• Honungsdagg

Är vi sent ute?

Vi ska gifta oss den 25 maj och jag känner att vi är såå sent ute i vår planering och allt som bör göras...

Min älskade sambo lämnar ofta allt till sista minut och nu, i den viktigaste planeringen i vårt liv så märker jag att jag velar fram och tillbaka hur mycket som helst... Någon som känner igen sig?

Vi hade egentligen tänkt gifta oss i december, men pga av min svärfars cancer vill vi gifta oss tidigare så att han med säkerhet får vara med vid bröllopet.

Vi ska gifta oss i min sambos barndomshems trädgård (där mina blivande svärföräldrar bor kvar) så det är klart, men så sent som igår kom vi fram till att vi vill ha en präst trots att vi bestämt oss för borgerlig vigsel egentligen. Vi har inte skickat ut inbjudningskorten, kläder, ringar osv osv ja inget är klart eller bokat....

Är vi för sent ute?

Nu har vi iaf slagit fast att vi ska åka och beställa ringar och titta på kläder om en vecka.... Pust, hjääälp!

• Svar på tråden Är vi sent ute?
  • Aniara4

Ni har en plats, så det viktigaste nu är att se till att ni har en vigselförrättare, och sen komma ihåg att skicka in hindersprövningen i god tid. Har ni de sakerna på plats blir ni åtminstone gifta! Jag skulle nog prioritera att få tag på vigselförrättare eftersom det inte är säkert att alla åker ut till andra platser. En präst kan möjligen vara ännu svårare att få att åka iväg än en borgerlig vigselförrättare, men om ni gärna vill ha de kyrkliga inslagen är det ju bara att kontakta er församling och höra om någon av prästerna har möjlighet.

Klart det går!

• Bride2Be13

Det beror lite på hur ni hade tänkt bröllopet. Hur ska ni göra med mat? Ska ni inte ordna eget så skulle jag kolla upp det så snart som möjligt. Samma med kläder, om du ska ha en bröllopsklänning kan det vara bra att kolla nu. Jag var inne i en butik och hon i butiken berättade för mig att om inte min storlek fanns inne så kunde det ta upp till 4 månader att få in den.  Annars hänger det nog mest på ekonomin, om ni har råd att lägga ut allt nästan på en gång. 

• Fästmön

Vi ska gifta oss 26 maj och vi har kyrka och festlokal samt att jag beställde en klänning på nätet för ett par veckor sen så den kommer om en månad. Vi ska bjuda in 200 personer.

Jag tycker väl att vi har kommit ungefär lika långt o jag är inte orolig =) Det beror väl på hur kräsen man är och om vill ha en specifik cateringfirma, fotograf eller dylikt. Då kan det vara svårt. 

Lycka till =) 

• Sessan67

Hej. Vad roligt med en till som ska gifta sig den 25:e maj, annars är det mest den 26:e :)

Vi ska bara ha ett väldigt enkelt bröllop och det vi fixat hittills är:

Hämtade ringarna igår (men de måsta justeras i storlek tyvärr).
    Kläder är inköpta. Behöver dock komplettera med behå och skor till min flickvän.
    Borgerlig vigselförrättare och rådhus bokat.
    Afternoon tea, bokat för 16 personer - det är så många vi blir och vi kommer att köra på afternoon tea istället för bröllopsmiddag.
    Hotellövernattning på bröllopsnatten bokad.

Bara 2 personer hittills som vet om att vi ska gifta oss så det återstår att bjuda in resterande gäster. Det kommer vi nog att göra bara någon månad innan. Hinderprövningspapperen ska skickas in när som helst nu.

• Honungsdagg

Men åh tusen tusen tack för allas inlägg, nu känner jag mig mycket lugnare! :)

Fick totalt panikutbrott här på dagen när sambon bara trallar omkring och tycker vi har hur mycket tid som helst! :)

Men nu har vi iaf hunnit skriva i hindersprövningspapprena och efternamnspapprena och dom ska med till postning om en stund.

Jag har t o m beslutat ta hjälp av svärmor och vi har bjudit in dem till planering på söndag eftermiddag. Och jag har börjat titta på klänning på nätet :)

Vårt bröllop blir inte stort heller och vi är inte så kräsna av oss ;) Viger oss i trädgården hos svärföräldrarna m närmaste familjen, sen bjuder vi in vänner o grannar till en mingel-fest och vi blir ca 75pers m barn inräknade. Det blir en lättare buffe under eftermiddagen och sen smiter vi iväg till hotellet vi bokat vid kl 17. Vi ´reser nästa morgon kl 6 på smekmånad så det gäller att komma tidigt i säng! :)

Och åh va roligt att andra också ska gifta sig 25 maj!

Svar på tråden Är vi sent ute?