• Vilse

Dukar och Servetter

Jag tänkte ge mig på att sy egna servetter samt dukar.

Billighetsvarianterna som att köpa IKEA handdukar och sy till servetter, samt använda velour som duk finns i tanken - men jag tänkte försöka hitta något annat lite finare och se vad priser skulle hamna på.

Har googlat runt lite och hittat bla lakansväv - 100 % bomull.
    Hur brukar detta vara? Skulle det kunna fungera som dukar? Skulle det kanske till och med kunna fungera som servetter?
    Min misstanke är att det är ett ganska tunt tyg (och därmed inget jag vill ha till servertterna)?

Vad brukar dukar/servetter vara i för tyg?
    Vad ska jag leta efter?

• Svar på tråden Dukar och Servetter
  • brud 201208

Jag ska ha vita velour dukar,tycker det blir super fint. Servetter är svårt jag vill ha dunilin servetter större och grövre men vet ej vad jag ska hitta det.

• Vilse

dunilin - är det tyg eller papper?
    Kunde bara hitta att det var ett "linne liknande material" och det säger ju inte så mycket...

• Chicita

Lakansväv funkar utmärkt som dukar, eventuellt kan du lägga vit pappersduk direkt på bordet och sen lakansväven ovanpå, bara för att vara säker på att bordet inte lyser igenom.

Det är inte jättelämpligt till servetter (tänk dig att torka dig på underlakanet liksom) men lite finare linne blir perfekt om du kan få tag i det billigt.
    Sen beror väldigt mycket på kvalitén på tyget. Om det är lite tjockare (tättvävd) bomull så kanske du kan ha det till servetter. Tänk bara på att du behöver lite "styrsel" i tyget för att det ska både se bra ut och kännas bra, annars finns risken att servetterna bara ser "vissna" ut.

Dunilin är pappersservetter som ska likna linneservetter i textur och känsla. Väldigt bra servetter faktiskt Glad

Sök efter Duni servetter så hittar du dom. Brukar kunna finnas på ICA och liknande

• Pyttsan

Hittar du tokbilliga kökshanddukar så brukar de bli jättebra tygservetter! 

Jag tycker att vanligt bomullstyg/billiga lakan ofta är för tunt som bordduk, i så fall skulle jag köra dubbla dukar. Det känns liksom inte lyxigt när man ställer ner tallriken eller glaset på bordet, det "klonkar" igenom duken. Så är duken i tunt tyg-kör dubbelt!

Vi hyr dukar foch servetter från tvätten, tycker absolut det är prisvärt och enkelt! Glad 

Svar på tråden Dukar och Servetter