• CinderellaStory

Alkoholfritt + korkavgift = sant?

Fick nyss reda på att de som har hand om vår festlokal kommer kräva ut korkavgift på den dricka vi tillsammans med de bestämt att vi själva ska köpa in. De har aldrig nämnt något om det tidgare utan bara sagt stt det blir smidigast och billigast för oss att köpa in allt själva. Jag förstår att de vill ha något för mödan men vi känner oss ändå lite lurade. Är det okej att kräva ut korkavgift när det inte ens är alkoholhaltiga drycker vi pratar om?

• Svar på tråden Alkoholfritt + korkavgift = sant?
  • Cattis77

Vet inte vad en korkavgift är? Säljer de dricka på stället eller, och vill ha pengar för att servera er medhavda dricka? Varför ens ta det som en "korkavgift" då, det borde ju redan ligga inne i priset av serveringen? Jag förstår nog inte riktigt vad det innebär...ursäkta om jag är lite "korkad"  

• aniara

Vad är korkavgift? Sen antar jag att även alkoholfritt har kork/lock/kapsyl och kräver lika mycket personalresurser (om det är det det handlar om)?

• Cosy

Vad är då korkavgift?
    Det är vad det låter, en avgift för att korka upp och servera champagne, vin och öl flaskor. Men det innebär också förvaring och kylning av dessa ädla drycker.
    En korkavgift kan variera enormt och kan faktureras separat eller läggas på kuvertpriset, det brukar brudparet själva kunna förhandla om.
    Men som sagt, avgiften skiljer enormt allt från 25-170:- / flaska.
    Anledningen till den varierande summan är att korkavgiften oftast baseras på det påslag som de i vanliga fall skulle lägga på sina egna champagne / vin / ölflaskor.  

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Moster Stina
    Cosy skrev 2012-01-27 11:06:07 följande:
    Vad är då korkavgift?
    Det är vad det låter, en avgift för att korka upp och servera champagne, vin och öl flaskor. Men det innebär också förvaring och kylning av dessa ädla drycker.
    En korkavgift kan variera enormt och kan faktureras separat eller läggas på kuvertpriset, det brukar brudparet själva kunna förhandla om.
    Men som sagt, avgiften skiljer enormt allt från 25-170:- / flaska.
    Anledningen till den varierande summan är att korkavgiften oftast baseras på det påslag som de i vanliga fall skulle lägga på sina egna champagne / vin / ölflaskor.
    We did it on DreamHack. Geeky love

Det låter ju logiskt men varför kan inte företaget upplysa om detta INNAN man bokar allting då. Vet man bara om det så är det ju inte lnågot att tycka till om.

JAG skulle blivit rätt sur faktiskt. men sånt händer ju tyvärr i alla branscher. Som t ex när man byter ut en värmefläkt i huset och undrar vad det kommer kosta exakt, får veta detta, och sen får en räkning där moms tillkommit och det kostar 7000 kr mer än vad han sagt. (mutter, mutter)

Om man går och handlar i en mataffär så står ju knappast priserna UTAN moms på hyllkanten, så varför ska man bara då annars förvänta sig att det tillkommer en hel massa extra. Skumt! Företag emellan kanske är vana att uppge allt utan moms t ex, men när det gäller en PRIVATperson som frågar så tycker jag det är SÅ fel att inte berätta om vissa påslag!

• Godis

TS. Vad har ni skrivit i kontraktet? Står det inget om någon korkavgift så kan dom inte komma med det i efterhand.

• CinderellaStory

I och med att alla kostnader med tekniken inte är bestämda ännu har vi inte skrivit på något kontrakt. Allt har dessvärre varit muntligt. Nu har man i alla fall lärt sig en läxa. Men det var de själva som rekommenderade oss till att köpa med egen dryck då deras leverantörers utbud av alkoholfritt var ganska begränsat. De sa även att det skulle bli billigast för oss, men det blir det ju inte med den plötsliga korkavgiften. 

Svar på tråden Alkoholfritt + korkavgift = sant?