• Anonym (Orolig)

Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(

Hejsan,

måste skriva av mig lite här. Är stressad och ledsen och hoppas att ni orkar läsa och komma med goda råd!

Vi skall ha ett litet bröllop med 35 gäster. Vi bestämde tidigt att det var viktigt för oss att bara bjuda närmaste familj och vänner som vi känner väl och umgås med, vi ville ha ett intimt bröllop för de närmaste.

När min tärna bad mb2 om en "inbjudningslista" med kontaktpersoner till min möhippa disskuterade han den med mig. Likadant gjorde jag när jag fick samma fråga ifrån bestmannen. Det kanske inte är rätt enligt tradtitionen men så gjorde vi. Vi bestämde båda att vi bara skulle bjuda våra närmaste vänner som vi umgås med en och en. Några kusiner med respektive fick stå tillbaka och även några vänners respektive. Jag tyckte inte att det var konstigt, när mb2s barndomskompis gifte sig i somras var han på svensexan men jag var inte med på möhippan. Jag kände henne knappt så det kändes naturligt!

Min möhippa var i helgen och jag hade jätteroligt med mina närmaste tjejkompisar. Idag ringde bestmannen och sa att en av mina kompisar hade frågat hans fru när svensexan var. När hon svarade att den är nu på lördag, såg hon väldigt förvånad ut och antydde att det var konstigt att hennes kille inte var bjuden.

Tycker ni det? Måste man bjuda respektive på möhippa/svensexa? Han är inte den enda manliga bröllopsgästen som inte är bjuden! Han och mb2 har aldrig umgåtts bara de två, de har bara täffats några gånger om året tillsammans med mig och min kompis. Det är för sent nu, svensexan är på lördag och planerad och klar. Skulle de bjuda in honom nu skulle de bli tvugna att bjuda de andra respektive också. Dessutom skulle det ju vara uppenbart att de är bjudna i efterhand.

Har blivit jättestressad över detta... Är rädd att min vän skall bli sur och att det skall bli dålig stämning på bröllopet.

• Svar på tråden Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(
  • Anonym

Förstår hur du menar, jag tänker som du. Jag o en kompis som också ska gifta sig i sommar kommer att ge varandra en lista på kompisar vi vill ha bjudna på våra möhippor. Vi vet inte exakt vilka den andra vill ha med så redan innan vi blev förlovade med våra pojkar så bestämde vi det haha. Jag kommer inte ta med min svägerska, svärmor och mamma, kusiner osv. Jag tar med mina nära kompisar, vi blir bara några stycken. Jag tror att om man kan stå för sitt val och är konsekvent, så att ingen känner sig trampad på, då kan man ju helt enkelt bara förklara hur man tänkt. Då borde ju de flesta förstå, speciellt om man inte knappt känner varandra!

• Odium

Vi kommer också bara ha våra "egna" vänner, de flesta av mina tjejkompisar har respektive som gubben min har träffat kanske en gång. Ingen av dom är bjudna. Det känns helt normalt tycker jag, svensexan/möhippan vill man ju fira med de som känner en bäst och som verkligen är VÄNNER.

• Chicita

Min make bjöds in till min väns -blivandes svensexa trots att dom knappt träffat varandra.
    Detta för att dom tyckte att det skulle vara smart att alla killarna lärde känna varandra.

Men det är ju absolut inget måste.

Mitt råd är att du säger till din vän att du - när bestman frågade efter listan - valde ut de som var inbjudna på bröllopet som din make kände för att du inte trodde att någon annan skulle vilja komma i alla fall. Säg att det kanske var fel av dig, men att du trodde att det skulle bli bästa svensexan, med bara de som känner din blivande redan sen innan. Och att du - om hennes kille vill - kan ge honom numret till bestman och se om han kan haka på så här "i efterhand".
    Dom borde förstå din förklaring och kanske själva känna att det var logiskt resonerat av dig, sen är det väl upp till honom om han vill gå vidare

• Anonym
    Chicita skrev 2012-02-01 20:34:17 följande:
    Min make bjöds in till min väns -blivandes svensexa trots att dom knappt träffat varandra.
    Detta för att dom tyckte att det skulle vara smart att alla killarna lärde känna varandra.

