• AnnaMa­ria23
    Äldre 1 Feb 14:25
    13887 visningar
    24 svar
    24
    13887

    Budgetbröllop med mat-panik!!

    Hej alla!

    Jag och min sambo planerar nu ett bröllop till september! Vi är inte direkt gjorda av pengar så vi ska försöka hålla nere kostnaderna så mycket som det bara går och än så länge inga problem med det MEN! Maten för sjutton! Jag behöver tips! Hur får man ner matkostnaderna? Min sambo har en enorm umgängeskrets så vi kommer antagligen ha ca 80-85 gäster.
    Jag har funderat på buffé eller bordsservering. Jag är på buffé men inte min sambo. Men när jag ändå har kollat runt lite på priser på bufféer från catering osv så är det ju svindyrt!! mellan 200-300 kr pp!

    Några som har några tips på hur vi kan göra med denna ständigt problematiska mat-frågan? Min sambo är väldigt noga med att det ska vara bordsservering med trerätters. Men hur kan man få ner priset på det?
    Alla tips mottages tacksamt!!

    Kram på er!

  • Svar på tråden Budgetbröllop med mat-panik!!
  • Mela01
    Äldre 1 Feb 14:46
    #1

    Det beror på vad ni tycker om och vad ni e inne på för linje och vill bjuda på.
    Ska ni ha catering eller ska ni göra själva?

  • Äldre 1 Feb 14:55
    #2

    Ett altenativ om det tvunget ska va trerätters är att göra kall efterrätt och kall förrätt själv, ta catering till huvudrätt och fixa serveringspersonal själva eller genom cateringfirman

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 1 Feb 15:04
    #3

    Ett hett tips som kan få ner priset är att kolla med kock och resturangskolorna. Har ingen aning om vad de tar för att laga maten och servera men det borde ju bli billigare att ta någon som håller på och utbildar sig än att ta någon cateringfirma.

    Men som Sara 120707 sa att gör kall efterrätt och kall förrätt som ni gjort själva. Det borde ju också få ner priset.  =)

  • Cosy
    Äldre 1 Feb 15:04
    #4
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m4058737.html
    Kolla in denna tråd finns många tips som folk skrivit om
    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Sorita
    Äldre 1 Feb 16:52
    #5

    Varför inte ha en Exotisk buffé med kallskuret kött, tex men några olika sorters kött, ett stort fat med exotiska frukter, potatissallad o vallmobröd. Har kollat priser på Maxi, det kostar ca 100 kr per portion. Billigare förstås o laga till själv, eller nån som kan hjälpa till.

  • Mela01
    Äldre 1 Feb 16:55
    #6
    Sorita skrev 2012-02-01 16:52:23 följande:

    Varför inte ha en Exotisk buffé med kallskuret kött, tex men några olika sorters kött, ett stort fat med exotiska frukter, potatissallad o vallmobröd. Har kollat priser på Maxi, det kostar ca 100 kr per portion. Billigare förstås o laga till själv, eller nån som kan hjälpa till.


    *gillas*

    På ett ungefär det vi ska ha samt att vi gör allt själva Glad 
  • Äldre 1 Feb 17:03
    #7

    Jag skulle också prova att ta kontakt med restaurangskolorna och se vad man kan få för deal om dom tar hand om allt.
    Och med allt så menar jag förrätt, varmrätt, efterrätt och även tårtan samt servering. Jag tror nämligen att ni kan få ett bättre pris om ni tar allt från dom, för då kan dom kanske ta det som en del av utbildningen, kanske till och med som någon sorts prov.
    Se bara till att få skriftligt från lärarna du pratar med

  • Thessa­nG
    Äldre 7 Feb 19:21
    #8

    OM man väljer och ska göra typ exotisk planka själv, någon som har några idéer om hur man gör och vart man köper det kallskurna? Vill också försöka hålla ner kostnaderna så mycket som det går..


     


     

  • Äldre 7 Feb 19:29
    #9

    Här har du en ICA-butik i Borlänge som har specialicerat sig på plankor. Du kan se bilder på deras upplägg och det står vad som är på varje planka.
    En guldgruva för "gör det självare" alltså Glad

    www.ica-sellnas.com/

    Vart du köper det kallskurna... Tja den butik som har extrapris när det är dags för dig att handla kanske Flört

  • Äldre 7 Feb 21:16
    #10
    ThessanG skrev 2012-02-07 19:21:00 följande:

    OM man väljer och ska göra typ exotisk planka själv, någon som har några idéer om hur man gör och vart man köper det kallskurna? Vill också försöka hålla ner kostnaderna så mycket som det går..


     


     


    Google är din vän..... www.tasteline.com/menyer/buffe/Buffe-Berakna-vikt-och-mangd/
Svar på tråden Budgetbröllop med mat-panik!!