inte skrivit något om det.

• wiii

Jag hade nog på något vis meddelat gästerna om att det inte serveras alkohol, av just den anledningen att folk annars fixar skjuts/sovplats i onödan. 
    Jag hade absolut inte haft något emot ett alkoholfritt bröllop, men hade nog faktiskt blivit lite sur ( i brist på bättre ord) om jag hade exempelvis bokat och betalt boende någonstans, och sedan kommit till bröllopet och upptäckt att det inte behövts. 

• Pertinax

Precis. Är ju enkelt om man är mitt i nån stad där det går bra att åka kommunalt, men här ute på vischan är det lite värre. Nu vet mina gäster att de utan problem kan köra 7 mil hem på kvällen. Om folk kom berusade till vigseln skulle jag avvisa dem. Om alkoholen är så jäkla viktig kan man umgås med den istället för med oss.

• Dannedo
    BlomAnna skrev 2012-02-18 12:25:18 följande:
    Jag ser egentligen inte nödvändigheten med att skriva att det är alkoholfritt. Ingen skriver ju att man ska servera alkohol... Går man å fest fr man väl ta seden dit man kommer.

Tror även att det kan finnas en risk för fickpluntor om man skriver att det inte serveras någon alkohol...

Svårt avvägande men jag hade nog inte skrivit något om det.
    Men som TS skrev så kommer ju folk ordna med taxi/hotellrum etc om dom förväntar sig att det serveras vin. Självklart tar man seden dit man kommer, men för att undvika att det blir det stora samtalsämnet på festen så är det ju mest praktiskt att ange alkoholfritt i inbjudan. Inte för att ursäkta sig eller "uppfostra", bara för att underlätta för alla. Och det är väl inget ovanligt att man skriver att det serveras alkohol? Ofta skriver man ju t.ex att det serveras vin till maten och att baren är till självkostnadspris. 

Om man har vänner som tar med sig fickpluntor på en alkoholfri fest så har umgås man ju med folk med grava problem. För mig är iaf tanken helt absurd att man skulle göra så... Okej när man gick i högstadiet och det var disco (har man det nuförtiden :D) och folk smugglade med sig folköl, men som vuxen??! Nå, om någon gör det så är det ju bara pinsamt, och ni kan ju på förhand be t.ex bestman, tärna eller toastmaster/madame hålla ögonen öppna för om någon skulle vara märkbart berusad på ett sätt som stör, då kan man faktiskt be den personen gå. Det är ju samma sak om man hade födelsedagsfika hemma och någon kommer och är full....

Nåväl, jag skulle skriva ungefär såhär:

"För allas trevnad, barn som vuxen, så önskar vi oss en helnykter kväll. Därför kommer det att serveras alkoholfria drycker under hela kvällen, från brudskål till drinkar i baren."

Det är alltid stor skillnad på om något presenteras på ett positiv eller negativt sätt. Om någon klagar, så ta inte åt er, ni vet varför ni valt som ni gjort. Och det kommer också göra skillnad om ni har inställningen att ni ska visa att en nykterfest t.o.m kan vara bättre och trevligare, än att ni går och oroar er för om någon smugglat med sig sprit/ är missnöjda och har tråkigt osv.

Det jag för övrigt tycker är det mest problematiska med alkoholfria alternativ är att det ofta blir så sött och därmed inte lika gott till maten som t.ex ett mustigt rödvin plus att man lätt blir lite sockerhög. Jag älskar vin, öl, champagne och goda drinkar men tycker att det är en jobbig bieffekt att man blir påverkad. Det enda jag skulle tycka var "jobbigt" med en helt alkoholfri fest är om det bara serveras läsk och saft.

Mina förslag på goda alkoholfria alternativ är:
    -alkoholfri öl, faktiskt inte alls så dumt. (Eller vanlig lättöl)
    -Mineralvatten till mat
    -Tonicwater med lime och is, som drink. Inte så sött, och har lite bitterhet.
    -Istället för avec till kaffet, laga riktigt mörka chokladtryfflar rullade i kakao.

(Men det var lite off-topic!) 
  • Magenta

Nu blir jag nyfiken. Hur är man nykterist av politiska skäl? Jag har hört av familjeskäl, religösa skäl och sociala skäl men poltiska var helt nytt för mig. Vilket poltiskt parti är emot alkohol?

• ElinFalk85

hm svårt!!! Vi kommer också servera alkohlfritt vin och öl till middagen av ekonomiska skäl (paktete som vi har köpt restaurangen ifrån ger oss 100kr i rabatt per kuvert om vi skippar alkoholen). vi kommer nämna det när vi kommer fram eller så ber vi vår toast madame säga det innan alla lämnar kyrkan.
    det där med barntillåtet tyckte jag lät bra, då blir det mer naturligt =).

Svar på tråden Ange alkoholfritt?