• SaraJoakim

    Vad kostar en hobbyfotografering?

    hej allihop!

    vi har just spenderat ett par timmar ute i snön o kylan för att ta par/förlovningsporträtt, sedan fick vi ett par inomhus bilder hemma utan ytterkläder. Vi fick även ha med vår lilla valp som kom hem för 3 dagar sedan.

    Tjejjen som tog fotona är en gammal skolkamrat till mig. Vi känner bara varandra genom skolan, vi umgicks aldrig själva på fritiden. Hon är hobby fotograf och har alltså ingen studio. Vi hoppas även att hon ska vara med och fota på vår bröllopsdag.

    För er i liknande situation, hur mkt har ni betalat?

    Efter vår session fick vi ett pris på 1500:- plus att vi kan få en till utomhus fotografering för ett par hundra när det blir varmare ute.
    Jag är lite halvt nervös för vad min m2b ska säga om priset när han kommer hem då priset var "bensinpengar+redigeringstid" räknade han nog inte med så mycket. Vi får bilderna om senast en månad så jag räknar med att hon verkligen fixar bilderna och gör dem fina.  

    Jag vet att foto kan va dyrt, vi bor i en typisk småstad om det är info av värde för er bedomning :p

    Tack!! 

  • Svar på tråden Vad kostar en hobbyfotografering?
  • Chicita

    Vi hade två hobbyfotografer.
    Den ena betalade jag två nätter på hotell, en liten slant till något fika på resan, samt tågbiljetter och så köpte jag tyg och sydde en klänning till henne (som hon fick vara med och tycka till om i färg och modell).
    Totalt för henne så blev det väl runt 2500:- tror jag.

    Den andra fotografen försökte jag få kontonummer till så jag kunde betala, men han ville inte ha något alls. Han var så glad att han blev medbjuden på bröllopet och festen så han tyckte att det räckte. Han fick låna kläder av min make då dom har samma storlek

    (medeltidsbröllop för den som inte hängt med i min bergochdalbana - därav specialkläderna Flört)

    Den vi betalade resan för, fick vi ca 100 bilder av, den andra fick vi ca 400 bilder av.  (hon som inte var härifrån hade en lite äldre kamera som inte klarade av inomhusbilder utan blixt och hon ville inte förstöra stämningen)

    Vet inte om det kan hjälpa dig...
    Du kan ju fråga din kompis om ni kan få även dom oredigerade bilderna mot att ni lovar att det bara är för privat fotoalbum *typ*. Ingen fotograf vill ju att bilder som dom inte gillar - snurrar runt för alla att se..

  • SaraJoakim

    Okay, undrade just varf du skulle sy upp en klänning :p
    Jo, hon verkade vara väldigt villig på att vi får vara med och välja bilder, eftersom hon vill att vi är nöjda, så de är nog inga problem så sett..

    Någon mer därute med erfarenheter?? 

  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-05 17:22:18 följande:
    Vi hade två hobbyfotografer.
    Den ena betalade jag två nätter på hotell, en liten slant till något fika på resan, samt tågbiljetter och så köpte jag tyg och sydde en klänning till henne (som hon fick vara med och tycka till om i färg och modell).
    Totalt för henne så blev det väl runt 2500:- tror jag.

    Den andra fotografen försökte jag få kontonummer till så jag kunde betala, men han ville inte ha något alls. Han var så glad att han blev medbjuden på bröllopet och festen så han tyckte att det räckte. Han fick låna kläder av min make då dom har samma storlek

    (medeltidsbröllop för den som inte hängt med i min bergochdalbana - därav specialkläderna Flört)

    Den vi betalade resan för, fick vi ca 100 bilder av, den andra fick vi ca 400 bilder av. (hon som inte var härifrån hade en lite äldre kamera som inte klarade av inomhusbilder utan blixt och hon ville inte förstöra stämningen)

    Vet inte om det kan hjälpa dig...
    Du kan ju fråga din kompis om ni kan få även dom oredigerade bilderna mot att ni lovar att det bara är för privat fotoalbum *typ*. Ingen fotograf vill ju att bilder som dom inte gillar - snurrar runt för alla att se..
    Känner du ngn hobbyfotograf i Blge då? Jag skulle vilja ha en duktig person som kan ta kort på oss för en billig peng. Eftersom det är ett enkelt bröllop i rådhuset så räcker det med ngt kort därifrån och sen några utomhus kort före/efter så man åtminstone har några kort från dagen. Eller du kanske vet ngn i FAlun?
    Eller så kanske man kan kolla med ngn på medieprogrammet.... Jag vet inte riktigt hur man ska göra
    1/6 2012
  • bridetobe2013

