Tänker mig galen! Svärmor
Jag har inte några bevis eller särskilt stora saker att dra upp. Men tusen småsaker gör att jag hela tiden har känt att jag och min m2b kommer i andra hand för mina svärföräldrar. Det stör mig att jag känner så och mår dåligt över det för att vi kommer i första hand hos mina föräldrar. Kanske beror det på att de inte är så rika och mannens familj har lite mer åtminstone och är mer så att barnen ska få ta del av allt de har osv. Mina svärföräldrar är väldigt generösa med kärlek och "ting" mot oss också. MEN lillebrorsan till min m2b och hans familj, får hela tiden mer hjälp, mer uppmärksamhet, mer "saker". Kan inte peka på nåt större men just den där extra grejen hela tiden gör mig galen. Jag blir så irriterad att jag nu tänker på henne varje dag!!! vad ska jag göra? Min blivande man är storebror och vill klara sig själv medan lillebrorsan alltid tagit emot mer hjälp. Skillnaden har väl alltid funnits.
Det som gjort mig såhär upprörd var när barnen kom. De fick barn två år innan oss och det är som det största som hänt mina svärföräldrar. De var så engagerade! Sen kom vårt barn och de var glada till 90% jämfört med deras 100%. De är generösa, glada och intresserade, men i brorsans fall var de JÄTTEintresserade, JÄTTEgenerösa osv. Nu när vi köper grejer till vårt barn kan hon säga "jaha en sån, ja vi köpte nog två olika till *******". Vi har fått lite kläder och böcker, småsaker liksom. Nu började vi prata om ytterkläder och då var det samma sak. Alla stora, dyra saker verkar de ha fått! Till saken hör att vi nu har dålig ekonomi pga att vi köpt hus, behövde reparera bilar och är föräldralediga. Så en overall hade suttit fint. Men tydligen får bara dem det...
De är så gärna barnvakt till deras unge, när vi bor hos dem (de bor långt ifrån både oss och brorsan så vi bor hos dem när vi är på besök) tar de gärna deras unge tidigt varje morgon och väldigt gärna på natten. De har erbjudit sig till oss en gång! Då vaknade vi dock samtidigt. De vill gärna att brorsans unge ska sova i deras rum när vi är där trots att vi ligger i rummet brevid och att deras ugne fortfarande skriker på nätterna. Alltså vaknar hela vår familj vilket de inte verkar bry sig om! Vi är också trötta, vårt barn är 1 år och vi har inte sovit ordentligt på ett år men det gör tydligen inte något.
Hela tiden känns det som att deras familj HELA tiden ligger steget före. De fick världens skattesmäll och då får vi plötsligt massa pengar! Vi som gått o haft det jobbigt med huslån, bilar osv har inte fått en kronas hjälp. Visst fick vi också hjälp nu, men det var ju för att de behövde hjälp och de ville va rättvisa. Likadant med bröllop. De fick tydligen notan betald, 50 000kr. Småsaker räknar de inte ens men det blev skert några tusen. Svärmor var helt tokig och köpte tusen saker, dekorationer, små presenter dagen innan osv osv osv. De hade hand om deras barn hela bröllopet och hade barnet på natten. Nu är det vår tur och vi ska få 50 000! Galet mycket pengar och vi är så himla tacksamma. Därför skämms jag över detta inlägg. Men jag lovar, vi kommer inte få lika mycket hjälp i form av barnvakt, småsaker och allt det där. Jag kan nästan lova att svärmor kommer va barnvakt åt deras barn och tycka att mina föräldrar kan passa vårt. Fast det är vi som gifter oss. De älskar vårt barn också men deras mest. Tydligen räknas första barnbarnet (första flickan i familjen....) som högst och skillnaden blev mycket större. men återigen. De hjälper oss också, jag borde inte va såhär. Jag mår så dåligt för jag kan inte hjälpa hur jag känner! Jag spyr på att de har inställningen att de behöver hjälp med allt medan de verkar tycka att vi inte behöver det. Har vi varit ihop en hel vecka så betalar jag gärna nån lunch eller fika. Svågerns familj däremot de tar bara emot och ger inget. Ändå får de bara mer och mer, både saker och uppmärksamhet och kärlek. Det stör mig som faaaan. jag tänker på detta hela tiden. vad ska jag göra? Jag blir så ledsen och min sambo håller inte med mig alls. han tror att jag bara vill ha saker men så är det verkligen inte. men det är klart det känns orättvist att höra att de får massa hela tiden. Det som gör mest ont är skillnaden mellan barnen. Speciellt då vårt barn är glad och pigg, gillar alla. Deras har hela tiden varit skrikig, svår och gnällig. BLÄÄ på detta.