• evigtkär

förlovningsring i rött guld, vigselring i rött eller vitt guld?

Har beställt en jätte fin vigselring i rött guld eftersom min förlovningsring är i rött guld. Men den jag provade i affären var i vitt guld (de hade inte provexemplar i rött) så nu är jag rädd att jag kanske inte tycker den är lika fin i rött. Har sett den på bild dock och ja den är jätte fin... Men har alltså inte provat den i verkligheten.

Frågade om det var vanligt att man har röd förlovningsring och sedan vit vigselring och det var det tydligen. Men för mig blir det mer enhetligt med samma "färg" på båda ringarna... Och det var mer underhåll på en vit guld ring än med en i rött.

Vad tycker ni om att blanda rött och vitt guld? Blev så osäker helt plötsligt...

• Svar på tråden förlovningsring i rött guld, vigselring i rött eller vitt guld?
  • drömmer

Jag tycker det är lika snyggt att blanda som att ha det enhetligt. Men det är ju upp till var och en att bestämma . Hur ser ringarna ut?

• LoJ

Jag har blandat. Min förlovningsring är en enstensring i rödguld med infattninngen av diamanten i vitguld och vigselringen är en alliansring i vitguld. Jag vill kunna bära andra smycken i både vitguld (eller silver) och guld och i och med att mina ringar har båda färger funker de till allt

• llinda81

jag har en förlovningsring i rött guld, men ska ha vigselringen i vitt guld! jag har alltid me tyckt att man ska ha i samma färg, men eftersom jag vill ha svart diamant i min vigselring så tyckte jag att de va snyggare me vitt guld till de, o gick o provade en ring i vitt guld till min i rött, o de va ju faktiskt riktigt snyggt! så en av varje färg blir det

• evigtkär

min förlovningsring är slät lite rundad i guld. Vigselringen ser ut enligt bilden.

Men är osäker på om jag ska ha vit eller röd guld då...

• evigtkär

Kikar runt lite på bilder och det verkar som att vitt guld är riktigt populärt just nu. Men jag vill ju att min ring ska hålla livet ut och då kanske ändå rött är mer klassiskt. Det var mer underhåll på en ring i vittguld också sa hon i affären.

Tror det lutar åt två i rött men är fortfarande osäker... Hjälper ju inte att vi gifter oss i hemlighet så jag har ingen mer än maken att bolla mina funderingar med :S

• krusidull

Jag tror att röttguld kommer bli kanonfint. fast det är ju högst personligt med tanke på att jag tycker det är finare att inte blanda.

• Syrinx

Jag tycker också att det är snyggast att låta bli att blanda. Är helt säker på att du kommer att tycka att din vigselring blir fantastiskt fin, TS! Eftersom din första tanke var att du ville ha även den i rött guld, så tror jag du ska hålla fast vid det - förmodligen är oron bara lite vanliga brudnerver!

• evigtkär
    Syrinx skrev 2012-02-02 13:54:50 följande:
    Jag tycker också att det är snyggast att låta bli att blanda. Är helt säker på att du kommer att tycka att din vigselring blir fantastiskt fin, TS! Eftersom din första tanke var att du ville ha även den i rött guld, så tror jag du ska hålla fast vid det - förmodligen är oron bara lite vanliga brudnerver!
    Ja det får bli i rött. Och ja förmodligen nerverna som spökar över allt som ska hinnas med och alla beslut som ska tas :) Men bäst att hålla fast i första tanken, oftast den som är den rätta!
  • MissBroccoli

Jag tycker det kan vara snyggt om man blandar i samma ring, alltså en rödguld (eller gultguld som det igentligen är, rödguld är mer å koppar hållet) detalj på en vitguldsring. Men jag hade valt samma färg på själva ringarna. det kan även vara riktigt snyggt att blanda vitguld, gultguld och rödguld i samma ring.

Vill man ha vitguld men inte allt meck med vitguld börjar det nu bli mer och mer vanlig att man använder palladium. Det der nästan ut som vitguld (det ena är lite mer stål färgar och det andra är lite mera silver färgat men inte mycket skillnad) men man slippet rodinera ringarna varje år.

Det är inte alla guldsmeder som kan jobba i palladium då det är lite speciellt att löda, men är ni nyfikna så hör efter hos guldsmeden!

• evigtkär

Nu behöver jag inte fundera mer Ringarna är färdiga för att hämtas idag. Sambon ska hämta dem men jag får inte så vigselringen förren vi vigs, spännande! Men ska bli skönt att få tillbaka min förlovningsring idag, känner mig så naken utan den!

Svar på tråden förlovningsring i rött guld, vigselring i rött eller vitt guld?