• Bride2Be13

Fri bar utan fyllefest?

Jag vill ha fri bar på festen eftersom jag inte gillar att gästerna ska behöva betala för sig, och underlätta för han som ska stå i baren, men samtidigt vill jag inte att folk ska supa. Det känns dumt att sätta en gräns eller ge "drinkbiljetter" och jag vill inte köpa in så lite alkohol att det tar slut..men hur gör man? Jag vågar inte lita på att alla har bra omdöme och dricker måttligt.  

• Svar på tråden Fri bar utan fyllefest?
  • Dejli

En bartender ska ni ju ha, och det är nog en förutsättning om man har vänner som har svårt att behärska sig :P Se till att denne inte häller upp för starka drinkar. Ha små glas som det inte får plats så mkt i så de inte får för mkt åt gången, och se till att om han ser att någon börjar bli lite för onykter, gör svagare drinkar till dessa (de kommer antagligen inte märka någon skillnad ändå). Kanske kan han ha en flaska där spriten är lite "utspädd" så att det inte syns om han häller upp något med lägre alkoholhalt?

• lmcl

Vi kommer att ta 10:- för allt i baren, enbart för att folk ska hålla lite ordning på sina glas. Jag har varit med och ordnat cocktailfester för 100 personer, där baren varit fri, och det blir så sabla stökigt! Folk tar en drink och ställer den ifrån sig, och sen vet de inte vilket glas som var deras och så går de och tar en ny drink istället, medan påbörjade drinkar står i drivor på borden. Om de får betala en aldrig så liten slant så håller de betydligt hårdare i glaset. 

Jag tror också att det funkar på att hålla konsumtionen på en kontrollerad nivå - om inte annat märker de väl att promillen blivit för hög när de får problem med att pilla fram pengarna ur plånkan...

• bride to be 2012

Vi kommer nog "bara" servera vin, öl och cider. Spriten brukar ju göra att folk blir rediga...
    Hoppas på så vis slippa det värsta.

• Shaii

Svår fråga men om du inte tror att alla gäster kan dricka med omdöme och att det är en eller flera som riskerar att balla ur så kanske fri bar inte är en jättebra idé. Jag har dock inga bra förslag på hur man ska lösa det om man inte vill begränsa gästerna. Att ta självkostnadspris kanske inte heller hindrar dessa personer att dricka sig stupfulla i alla fall.

Är det enskilda personer du misstänker inte kan hantera spriten kanske du kan prata med dem innan om du känner dem väl. Eller be någon som står dem nära att hålla ett öga på dem?

• Bride2Be13

Tack för tipsen! Det där med små glas, svagare drinkar och en bartender med koll ska jag definitivt ta med mig. Jag funderar på att låta dom "panta" glasen för att få en ny drink/öl. Även om det inte är deras egna glas så blir det inte alls lika rörigt. En bekant körde på det och det fungerade tydligen väldigt bra. Och så slipper man ha lika mycket soppåsar och sånt framme. Prata med folk innan kommer vi nog också få göra.

• minitoker

Hejsan.
    Vi kommer också köra med fri bar och ha bartender. För att minska spritkonsumtionen måste man lämna in sitt tomma glas innan man får en ny drink/öl/vin mm. På detta sättet håller man förhoppningsvis reda på sitt glas och dricker upp det som finns i innan man tar ett nytt glas.

• blivandeBrud2012

man bara kan be toastmastern säga till samtliga att de gärna får lämna tillbaka tomma glas pga lite glasbrist. Då behöver man inte avslöja att det är pga att man inte vill ha fylleslag och så kommer nog de flesta respektera detta tillräckligt för att de ska ge önskad effekt, utan att man behöver riskera att framstå som dålig/jobbig/snål.

• Chicita

Små glas med svaga drinkar är ingen bra kombination i en fri bar (för då dricker gästerna fortare för dom tycker att det är så lite i glaset, vilket innebär mer jobb för bartendern och att folk blir fullare snabbare).
    Stora glas med svaga drinkar däremot Flört...
    Om man har tillgång till is och lägger i isen först så ser det mer ut när man häller på spriten sen. Fyller man sen upp med mycket läsk/juice/drinkmix så känns det lyxigt/ generöst med den där stora drinken i handen.

Däremot så är det lämpligt att använda små vinglas eftersom det känns mer att få ett relativt fullt sådant än ett stort "restaurangglas" med 1/3 fyllt - även om det är samma mängd

Vi tog en liten slant för alkohol, men hade fritt på alkoholfria drinkar.

Hur som helst så har ni en fördel om ni har en bartender.
    Denne kan hålla koll och servera svagare drinkar om någon blir lite överförfriskad...
    Svårare med öldrickarna. Men om ni häller upp ölen i glas så kan ni ha lättöl av samma märke som bartendern får servera dom som verkar bli lite väl glada i hatten

• lolliepopsie

Vi ska ha fri bar,men tanken att folk skulle bli för fulla har inte slagit mig! :/

Tycker att de som står på vår gästlista,är städade personer!

Men så ska vi visserligen ha en bartender också,så skulle ngn få för mycket innanför skjortan får man nog göra så som ni tipsat om :)

De med alldeles galet mycket glas och så har slagit mig.

Letar därför fina plastglas till baren!Som man sedan bara kan ta en svart soppsäck och kasta!

Vi för alltid
  • ichboll

Vi kommer att köra 10 kr i baren o det är enbart för att minska svineriet... Min fästman hade sin 30-års fest i november o då var det mycket samma folk som är bjudna på bröllopet, på 30-årsfesten hade vi öppen bar o det blev som det stod tidigare att glas lämnades halvfulla o det känns tråkigt så valde att ha en bar som kommer att kosta en liten peng ;)

• MyWeddingday

Ingen starksprit utom avec, sen 10:- för allt i baren med en "bartender", annars går folk och bara hämtar...
    var på ett bröllop i somras där de fick hälla ut halvfulla burkar/glas överallt för man tappar bort och tar mer/nytt

• annelie1981

Fick fick tips från cateringfirman om att ta en liten summa i baren som går till välgörande ändamål. Så att folk inte bara går och tar sig en ny öl för att de "tappat" bort ölen etc.

• Zia 20090618

Vi hade gratis alkohol på vårt bröllop i somras. Då körde vi enkelt och hade bara öl, cider, rött och vitt. Och avec till kaffet förstås. Inga drinkar, just för enkelheten och slippa ha en bartender. Då visste alla i förväg att det skulle vara gratis och våra toastmasters var tack och lov ganska duktiga på att uppmana åtminstone våra vänner (ca 25 års åldern) i förväg att detta minsann inte skulle bli någon suparfest. Så det blev rätt lugnt, någon nyss fyllda 18 fick väl avrunda lite tidigare men annars var det inga problem :) Sedan körde vi förresten med 33 cl öl just för att slippa halvfulla burkar överallt, tror det funkar bättre mentalt också, att man inte dricker lika mycket. 

Svar på tråden Fri bar utan fyllefest?