Mina svärföräldrar dödar glädjen...vad ska jag göra?
Jag vet inte var jag ska börja....
Vi har haft problem en längre tid med mina svärföräldrar. Eller egentligen har väl problemen funnits där hela tiden men det senaste året har dem eskalerat. Jag har inte sett dem på ett år. Min fästman har träffat dem en gång det senaste året. Vi bor väldigt långt ifrån varandra så ofta har det aldrig varit. Ungefär en gång i halvåret och vid jul och sommar. I kort kan man väl beskriva problemen med att de är väldigt kritiska och konservativa. Om man inte gör som dem, är som dem, tycker som dem, går upp på mornarna samma tid som dem osv så hakar de upp sig på detta. Droppen blev dock då de vid sitt senaste besök attackerade mig och min familj (som alltid varit generösa och välkomnande mot dem) så till det grövsta att jag bröt samman och lämnade vårt hem och träffade dem inte mer innan de åkte.
Det har varit många turer sedan dess men i höstas trodde jag att vi kom någon vart och vi beslutade att bjuda in dem. Då började det igen. Krtiken......om de skulle komma skulle det vara si och så. Det slutade med att de inte ville komma...och vi var tillbaka på noll. Trots alla löften om att de skall låta oss leva vårt liv och inte lägga sig i...Sedan kändes det åter igen som att det började ljusna. Jag har till och med ringt till dem vid jul och pratat med min svärmor.
Nu till det som gör att jag håller på att gå sönder. Vi har varit förlovade i flera år och börjar nu så smått planera vårt bröllop. Trots att det inte ska ske förrän nästa år, men det har varit planen hela tiden. Nu då vi verkligen börjar prata om det ordentligt och sett ut plats och verkligen känt oss väldigt lyckliga och förväntansfulla den senaste tiden så kommer den... ...kritiken. Min sambo nämnde för dem då de pratade sist att nu har vi bestämt var och nu börjar planeringen. Han frågade också väldigt vänligt om de kan tänka sig att bidra. Det var inget tvång. Han ställde bara frågan. Allt verkade vara frid och fröjd och min svärmor verkade såååååå positiv till det vi pratat om. Så pratade dem med varandra idag igen....budskapet var underförstått att "vi kan bidra men.....förändring....förändring....så brukar man göra...så gör andra....det här tycker vi...." Problemet här är att min sambo inte kan säga ifrån. Jag vill inte att de ska gräla... det räcker med att han stoppar upp och påpekar att det inte är deras bröllop och oavsett om de bidrar eller inte så bestämmer vi vad vi vill lägga pengarna på...eller har jag fel?
Det jag känner är att vi lever lyckliga som i en bubbla tills de på något sätt alltid ska smutsa ner det man är lycklig över, kritisera och kommentera. Jag tar gärna emot tips men de vet inte vad det betyder. De uppmanar!!!!! Hur som helst så har jag lärt mig att de kommer aldrig att ändra på sig. Men jag kände idag att detta är min framtid.... de häver ur sig och min blivande man kan inte säga ifrån. Han får inte fram orden. Varje gång känner jag mig sviken. Jag känner mig sviken av honom. Jag ska gifta mig med honom men då det kniper och brinner i knutarna känner jag att jag inte kan lita på att han finns där för oss, för vårt förhållande. Vardagen är det inget fel på. Det är just då attackerna från hans föräldrar uppstår som jag och vårt förhållande verkligen behöver att han står upp och försvarar oss. Men han kan inte. Han mejlar till dem eller säger alltid till mig att vi tar det nästa gång vi pratar. Då säger de fler saker som han återigen väntar med att kommentera till nästa gång..... det är en sån sörja. När jag pratade med honom om att jag känner att han sviker mig och vårt förhållande när han inte sätter stopp säger han att han löser det genom att inte bjuda dem på bröllopet.... Men det löser ju inte hans inställning. För sedan kommer det annat de kan förstöra...köp av hus i framtiden...kritik kritik kritik...barnbarn och hur de ska uppfostras...kritik kritik kritik. Jag känner att jag alltid blir den elaka häxan som inte vill få vår sämja och lyckad ständigt förstörd för att han inte kan säga ifrån. De kommer aldrig att ändra sig så det krävs att man alltid påpekar att nu är ni inne på privat område igen...o igen...o igen...detta säger min sambo att han inte orkar att påpeka, vilket jag förstår. Men om man väl låtit dem lägga sig i en sak så lägger de sig i resten och de tar det personligt om vi inte gör allt så som dem gjort i alla år de varit gifta. De lever efter rätt regler. Vi gör fel.
Frågan är om jag orkar utsätta mig för detta. Jag kan ta att de är som de är om jag känner att när det sker så står min man upp för mig, men den känslan har jag inte för han är oförmögen till att göra det. Han har sån otrolig respekt för dem. Jag vill ju känna att han alltid står på min och vår sida och att jag kan luta mig mot honom och få trygghet. För jag är livrädd för att träffa dem igen då alla löften om att de lärt sig en läxa och ska respektera att vi är vuxna med egna liv är som bortblåsta då man ger dem lillfingret. Eller i det här fallet frågar om de kan bidra med nån summa till sin sons bröllop. Begär jag för mycket av honom? Det här har gått så långt att jag inte orkar längre. Jag börjar bli likgiltig. Beredd på att allt som e fint ska smutsas ner och istället för att stå tillsammans och kämpa blir det gräl mellan mig och den jag planerar bröllop med. Han säger att jag inte förstår hur han har det. Jag känner att varje gång det ställs på sin spets sviker han oss som par.....
SNÄLLA NI KLOKA DÄR UTE. Vad ska jag göra? Ska jag gilla paketet och gifta mig så som det är? Kräver jag för mycket av min fästman? Borde vi ge upp och dela på oss?