    SaraJoakim: Förlåt att jag kapade din tråd


    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-02-05 21:04:23 följande:
    Känner du ngn hobbyfotograf i Blge då? Jag skulle vilja ha en duktig person som kan ta kort på oss för en billig peng. Eftersom det är ett enkelt bröllop i rådhuset så räcker det med ngt kort därifrån och sen några utomhus kort före/efter så man åtminstone har några kort från dagen. Eller du kanske vet ngn i FAlun?
    Eller så kanske man kan kolla med ngn på medieprogrammet.... Jag vet inte riktigt hur man ska göra
    1/6 2012
    Jag tycker att du ska prata med någon på medieprogrammet. Om inte annat så kanske ni kan göra en deal där du godkänner att personen använder era bilder i en portfolio om denne vill göra karriär inom bröllopsfotograferingen i framtiden, mot att du i princip bara betalar omkostnader och en extra liten slant utöver det.

    Han som var härifrån och fotograferade oss gjorde det mer eller mindre motvilligt, bara för att han jobbar ihop med min make. Men han blev jätteengagerad när dagen väl var här och hade en bra dag. Men jag tror inte att han skulle göra om det med någon han inte känner Flört
  • bridetobe2013
    Chicita skrev 2012-02-05 21:33:40 följande:
    Jag tycker att du ska prata med någon på medieprogrammet. Om inte annat så kanske ni kan göra en deal där du godkänner att personen använder era bilder i en portfolio om denne vill göra karriär inom bröllopsfotograferingen i framtiden, mot att du i princip bara betalar omkostnader och en extra liten slant utöver det.

    Han som var härifrån och fotograferade oss gjorde det mer eller mindre motvilligt, bara för att han jobbar ihop med min make. Men han blev jätteengagerad när dagen väl var här och hade en bra dag. Men jag tror inte att han skulle göra om det med någon han inte känner Flört
    Då ska jag nog börja luska runt lite. Mindre än 4 månader kvar.....
    1/6 2012
  • Chicita
    bridetobe2013 skrev 2012-02-05 21:36:02 följande:
    Då ska jag nog börja luska runt lite. Mindre än 4 månader kvar.....
    1/6 2012
    Låter som en bra tid att börja nu då Solig
  • SaraJoakim
    bridetobe2013 skrev 2012-02-05 21:05:03 följande:
    SaraJoakim: Förlåt att jag kapade din tråd
    1/6 2012
    haha ingen fara, man får ju passa på! ;)
  • MKF

    Hej,
    Vad en amatörfotograf kostar varierar enormt mycket. Mitt bästa råd till er om ni känner fotografen (och inte vill skada vänskapen) är att gå på det som fotografen begär. Tycker ni det är för mycket så kan ni leta efter en annan fotograf. Att diskutera pris vänner mellan slutar sällan bra.

    Lycka till med allt!

  • 20120207

    Hej!

    Tycker lite synd om amatörfotograferna där ute, de sliter minst lika mycket som proffsen och vissa är rätt duktiga och levererar bättre material än vad proffsen gör. I och med att de inte har eget företag så bör prisnivån vara lägre än hos en yrkesfotograf men ändå så pass hög att de känner motivation att fortsätta. Vet inte många som skulle jobba 40 timmar för 2500:-, om de nu ska redigera bilderna också.

    Bröllopet i övrigt kostar mycket men många försöker hålla nere kostnaderna lite väl mycket just på fotografen, intressant att höra lite hur ni tänker? De enda fysiska minne förutom ringarna man har kvar från dagen är just bilderna så man kanske borde lägga mer vikt där?

    Hoppas ni får bra bilder från dagen! 

  • Chicita
    JNS vision skrev 2012-02-06 15:56:26 följande:
    Hej!

