• JohannaFotograf

    Hjälp bordsplacering med skilda och "ovänner"

    Jag får snart panik när det kommer till bordsplaceringen och behöver hjälp!!


    Hur gör man när man vet att vissa inte går ihop och skall man blanda så båda delarna av släkterna får träffas?


    Vart skall alla sitta?


    Min fästmans pappa har en ny fru och hans mamma har en ny sambo. Sambon har aldrig träffat pappan och mamman och pappan skildes som ovänner och jag är inte helt säker på hur deras relation är nu.


    Samtidigt har hans pappa inte haft kontakt med sin mamma "min fästmans farmor" samma gäller hans moster (så dem är antagligen ganska mycket ovänner om jag förstår det rätt)


    Sen när det gäller min familj så är inte min mormor och morfar direkt förtjusta i min pappa men jag tror inte dem kommer visa det där.


    Vi kommer vara lite över 40 personer med närmaste släkten och enstaka vänner-


    Hur löser man detta?? tack på förhand.

  • Svar på tråden Hjälp bordsplacering med skilda och "ovänner"
  • martinoevalotta

    Kan det hjälpa om du istället fokuserar på vilka de faktiskt gillar?  Dvs börja med att para ihop personer med andra personer som du vet/tror att de skulle gilla att umgås med under ett par timmar och därefter sätt ihop det olika paren med varrandra.

    Jag läste tipset att man ska frångå det här med att slaviskt bordplacera efter konstens alla regler utan istället fundera på hur det blir så roligt som möjligt för gästerna och att de flesta brukar uppskatta att få sitta i närheten av åmtinstone någon som de känner (och tycker om). Jag kommer t.ex att placera min pappa brevid (eller mittemot)  hans sambo eftersom hon inte känner någon annan i min släkt.

    Är det någon som absolut inte står ut med att sitta i närheten av någon annan så placera dessa så långt ifrån varrandra som möjligt.

  • Drullen

    Vi har inga ovänner i släkten (så vitt ja vet ) men skilda är flera, med nya respektive.


    Det kommer inte va fast placering, utan vi kommer (idé än sålänge men..) placera folk vid bord o sen får de sätta sig hur de vill vid bordet, men den idéen funkar ju inte om man har ett långbord : /


    Vi kommer troligtvis att sitta vid ett eget bord, med extra stolar mitt emot oss (idéen snodde ja nånstans på BT tror ja) så kan folk komma dit o sätta sig en stund, på så vis behöver ingen känna sig "bortplockad" från oss om du föstår hur ja menar.


    Men om man vill ha "traditionell" placering så sitter väl inte hans mamma o pappa bredvid varandra ändå? (kan ha fel är så dålig på riktiga traditioner) o deras respektive kan man ju placera på olika sidor oxå om man vill. Moster o farmor sitter ju då nånstans emellan men behöver ju inte sitta precis bredvid.


    Hoppas allt inte blev ihopsnurrat, har en förmåga att flumma till det... : )

  • JohannaFotograf

    Jag vet inte ens hur traditionel placering är :s


    lokalen vi skall vara i har massa vanliga bord som går göra till långbord såklart, sen tror ja det fanns 3 runda bord.


    har ingenaning hur vi skall ställa borden...

Svar på tråden Hjälp bordsplacering med skilda och "ovänner"