Mitt råd är att du säger till din vän att du - när bestman frågade efter listan - valde ut de som var inbjudna på bröllopet som din make kände för att du inte trodde att någon annan skulle vilja komma i alla fall. Säg att det kanske var fel av dig, men att du trodde att det skulle bli bästa svensexan, med bara de som känner din blivande redan sen innan. Och att du - om hennes kille vill - kan ge honom numret till bestman och se om han kan haka på så här "i efterhand".
    Dom borde förstå din förklaring och kanske själva känna att det var logiskt resonerat av dig, sen är det väl upp till honom om han vill gå vidare
    Men samtidigt vill många hålla de för sina nära vänner, vilket jag förstår. Min möhippa handlar om mina vänner och de systar som står mig nära, läs att inte ens alla systrar är bjudna. De personer jag mår bra av och som jag känner ska finnas där. Om jag bjuder någon respektive bröllop bara för att den är just endast en väns respektive, varför skulle jag vilja ha den personen på min möhippa? Alla hinner träffas på bröllopet sen. Tycker det är oförskämt att verka oförstående när någon inte vill bjuda någon man inte känner, på sin möhippa/svensexa. Det är ingen rättighet.
  • Anonym
    Chicita skrev 2012-02-01 20:34:17 följande:

Och hon behöver inte alls ge något nummer, utan förklarar att bara dem närmäste vännerna är bjudna. Detta ska man inte ens behöva förklara, men om den här tjejen kommer och frågar direkt bruden/brdugummen, kan man vänligt förklara att ingen respektive som de inte kände, var med. Att bara bjuda en, blir konstigt, som TS sa. Att behöva stressa för någon man planerat är tråkigt som det är..
  • Chicita

TS får göra PRECIS som hon vill.
    Jag gav ETT förslag.
    Om det inte är vad hon vill höra så behöver hon inte följa rådet.

Tänk vad enkelt det är - utan att tala om hur fel JAG har i den här frågan Tungan ute

• BlackWIngedAngel
    Anonym skrev 2012-02-01 21:12:45 följande:
    Tycker det är oförskämt att verka oförstående när någon inte vill bjuda någon man inte känner, på sin möhippa/svensexa. Det är ingen rättighet.
    Där måste jag nog få inflika lite. Den enda egentliga gästen på en svensexa är brudgummen. Att brudföljet ofta bjuder in och att de får gästlista av brudparet beror snarare på att man många gånger har en splittrad umgängeskrets, alltså att inte alla som är brudgummens vänner nödvändigtvis är varandras vänner för det. 

Med detta vill jag alltså bara poängtera att det är meningen att svensexan ska anordnas av de av brudgummens vänner som väljer att delta och anordna. Gör man på något annat sätt så är det rimligt att man har förståelse för att det kanske behöver förklaras. 
  • Anonym (Orolig)
    Chicita skrev 2012-02-01 21:18:58 följande:
    TS får göra PRECIS som hon vill.
    Jag gav ETT förslag.
    Om det inte är vad hon vill höra så behöver hon inte följa rådet.

Tänk vad enkelt det är - utan att tala om hur fel JAG har i den här frågan Tungan ute
    Jag förstår vad du menar! Men som de andra säger så känns det helt fel att säga att han kan "haka på i efterhand" eftersom de isf finns iaf två andra som känner mb2 mycket bättre men som inte är bjudna. Mitt andra problem är att min vän inte frågat mig direkt, det känns fel att ringa och säga "bestman säger att du pratat med hans fru och att du sagt att din kille..."
  • Anonym (Orolig)
    BlackWIngedAngel skrev 2012-02-01 21:22:50 följande:
    Med detta vill jag alltså bara poängtera att det är meningen att svensexan ska anordnas av de av brudgummens vänner som väljer att delta och anordna. Gör man på något annat sätt så är det rimligt att man har förståelse för att det kanske behöver förklaras.
    Vad menar du? Vi har väll inte gjort på något annat sätt? Mb2s vänner känner inte varandra och skulle inte kunnat kontakta varandra utan att fråga oss. Och får vi frågan blir det ju automatisk att vi "väljer" vilkas kontaktuppgifter vi lämnar ut.
  • Sara 120707

Jag tror att det BWA syftar på är att du nu funderar på att utesluta personer som faktiskt hör av sig och vill hjälpa till och fira din M2B.

Samtidigt tycker jag det är lite grovt att säga att du "väljer" när du faktiskt mycket tydligt har valt ut en liten krets som ska få komma och till och med funderar på att AVVISA övriga som hör av sig och vill fira din M2B.

Att din väns sambo skulle få möjlighet att vara med skulle ju egentligene inte vara så konstigt eftersom det BEHÖVS ingen inbjudan för detta fenomen utan man förväntas samordna sig och den ende inbjudne är den blivande. Att han hör av sig räcker.

Att man sedan ger lite kontaktuppgifter för att tex bestman ska få något att starta med är ju bara en praktisk fråga eftersom det inte är ofta hela vänkretsen känner varandra i dagens samhälle.

Det är ingen som kan klaga på att man inte blivit inbjuden på en svensexa/möhippa, den enda som bör BJUDAS är den blivande bruden/brudgummen.

Svar på tråden Inbjudan till mb2s svensexa, orolig att trampa på tår :´(