• carrie83

Har ingen brudtärna

Jag har ett problem som ger mig ganska mycket ångest. Jag har ingen kompis som jag kan tänka mig att fråga om hon vill vara min brudtärna. Jag har en, relativt, nära vän, som egentligen inte har hållit nån kontakt med mig sen vi flyttade utomlands och som jag av olika anledningar har blivit lite besviken på. Jag tycker inte hon riktigt är värd att vara min brudtärna. Sen har jag en annan kompis som jag möjligen skulle kunna tänka mig att fråga, men hon bor inte i den staden vi ska gifta oss i och hon är småbarnsmamma och jobbar. Det känns som jag inte riktigt kan begära av henne att hon ska engagera sig i vårt bröllop, på distans och dessutom med ett litet barn. 

Så då lämnar ingen... Hur gör man då? Är det nån här som har gift sig utan brudtärna? Det känns väldigt ledsamt att det ska behöva bli så, speciellt med tanke på att min m2b har två bestmans. 

• Svar på tråden Har ingen brudtärna
  • Drömbröllop12

Jag ska inte ha någon brudtärna

Inte för att jag inte har någon utan för att jag inte vill ha någon, kanske låter knäppt men jag vet att jag kommer ha systrar och kompisar runt mig ändå, känns bara dumt att välja ut en när jag kan ha alla med mig :)

Vårt bröllop handlar om mig och min blivande man inte någon annan.

• Emmisenn

Jag håller helt med Drömbröllop12, jag ska inte heller ha någon tärna, dels för att jag inte känner att jag har någon att ge den äran men samtidigt också för att jag faktiskt inte vill ha någon, det är JAG som ska synas när jag går fram till altaret ;)

Min m2b ska också ha två bestmän men det gör mig inte något alls!!

• Chicita

Brudtärnans roll är ju egentligen att dyka upp i kyrkan och hålla i din bukett medans ni har ringväxlingen.
    Det tror jag nog att du kan "begära" av din väninna med det lilla barnet Flört

Men jag tror att du vill ha den där "film-tärnan" som springer runt i affärer med en och kollar klänningar, sitter och viker program och packeterar favours.
    Jag drar den slutsatsen eftersom du skriver att du inte kan "begära att XX ska engagera sig, och dessutom på distans"...

Att bolla idéer, ha åsikter om klänningar mm kan man göra på distans om personen vill det.
    Men annars har du ju hela BT här som kan hjälpa dig med att tycka till om saker, ge idéer mm.

Jag skulle fokusera på frågan "vill du ha någon med dig på ER dag" ?
    I så fall - fråga den du tycker bäst om.
    Om det inte är det viktigaste för dig. Så hoppa över det där med tärna helt... Det är inte ett måste och erat bröllop blir inte mindre fint för att du inte har en tärna. Det är ju du och maken som det handlar om den dagen trots allt Solig

• carrie83
    Chicita skrev 2012-01-30 11:14:31 följande:
    Brudtärnans roll är ju egentligen att dyka upp i kyrkan och hålla i din bukett medans ni har ringväxlingen.
    Det tror jag nog att du kan "begära" av din väninna med det lilla barnet Flört

Men jag tror att du vill ha den där "film-tärnan" som springer runt i affärer med en och kollar klänningar, sitter och viker program och packeterar favours.
    Jag drar den slutsatsen eftersom du skriver att du inte kan "begära att XX ska engagera sig, och dessutom på distans"...

Att bolla idéer, ha åsikter om klänningar mm kan man göra på distans om personen vill det.
    Men annars har du ju hela BT här som kan hjälpa dig med att tycka till om saker, ge idéer mm.

Jag skulle fokusera på frågan "vill du ha någon med dig på ER dag" ?
    I så fall - fråga den du tycker bäst om.
    Om det inte är det viktigaste för dig. Så hoppa över det där med tärna helt... Det är inte ett måste och erat bröllop blir inte mindre fint för att du inte har en tärna. Det är ju du och maken som det handlar om den dagen trots allt Solig
    Tack för ett väldigt bra svar!

Efter jag skrev det här inlägget så började jag fundera att jag kanske inte heller behöver nån tärna, om jag vill ha hjälp med påklädning eller vid frissan kan jag be min syrra. Att överräcka brudbuketten kan jag också göra till nån av mina syskonbarn (förutom den 12-åriga systerdottern, som helst vill vara osynlig :) ). Jag tror det löser sig på nåt sätt.
    Enda jag är orolig för är att om jag inte har nån brudtärna, vem ska då ordna min möhippa? ;)
  • Chicita
    carrie83 skrev 2012-01-30 11:22:04 följande:
    Tack för ett väldigt bra svar!

