• Kia82

Nyförlovade. När bör vi börja planera bröllop?

Vi är nyförlovade januari-12 och skulle vilja gifta oss maj-juni 2013. Hur lång tid tar det att planera ett bröllop, när bör vi börja? Hur lång tid i förväg bör man boka lokal/kyrka osv?

Är helt färsk i ämnet och behöver så mycket tips/hjälp som möjligt.

• Svar på tråden Nyförlovade. När bör vi börja planera bröllop?
  • Misswert

Grattis till förlovningen!

Jag skulle nog säga att det beror på var ni vill gifta er samt när. Ser att du skrev maj. juni och det är ganska populära månader, när jag bokade kyrkan för oss så fick jag veta att hela maj var bokad. Jag och min sambo har planerat sedan oktober 2011 och vi gifter oss i juni 2012. Är ni duktiga på att planera så går det ganska fort, men jag skulle nog rekomendera att höra av er till kyrkan (om det är där ni vill gifta er), och kolla när ni kan boka, samt börja kolla på festlokal. Annars så skulle jag nog säga att ni kan ta det lugnt de första halvåret och njuta av varandra, för att sedan sätta igång...

• augustesen

Grattis vad roligt! :)

Vi förlovade oss i April och började planera på en gång, kyrkan vi ska gifta oss i är väääääldigt populär och bokas över ett år innan så den bokade vi direkt. Vissa kyrkor bokar dock max 1 år innan så är olika :) Festlokaler beror ju på vart ni bor och vad ni är ute efter, men skadar ju inte att kolla runt och se vad som passar er.

Jag skulle säga att boka det ni vet att ni vill ha..text kyrka och festlokal så kan ni ta det andra allt eftersom det närmar sig, då slipper ni slåss med alla andra par i höst :p

• Kia82

Tack så mycket!Skrattande

Helst av allt så skulle jag vilja börja planeringen redan nu men jag tror att det är lite tidigt, trots att den redan pågår för fullt i mitt huvud.Flört
    Vi bor på västkusten i en ganska liten stad så jag tror inte att det är risk för att det blir helt fullbokat överallt. Men det kan kanske vara lagom till sommaren att börja titta runt på festlokaler och så för att se hur ställen ser ut i sommarskrud, man vill ju att det ska vara lite vackra omgivningar.

• Misswert

Kan säga så här att vi bor också i en ganska liten stad på västkusten, och vi hade först tänkt oss maj, men insåg att i stort sätt alla lördagar var bokade. Men vi var kanske ganska sena ute, vi ringde kyrkan för att boka i oktober förra året.

Så kyrkan är inte fel att boka ganska tidigat, samt lokal.

Västkusten, liten som stor stad är väldigt populära att gifta sig i. Vinter som sommar.

Lycka till!

• Misswert

Insåg just att jag upprepade istortsätt mitt första inlägg. Förlåt!

Var snäll och bortse från mitt förra inlägg....

Svar på tråden Nyförlovade. När bör vi börja planera bröllop?