• livet är bra fint ändå

Efternamn - när?

Jag ska få min sambos finfina efternamn i sommar när vi gifter oss! Nu undrar jag hur det går till. Som jag förstår det får man hem en blankett från skatteverket i samband med att man beställer hem hindersprövning, och så fyller man i vad man ska heta efter vigseln. Så långt tror jag att jag är med.

Men när skickar man in blanketten, före eller efter? När skaffar man nytt pass, leg, övriga kort såsom livsnödvändiga coop medmera kortet? Och hur gör man detta när man är någon annan helt plötsligt? Vi har tänkt åka på bröllopsresa efter bröllopet, är det smartast då att skicka in pappren efter att vi kommit hem så det inte blir strul med mitt pass?

Vill man ha fint efternamn får man lida pin, verkar vara ett helt projekt det här ju! 

• Svar på tråden Efternamn - när?
  • CarolineJohan

puff puff

Behöver också få svar på detta! 

• ema

På skatteverkets hemsida står det:

"Ni som gifter er ska senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha efter att ni gift er. Anmälan gör ni till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7831."

Så ge blnketten till den som viger er, eller posta den dagen efter/före. Det tar ett tag för anmälan att gå igenom, så om ni åker direkt efter får du ha ditt gamla pass och namn på biljetten. Jag antar att de flesta myndigheter tex. för körkortet skickar ut brev om att man måste göra ett nytt automatiskt. Pass och medmerakort måste man kanske anmäla själv, det vet jag inte. Någon som redan gift sig kan säkert svara på det. 

Svar på tråden Efternamn - när?