• Eimi147

Juli-brudar 2012 / Titta HIT!

Hej! Vi gifter oss den 14 juli 2012 i Stockholm. Jag är full igång med planeringen. Jag tänkte att det skulle vara roligt att samla alla som gifter sig i juli i år på en och samma tråd. Har inte hittat en sådan tråd ännu. Jag kanske inte har letat ordentligt dock. Hur som helst. Vilket datum gifter ni er? Vart? Hur många gäster? Hur stor budget? Och sen allmänt hur går det med planeringen och allt annat? Låt oss dela med oss av allt.

• Svar på tråden Juli-brudar 2012 / Titta HIT!
  • Mimmi2012

Hej hopp

Vi gifter oss den 21 Juli 2012 i Sölvesborgstrakten i Blekinge. Vår planering har pågått ett ganska bra tag med lite lågperioder då och då. Vi kommer bjuda ca 70 gäster och vår budget säger ca 70 000.

Just nu sitter vi lite fast på inbjudningskorten, de e ju jättedyrt!! Men dom ställen de finns billiga passar inte så bra. Jag skulle gjort dom själv egentligen men det blev lite för mycket tillsammans med flytt och nya jobb. Väntar också på att få tag i någon från den bygdegård vi tänkte ha festen i så vi kan spika allt det. Skulle vara roligt att ha festen där då vi träffades i just den bygdegården på en fest Solig

Annars tror jag de mesta e under kontroll, tärnan fixar sin klänning själv och ska sy upp den, och min är köpt. Ska fixa sömmarna lite bara Jag hoppas på att de blir lite tyg över från tärnans klänning så jag kan fixa slips, plastrong och näsdukar till M2B och bestman. Har lite ovanligt färgtema så jag hittar inte något bra till grabbarna.

Mat+tårta, fotograf, kyrka, frisör+smink+naglar (en tjej som hyr i vårt stall), dekorationer är bokat och klart.

Hmm, undra om jag har glömt något??? Tungan ute Börjar komma in i en sådan fas i planeringen.....

• Josefin521

Vi gifter oss också den 14 juli! Vi har hittills (listan ör kort):

- Bokat kyrkan

- Bokat Lokal

Det var det hela. De närmsta veckorna ska vi:

- Bli klara med inbjudningarna och få ut dem

- Beställa klänning/kostym

- Bestämma meny

- Boka frisör/smink

- Boka fotograf

Min största rädsla är vädret. Tänk om det regnar och ör 10 grader? Vi ska ha ett lantligt bröllop i stort tält. Vår buget är 150.000 inkl bröllopsresa. Anledningen till att det blir så dyrt är just vår bröllopsresa som skall gå till USA (roadtrip i 3 veckor). Vi hoppas på att få ihop pengarna och får vi inte det så får vi tänka om gällande resan.

• Insanire

Vi gifter oss den 28 juli i Umeå. Vi ska göra klart våra inbjudningar i helgen och skicka ut dom i början av februari.. :) Vi hyr en hel lägergård från fredag till söndag med sängplatser för 50 pers. Kapellet på gården blir vigselplats och stora salen blir festlokal. Vi har bokat och fått klart med catering. Vi har bokat fotograf. Klänning är köpt, underkläder också. I stort sätt alla dekorationener är köpta, det enda som saknas nu är löparen. Frisör är bokad. Sminket gör jag själv. Skor till klänning är fixade. Sambons väst och kravatt är inköpta. Värdarna är insatt i arbetet och vet sina uppgifter. Brudbuketten, tärnbuketterna och en ros till sambon är beställda (plastblommor från USA) Hemsidan är snart klar. Min vigselring är beställd. Vi har bokat tid med solisten och musikerna för att prata om musiken. Pratade med prästen som vi önskat, han har fått bokningen nu och vi ska ses om någon månad för en första träff.. (Han är vän till oss, därav den tidiga träffen) Tärnklänningarna är bestämda och kommer att beställas i mars från Kina. Den sömmerskan skickar också med tyg i samma färg som klänningarna som vi kan sy på slipsar av till marskalkarna. Vi ska hitta en chaufför som kan hämta oss på natten så att vi slipper ta taxi in till stan. (lokalen är 3 mil utanför) Hotellnatten ska bokas, men vi funderar på att bo på hotellet natten mellan söndag - måndag istället för lördag - söndag eftersom så många av vår gäster bor kvar på lägergården, så vi vill ut dit igen på söndagen för att säga hejdå till alla och då tänker vi att om vi bor söndag - måndag istället så kan vi ta det lugnt, boka frukost på rummet och njuta av spaavdelningen.. Men vi har inte bestämt oss än.. Sambons vigselring ska hittas och beställas. Festprogrammet ska värdarna göra, men vi funderar på en budget för det.. vad är rimligt för festprogrammen?

• Insanire

Oj, förlåt att det inte är radbrytnngar i förra inlägget. Skriver på en iPad.

