Tabletter mot urinvägsinfektion?!
Jag vill helst slippa pencilin. Innan har jag tagit UVA-E som funkade jättebra men det finns ju inte längre. Funkar UVA Ört lika bra eller finns det något annat som är lika bra som UVA-E var?
Jag vill helst slippa pencilin. Innan har jag tagit UVA-E som funkade jättebra men det finns ju inte längre. Funkar UVA Ört lika bra eller finns det något annat som är lika bra som UVA-E var?
Jag har aldrig tagit tabletter mot UVI...
Däremot brukar jag dricka mängder (litervis) med osockrad tranbärsjuice så fort jag känner minsta antydan. Och det brukar *peppar peppar* funka
Jag brukar oxå köra osötad tranbärs juice, men har även i pressad citron. Det gäller att dricka mycket & ofta.
Jag hade upprepade uvi, gång på gång. Åt säkert 15 antibiotikakurer, gick några mån efter avslutad kur så var det klippt igen. Till slut gav jag upp och gjorde precis som Chicita, antingen bara vatten (liiiitervis) eller med tranbär.
Även undvika citrus (ph-värdet får bakvänd effekt mot tranbären), supernoga hygien med ändtarmsbakterier (allt från när man torkar sig till att tänka på det vid sex, de bakterierna finns ju lite överallt därnere ) samt att ALLTID kissa "hårt" (alltså riktigt tömma blåsan = viktigt!) efter sex och efter bad.
Sen jag borjade med ovanstående har jag inte haft det en enda gång igen. Vid minsta känning har jag druckit litervis med vanligt vatten och då bryter det inte ut. Den avgörande faktorn har nog varit att kissa "rätt".
Även undvika citrus (ph-värdet får bakvänd effekt mot tranbären),
Tranbärsjuice är bra. Det är både surt och verkar innehålla någon extra komponent som motverkar urinvägsinfektion. Den behöver inte vara osockrad eftersom sockret påverkar smaken men inte pH-värdet (om du inte vill grina illa för att öka placebovärdet ). Citron FÖRSTÄRKER effekten om du vill testa det också. Att dricka mycket sköljer systemet och ger bakterierna mindre tid på sig att "krypa upp". UVA-E är tom godkänt av läkemedelsverket som symptomlindring, så någon effekt lär det hal.
Jag har också hört att man ska dricka surt, gärna c-vitaminbrus. Och framför allt, som sagt, dricka MYCKET! Jag brukar inte få UVI så ofta, men första gången var det riktigt illa och husläkarjouren hade inga fler tider den kvällen. Det slutade med att jag gick till akuten för att jag inte stod ut, på Lucianatten var det dessutom. Ni kan ju tänka er hur prioriterad jag var... Men då kissade jag blod och kunde inte sitta still.
Det kan hjälpa lite att ta en Ipren med då det lindrar svullnad/irritation.
Jag tar alltid ett glas vatten med fem c-vitaminbrustabletter i när jag får känningar av uv. Upprepa ett par gånger per dag. Funkar alltid!
UVA-E finns att köpa på nätapotek för den som vågar det...
Ett förtydligande;
UVA-E är ett naturläkemedel och finns registrerat hos läkemedelsverket. Registrerade blir de naturläkemedel som bevisat inte gör någon skada, men det betyder INTE att preparatet har någon effekt!
"Det finns ej vetenskapligt stöd för att rekommendera användning av Uva-E för behandling av UVI." Information från Läkemedelsverket 2007
Ni som vill använda er av naturläkemedel ska absolut kontrollera att de finns registrerade hos läkemedelsverket som naturläkemedel för att slippa drabbas av oanade biverkningar. Men förvänta er inte att det har någon bevisad effekt.
Personligen håller jag med om att "1700-tals" metoder fungerar! dvs dricka mycket, bra hygien och att tömma blåsan efter sex. Detta får tydligen killar lära sig i skolan, men vi flickor får uppfinna hjulet själva...
//Jenny
Jag förstår till viss del varför man vill undvika penicillin, men bara till viss del. Om man redan har fått en infektion som har "bitit sig fast" är det bakterier som växer och frodas och tranbärsjuice är inte bakteriedödande, vad jag har förstått så funkar det mest innan du har fått en utvecklad infektion. Annars är det antibiotika som gäller om du vill bli av med bakterierna. Så länge man äter hela sin kur och inte envisas med att sluta ett par dagar innan för att man känner sig så frisk och kry finns en ytterst marginell risk att bidra till utvecklingen av antibiotikaresistenta bakterier och övriga biverkningar (magbesvär etc) kan man motverka genom att äta fil eller yoghurt med "goda" bakteriekulturer. Men för att undvika att få det alls är det som många, många här ovan så vist påpekar: dricka mycket, tömma blåsan, tänka på underlivshygien etc etc.