    Tycker lite synd om amatörfotograferna där ute, de sliter minst lika mycket som proffsen och vissa är rätt duktiga och levererar bättre material än vad proffsen gör. I och med att de inte har eget företag så bör prisnivån vara lägre än hos en yrkesfotograf men ändå så pass hög att de känner motivation att fortsätta. Vet inte många som skulle jobba 40 timmar för 2500:-, om de nu ska redigera bilderna också.

    Bröllopet i övrigt kostar mycket men många försöker hålla nere kostnaderna lite väl mycket just på fotografen, intressant att höra lite hur ni tänker? De enda fysiska minne förutom ringarna man har kvar från dagen är just bilderna så man kanske borde lägga mer vikt där?

    Hoppas ni får bra bilder från dagen! 
    Kul att du tar upp min kostnad som "standard"  Flört 2500:- är dock betydligt mer än vad många betalar sina amatörfotografer enligt vad jag sett i tidigare trådar...

    Nu var det ju inga pengar hon fick i handen, utan det var omkostnader, bland annat 2 nätter på hotell som sagt.
    Den tjej som vi betalade resan mm för går en utbildning som har fotografi som en del av utbildningen. Vi känner varandra mest via nätet, har träffats ett par gånger men inte mer än så...
    Hon sa lite på skämt att hon väldigt gärna skulle vilja vara med på vårt bröllop då vi hade medeltidstema och hon tyckte att det skulle vara häftigt. Vi pratade lite skämtsamt om att hon kunde komma och fotografera oss för att få lite praktisk erfarenhet på köpet, och det utvecklades från ett skämt, till en fundering - till en överenskommelse.
    Vi pratade lite om kostnader och hon var helt med på att vi skulle betala hennes omkostnader (resa, boende, mat, kläder osv) men att vi utöver det inte kunde ge så mycket. Men hon tyckte att det var ok om hon fick tillåtelse att använda fotografierna på oss som hon ville.
    Och det sa vi ja till. Vi hade inte förväntat oss mer än kanske 10 - 15 porträttbilder samt några oredigerade bilder på mingel.
    Vi hade heller inget krav på att det måste bli lyckat, eftersom vi hade en proffsfotograf som backup veckan efter (vilket vi inte behövde utnyttja då våra amatörer var väldigt duktiga).

    Den andra fotografen ville vi ju betala, men han ville inte ha något.

    För oss var det inte kostnaden som var anledningen till att vi valde den här lösningen. Utan det var för att dom ville vara med. Och för oss blev det då ett utbyte - du är välkommen på bröllop och middag om du fotograferar, självklart ska du inte ha några omkostnader för att du ställer upp -
    Det är alltså inga personer vi skulle ha bjudit på varken vigseln eller festligheterna efteråt annars eftersom det inte är några vi umgås med så mycket. Men på det här sättet fick vi alla något vi ville ha...
  • Pertinax

    Blir en kompis till min tärna som ska fota åt oss. Hon blir med hela dagen och ville ha 3000 kr (stor skillnad mot 15-20000 som en "proffsfotograf" skulle kosta) + att vi betalar hennes resa tur och retur.

  • JoL

    jo,det e verkligen stor skillnad Men Proffs fotograf jobbar proffsigt och tänker på tex back up,säkerhet och har mycket bättre utrustning och resurser för att bilder ska bli så bra som möjligt. Om man anlitar en amatör har den bara en kamera och kanske 1-2 minnes kort...utrustning är billigare och händer det något..tja..få man otur så kanske man få inga bilder Alls och man gifter sig bara en gång. Värt att tänka genom innan =)

    Priser man betalar är ofas höga då många fotografer anser just att det är Mycket stort ansvar att fotografiera bröllop och är slitsamt,man har bra och tåligt utrustning,resor,planering, extra hjälp med utrustning och sen ca 1 vecka redigering av bilder,album m.m

  • Pyttsan

    8000sek för en heldag betalar vi. Då är det en bekant som precis är i startgroparna med att starta eget företag och får använda oss som referens. Inte utbildad fotograf, men väldigt, väldigt duktig och tänker alltså nu satsa professionellt. 

    Med heldag menar vi förberedelser, vigsel, brudskål och när festen inleds. Han fotar också dukning, deltaljer och gör en portträttfotografering av oss. Under själva festen har vi flere vänner som lovat knäppa, men ingen fotograf.

    Det anser jag vara ett mycket bra pris.  

Svar på tråden Vad kostar en hobbyfotografering?