• Tinzi

Vart förminskade ni er ring & vad kostade det?

Behöver förminska min förlovningsring, och undrar vart ni gjort detta samt pris?

• Svar på tråden Vart förminskade ni er ring & vad kostade det?
  • PimPim83

Jag gick till en guldsmed i stan där jag bor. Det kostade 500 kr att förminska min ring men då ingick även putsning.

• Bröllop201206

Oftast beror det på hur ringen ser ut och är formad, om den har diamanter i sig. Jag har inte förminskat min alliansring än, då jag hört att fingrarna kan svälla efter barnafödande och då får man inte på sig ringen. Och att har man förminskat den en gång så kan det vara svårt att göra den större igen, iaf med min ring har jag fått det svaret, så jag väntar med förminskningen, min ring är inte jätteförstor utan lite för stor och snurrar oftast runt fingret, vilket jag tycker är irriterande. Enligt Guldsmeder jag pratat med så skulle dom behöva klippa upp ringen för att förminska den då det är flera diamanter i så går det inte att bara lägga i en "brygga" som man kan göra i en helt slät ring. Men för att få exakt prisförslag och hur det går till med just din ring, föreslår jag att du besöker lite olika guldsmedsbutiker och frågar vad det kan tänkas kosta" prisförslag helt enkelt". :)

• 1700tal

Jag gick dit vi köpte dem, en guldsmed/butik. En slät ring kostar 350 kr att förminska hos dem. Med nån eller några stenar i kostar det 700 kr och med stenar skickar de ringen till Schalins (som tillverkat den) som gör om den för att garantin på stenarna ska fortsätta gälla. Min andra ring med massa små stenar kostar 1200 kr av förminska, även den skickas till Schalins. I de två sista fallen görs ringen om helt från början, de var för komplicerade för att förminska, då faller stenarna ut senare.

Och putsning och gravering ingår då.

• Tinzi

OKi, tack. Detta är en ring i bankad vitguld, alltså inte helt slät, inga diamanter dock Får kolla upp detta närmare, men mellan 200-1200 iaf låter det som ;:)

• Kia82

Jag fick förminskat min förlovningsring i vitguld med en sten och den fick guldsmeden klippa bort en bit av och sedan lägga ytterliggare ett lager vitguld på och det kostade 1000 kr att göra det. Svindyrt tyckte jag men jag ville få det gjort snabbt så jag orkade inte jämföra mellan olika butiker. Det var hos Guldfynd som dom tog detta priset.

• vetekatt

Jag förminskade min enstensring hos en guldsmed i Stockholm. Det kostade 300 kr + 100 kr för gravyr. Bra pris tycker jag! Hos vissa guldsmeder fick jag prisuppgift på 900-1200 kr.

Svar på tråden Vart förminskade ni er ring & vad kostade det?