• Äldre 3 Feb 22:34
    1347 visningar
    3 svar
    3
    1347

    E-bay, hur gör man??

    Ja, nu känner jag mig helt lost. Hur fungerar det med e-bay egentligen??

    För att göra en kort historia lång så kommer vi inte ha någon bestman eller tärna. Däremot har vi fem barn, döttrar, som kommer vara näbbar. Tjejerna är 11år, 9år, 6år, 4år och 3år. Har varit runt på lite butiker här i stockholm och letat efter söta näbbklänningar (krav "uppuffad" klänning = klänning med vid kjol) och visst, jag har hittat två som jag absolut kan tänka mig att köpa. Problemet är bara att det blir lite dyrt när det är fem klänningar som skall köpas. Den ena klänningen kostar 550:-/st och den andra 799:-/st. Inte en förmögenhet/klänning men för 5st blir det ju lite..

    Så jag tittade på ebay och hittade en som var snarlik dom jag redan sett och den kostade 11.95 USD. HUR är det möjligt?? Var är haken??

    Alla tips och idéer tar tacksamt emot!!!

     

  • Svar på tråden E-bay, hur gör man??
  • aniara
    Äldre 4 Feb 08:29
    #1

    Först och främst, ebay är en gigantisk handelsplats på internet som förenar köpare och säljare världen över. En del är billigt, en del är dyrt. En del är märke, en del är piratkopierat, en del är märkeslöst.

    Det låga priset är möjligt för att det är färre mellanhänder som ska ha del av vinsten, inga butikslokaler som det ska betalas hyra på, eventuellt arbetare som får sämre betalt och eventuellt ett sämre arbete (men behöver inte vara så). "Haken" är att du köper grisen i säcken. Du köper en vara osedd och har liten eller ingen möjlighet att reklamera eller ångra köpet om det inte skulle bli som du har tänkt. Men du kan ha tur att det blir jättebra och då har du sparat en massa pengar.

  • Äldre 4 Feb 21:17
    #2

    Tack för hjälpen.
    Jo, jag förstår ju att det är som typ tradera. Och efter lite efterforskning så förstår ajg att jag måste skaffa mig ett konto på ebay och paypal för att handla. Jag kollade också frakten från USA och det skulle bli typ 600:- Räknade ut att totalt skulle det bli runt 1600:- för fem klänningar inkl. frakt. Det är ju rätt överkomligt. 
    MEN, det är ju detdär med att köpa grisen i säcken. Tänk om klänningarna ser billiga och trista ut...

    Nej, det får nog bli att köpa här hemma 

  • sweet
    Äldre 4 Feb 21:52
    #3

    Sen får du inte glömma att om du handlat utanför eu så tillkommer tull och moms på det du handlar. Är lite olika beroende på belopp och vad för typ av vara men allt står på tullverkets hemsida.

Svar på tråden E-bay, hur gör man??