• Eimi147

Wow! Känns som att man ligger efter. Såhär ser det ut för oss. Kyrka bokad Lokal bokad Brudklänning beställd från Kina Tärnklänningarna beställde vi tidigt så dom har vi hemma. Nu närmaste veckorna ska vi beställa/boka all dekoration. Lokalen är en jättefin lokal i Hallunda Centrum (en av Folkets hus salar) Vi ska ordna med maten själva eller min mamma och mostrar ska göra d. Alkoholen åker killarna och köper i Tyskland när det börjar närma sig. Vigselringen ska beställas snart. Håller på att vela mellan två. Jag har turen att mina tärnor är frisörer, make Up artister och nagelterapeut. Så det ordnar allt sånt. Något jag inte tänkt på är slipsarna till bestmen. Ska nog gå att ordna tyg som användes till tärnornas klänningar. Känns dock att det är så mycket mer jag glömmer. Sitter lite fast men det är väl en fas. Inbjudningarna tänkte vi beställa nu inom vå veckor och sen skicka iväg dom i slutet på feb eller början på mars. Vi har totalt 180 gäster och 100.000 i budget. Fråga mig inte hur smaka gå ihop :/ haha vad jag har beräknat ska det göra det.

• Mardisch

Hejsan. Vi gifter oss 7:e Juli. Späänande och samtidigt väldigt mycket att tänka på. Har kommit en bir på vägen har bokat kyrka, bokat lokal och där ingår alla kostnader så som personal servitris, kock och allt som hör till. Har även köpt min klänning och bokat smink, hår och naglar. Ringen till mig är köpt. så nu är de väll lite små delar kvar. Så jag ska kolla runt här lite nu så får vi se :)

Lycka till alla :)

• Jeaneettes

Gifter oss fredagen den 27 juli 2012, vi kommer ha ett afternoon tea bröllop med 10 olika sorters bakelser samt scones med olika marmelader och en fantastisk tårta.

har inte räknat ut våran budget då vi får maten, drickan samt min karls kläder betalade av mina svärföräldrar, sen kommer vi bli sponsrade med lite från mina föräldrar, men runt 40 000 - 50 000 kr kanske.

• petra89

Vi gifter oss den 14 Juli. Och vi har:

-Bokat kyrka och festlokal

-Gjort inbjudningskorten, samt skickat ut dom ( Då det är mitt i semestrar så ville vi vara ute i god tid)

-Vi har bestämt vad för mat vi ska ha(Väntar dock att beställa till lite närmare, när vi vet hur många vi blir.

-Vigselringen har vi ordnat

Så lite har vi gjort, har koll på det mesta. Och vi ska bara ha ett litet bröllop med dom närmsta. Men det kommer bli precis som vi vill ha det

• Memmsan

Hej
    Vi gifter oss den 28/7 i Ledsjökyrka. Vi åker vidare till en underbar Bygdegård, båda bokade.
    Vi bor på hotell bara några meter från bygdegården, 1 eller två nätter, ej bokat.
    Vi drar till Sardinien på bröllopsresa i två veckor 1/8, bokat och klart! 
    Våra brosor med respektive är värdpar, de är insatta och vi litar på dem till 100 % så de sköter sig själva.
    Jag och mina tärnor och några andra vänner fixar inbjudningskort, festprogram, vigselprogram och placeringskort, beställda och skall hämtas snart. Inbjudningskort kommer att skickas i början av februari. 
    Vi har ca 65 gäster, inte helt klart än..
    Vi har folk som hjälper till med servering och diskning från min egen församling, så de blir inte så dyra i drift. Kommer köpa presenter till dem, då de gärna vill hjälpa till. 
    Då det förväntas lite extra gäster på vigseln, kommer vi ha brudskålen utanför kyrkan innan vi drar iväg till fotografen.. Min bonusmamma fixar tilltugget där tillsammans med några till.
    Tärnorna har hittat en klänning de gillar, som de skickat efter, den väntar vi på och hoppas på =)
    Vi har bestämt stil på min ring, så nu letar vi bara en duktig guldsmed som kan göra om min mammas ringar.
    Vi kommer ta mat från en lokal catringfirma som är billig men gör kanonmat. Vi kommer ha trerätters, plus tårta. Dricka ska brudgummen handla i Tyskland med några vänner. Vi satsar på fina viner men som blir billigare där än här i Sverige.
    Vi har musiker och solister klara, även vigselförättare, "vår" pastor.
    Vårt bröllop kommer nog hamna på en normal-budget med försök att spara in på slantarna, då vi har många frivilliga och billiga vänner som hjälper oss med en del grejer =) 
    Det vi bestämt oss för att spara på är dekoration och grejer, då den inte är viktigast, de är vår kärlek.
    Det vi bestämt oss för att inte spara på men inte heller slösa på är ringarna, då vi ska dem resten av livet. Klänningen kommer köpas och vi vill helst inte hamna över 10000kr.
    Vi betalar själv, utan lån och det känns kanon! =)

Bäst av allt är ju att det bara är ett halvår kvar och jag känner mig inte jättestressad, bara lite, ingen bridezilla än =) Framför allt ska det blir härligt underbart att bli fru och man.
    Vi båda anser att vigselakten är den som är viktigast och har därför ingen större panik över festen. Vår nära och kära kommer göra festen kanon oavsett eventuella missöden.

Svar på tråden Juli-brudar 2012 / Titta HIT!