Efter jag skrev det här inlägget så började jag fundera att jag kanske inte heller behöver nån tärna, om jag vill ha hjälp med påklädning eller vid frissan kan jag be min syrra. Att överräcka brudbuketten kan jag också göra till nån av mina syskonbarn (förutom den 12-åriga systerdottern, som helst vill vara osynlig :) ). Jag tror det löser sig på nåt sätt.
    Enda jag är orolig för är att om jag inte har nån brudtärna, vem ska då ordna min möhippa? ;)
    Det är inte tärnans jobb att anordna möhippan heller... Flört
    Det är dina vänners gemensamma grej. Normalt sett brukar det ju falla sig så att ens tärna är den närmaste vännen - den som kanske ändå skulle stå i centrum för planeringen av något sådant.
    Men det är inte en "arbetsuppgift" som ingår i "tärnans jobb".

Om det är viktigt för dig att få en möhippa så tycker jag att du kan prata lite diskret med dina vänner och din syster kanske om hur du hoppas att möhippan kommer att bli och lufta oron över att det inte blir nån hippa eftersom du valt att inte ha någon tärna... Sen är det upp till dom.

Jag tror ju inte att du gifter dig för att få en hippa.
    Se det som en bonus om det blir en (vilket det säkert blir, speciellt om du visar att du väldigt gärna vill ha en).

Jag tror du har en bra plan där med syskonbarnen och syrran som stöd...
    Om du vill ha en tärna - så varför inte fråga henne annars? Glad
  • lmcl

Jag kommer inte att ha någon tärna, eftersom jag inte har någon vännina som är så mycket närmare än någon annan. Jag har ett fantastiskt tjejgäng från studietiden, och de kommer helt säkert att ordna möhippan, men ingen av dem är mer lämpad än någon annan att "hålla i handen" genom planering och iordningfixande, eller att hålla buketten. Och det gör mig ingenting.

Min blivande man har en vän som han gärna hade haft som marskalk, men eftersom jag inte har någon tärna så avstår han från att ha marskalk.

• Cosy

JAg kommer inte ha tärna, tråkigt nog har jag inga tjejkompisar och ingen av mina vänner vill ha klänning^^. Varken jag eller fästmannen vill ha någon där.

JAg tror inte jag kommer få någon möhippa, det skulle vara kul men det gör inget heller om jag inte får någon.

Det jag skulle tycka vara kul är att göra något tillsammans med min fästman och våra vänner innan vi gifter oss samma sak som många gör på möhippor/svensexor.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • 1700tal

Ska inte heller ha nån, tycker inte tärnan fyller nån funktion egentligen. Bolla idéer gör jag bäst här på BT, hålla buketten kan vem som helst göra och möhippa bryr jag mig inte om. Om nån vill fixa en hippa så gör de det ändå. Har bara en riktigt bra kompis och han är kille. Vi överväger att låta honom och blivandes bror vara marskalkar båda två men å andra sidan, fattar inte vitsen med marskalken heller. Nää, bättre hålla fokus, ordning och reda på oss två där framme istället, det räcker!

• Emmisenn
    1700tal skrev 2012-01-30 12:24:46 följande:
    Ska inte heller ha nån, tycker inte tärnan fyller nån funktion egentligen. Bolla idéer gör jag bäst här på BT, hålla buketten kan vem som helst göra och möhippa bryr jag mig inte om. Om nån vill fixa en hippa så gör de det ändå. Har bara en riktigt bra kompis och han är kille. Vi överväger att låta honom och blivandes bror vara marskalkar båda två men å andra sidan, fattar inte vitsen med marskalken heller. Nää, bättre hålla fokus, ordning och reda på oss två där framme istället, det räcker!
    Såå bra skrivit =)
  • Hella

Jag har ingen tärna heller. Jag bollar ideér med min blivande man och här på bröllopstorget. Min syster ska följa med för att ge smakråd vid provsminkning och uppsättning om två veckor och hon är väl den jag pratar mest med om bröllopet. Men jag har ingen tärna och det känns bra för mig.

• brideo

Strunta i tärna om det inte är någon som du blir glad över att fråga. Jag skulle "låna över" en av min m2bs marsalkar till min "sida" för hjälp med blommor etc under vigseln om jag vore du. Jag tror han skulle bli jätteglad om du la fram det precis så, att du också behöver lite stöd under vigseln. Jag vet att min mans kompisar skulle bli jätteglada om jag frågade över dem till "min sida". Då får de ju äran att verkligen stötta er båda.

Svar på tråden Har ingen brudtärna