• minitoker

    Panik!! Ingen vigselförrättare!!

    Nu har jag panik!!

    Vi ska gifta oss den 19 maj, borgligt.
    Innan jul ringde vi rådhuset för att få tag i en vigselförrättare men då sas det att schemat inte var lagt än så vi fick vänta till mitten av januari. I veckan började vi ringa runt till olika vigselförrättare men det visar sig att alla 8 i kommunen är bortresta den helgen och ingen kan viga oss. Det är en helg som de inte har någon vigsel i rådhuset heller.

    Vi fick tipset att ringa till grannkommunens vigselförrättare men de måste ha tillstånd att viga i vår kommun, annars går det inte.

    Tänk om det inte löser sig!?!?

    Vilka alternativ har man i så fall?? Hur löser man detta på bästa sätt? Har ni några bra tips?

  • Svar på tråden Panik!! Ingen vigselförrättare!!
  • Chicita

    Alternativ... Prata med en präst? Denne kanske inte kan viga er i rådhuset, men varför inte på något annat vackert ställe om ni inte vill vara i kyrkan... Men behöver ju inte ha en stor vigsel med massa folk bara för att man möts i kyrkan Glad

    Det mesta löser sig. Kolla med grannkommunen, i värsta fall kanske ni kan åka dit om det inte är jättelångt?

    Lycka till Solig

  • minitoker

    Förlåt, var otydlig.
    VI ska vara utomhus, bredvid lokalen där vi ska ha festen. Ingen av oss är med i kyrkan, kan man ändå vigas av en präst?

    På måndag lär jag sitta med telefonen i örat hela dagen tills jag får tag i någon som kan viga oss.

  • misslane

    Nödlösning: Testa om ni kan gifta er på annan dag. Detta bara för att få juridiska biten. 
    Sen den 19/5 har ni en "låssas" cermoni med någon som får äran att hålla cermonin. 

  • Chicita
    minitoker skrev 2012-01-28 18:34:10 följande:
    Förlåt, var otydlig.
    VI ska vara utomhus, bredvid lokalen där vi ska ha festen. Ingen av oss är med i kyrkan, kan man ändå vigas av en präst?

    På måndag lär jag sitta med telefonen i örat hela dagen tills jag får tag i någon som kan viga oss.
    Ok då kan det bli lite mer problem kanske...
    Hör med Kjell Präst - han svarar i denna tråd exempelvis, eller Soldemor, eller någon av dom andra prästerna som är aktiva här inne... Lättast att få kontakt i tråden som jag länkat till ovan...

    Annars hittade jag detta på kyrkans hemsida:

    Giftermål


    Det räcker med att den ena partnern är medlem i Svenska Kyrkan för att få gifta sig i dess regi. En präst kan välja att viga två icke-medlemmar om han eller hon vill, men de blivande makarna har inte rätt att kräva det av kyrkan. Prästen kan också kräva att man betalar kostnad för präst, organist och vaktmästare om ingen partner är medlem, men det är pengar man tjänar in på att inte vara medlem. Det är knappast heller någon stor utgift i förhållande till övriga kostnader i samband med giftemålet.


    Precis som med dopet kan man fråga sig varför två blivande makar som valt att lämna Svenska Kyrkan vill vigas i dess regi. Om man känner en sådan samhörighet med kyrkan bör man kanske kvarstå som medlem. Om inte finns det borgerliga alternativ som kan vara minst lika vackra som att vigas i en kyrka. Man kan t.ex gifta sig i stadens rådhus (i Helsingborg finns ett jättevackert rådhus med blyinfattade fönster), en avsakraliserad* kyrka eller en hembygsgård. På sommaren kan det vara vackert att gifta sig ute i naturen - på en strand, en äng eller i en skogsdunge. En kyrklig vigsel har vissa obligatoriska moment och kyrkan kan bestämma att ett musikstycke är opassande. Vid ett borgerligt giftermål har man förutsättningar att välja själv hur ceremonin ska utformas.


    -------------


    Så det ser ju ut som att det inte är omöjligt, men att dom kan välja att ta betalt för detta. Det verkar dock vara en symbolisk summa.


    Och många präster ställer upp på att ha vigseln utomhus också Glad


    Men i första hand.. försök få tag i någon i grannkommunen. Som ovanstående påpekat så kanske ni kan ha vigseln nån dag innan annars och sen ha en ringcermoni eller liknande på bröllopsdagen. Inte lika kul, men det är ju ett nödalternativ om inget annat funkar, det kanske kan hjälpa till att lugna nerverna i alla fall att ha en "plan C"

  • Cosy

    Det finns andra människor med vigsel rätt sjökaptener och likanande så det går ju att kolla upp med


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • wiii

    Tillstånd att viga i grannkommunen? Känner jag inte alls igen, vi hade en vigselfförättare från grannkommunen då ingen i den kommun vi gifte oss i ville lämna rådhuset och vi ville vara i festlokalen. Hon sa inget om att hon behövde fixa specialtillstånd? Men det kanske hon gjorde utan vår vetskap då..

  • Dj LASSE

    Hej! När vi gifte oss hade vi en präst Cecilia MYCKET trevlig."TUFF" RING GÄRNA MIG SÅ BERÄTTAR JAG tel 043550046

  • minitoker

    Tack för alla svar.

    Idag löste det sig. En vigselförrättare i en annan kommun tar hand om vigseln. När jag fick beskedet var det som en sten föll från hjärtat. Nu kan jag pusta ut igen Skrattande

  • Chicita
    minitoker skrev 2012-02-01 14:23:29 följande:
    Tack för alla svar.

    Idag löste det sig. En vigselförrättare i en annan kommun tar hand om vigseln. När jag fick beskedet var det som en sten föll från hjärtat. Nu kan jag pusta ut igen Skrattande
    Där ser du... allt löser sig Solig
  • minitoker
    Chicita skrev 2012-02-01 16:17:07 följande:
    Där ser du... allt löser sig Solig
    Klart det gör =)
    Men just den delen är ju rätt så väsentlig för att bröllopet faktiskt ska bli av, därav paniken =)
  • Chicita
    minitoker skrev 2012-02-01 16:50:53 följande:
    Klart det gör =)
    Men just den delen är ju rätt så väsentlig för att bröllopet faktiskt ska bli av, därav paniken =)
    hehe... jo jag kan förstå paniken... Men du hade ju fortfarande lite tid på dig och alla alternativ var inte uttömda.
    Så någon skulle säkert förbarma sig över er, det var jag rätt säker på Glad
Svar på tråden Panik!! Ingen vigselförrättare!!