• BeMine
    Äldre 22 Jan 11:45
    4747 visningar
    17 svar
    17
    4747

    Dessa kinesiska lyktor...

    Jag undrar om man måste skaffa massa tillstånd osv? brandkåren osv?
    Jag hade ingen aning alls om detta men jag råkade hamna på ett forum nyss där det står att någon fått avslag...

    någon med erfarenheter som kan berättta lite mer? 

  • Svar på tråden Dessa kinesiska lyktor...
  • caruba
    Äldre 22 Jan 11:57
    #1

    jag har också de funderingar. Det hade varit så fint!

  • FelizL­ane
    Äldre 22 Jan 12:05
    #2

    Jag tänker inte fråga om nå tillstånd, de kan ju inte ge avslag om jag inte frågat. Men vi ska ju se till att det inte är eldningsförbud.. då skjuter vi nog inte upp dem.

  • durras­flikka
    Äldre 22 Jan 12:37
    #3
    BeMine skrev 2012-01-22 11:45:58 följande:
    Jag undrar om man måste skaffa massa tillstånd osv? brandkåren osv?
    Jag hade ingen aning alls om detta men jag råkade hamna på ett forum nyss där det står att någon fått avslag...

    någon med erfarenheter som kan berättta lite mer?
    Ingen aning om man behöver tillstånd, men man ska bara skicka upp dem om det är vindstilla och inte är eldningsförbjud. Man bör endast göra det vid vatten.
  • Polven­ton
    Äldre 22 Jan 16:54
    #4

    De vanliga lyktorna ställer tyvärr till med ganska mycket problem för djur, både i det vilda och på bondgårdar, eftersom djuren kan få rester av metallställningen i sitt hö/mat. Det finns numera mer miljövänliga lyktor med biologiskt nedbrytbara ställningar - bland annat kan man beställa billigt från engelska Amazon. Sök på "wire free chinese lanterns". 

    Ang. tillstånd är det nog bäst att kolla med kommunen.

     

  • durras­flikka
    Äldre 22 Jan 17:41
    #5

    Khom Loy heter de från thailand. Där är ingen metall i dem vad jag kan se i specificationerna.


  • durras­flikka
    Äldre 22 Jan 17:48
    #6
  • Dejli
    Äldre 22 Jan 18:46
    #7
    durrasflikka skrev 2012-01-22 17:41:59 följande:
    Khom Loy heter de från thailand. Där är ingen metall i dem vad jag kan se i specificationerna.
    De flesta (alla jag sett på riktigt) har en liten metallställning längst ner som håller fast bränslekuben, eller vad man ska kalla den...
  • durras­flikka
    Äldre 22 Jan 19:26
    #8
    Dejli skrev 2012-01-22 18:46:23 följande:
    De flesta (alla jag sett på riktigt) har en liten metallställning längst ner som håller fast bränslekuben, eller vad man ska kalla den...

    Ok, jag har aldrig sett dem på riktigt så det vet jag inget om. Men det kan man säkert fråga de svenska återförsäljarna.


  • Vingil­ot
    Äldre 22 Jan 21:20
    #9

    Man får inte skicka upp dem om man befinner sig inom 8 km radie från en flygplats. Är det torrt i markerna uppmanas man låta bli att använda dem.

  • KirsiL­aa
    Äldre 22 Jan 22:15
    #10

    På nyårsafton var det jättemånga som skickade upp såna, och jag tvivlar på att alla hade tillstånd. 

    För övrigt har jag ingen aning om huruvida man måste ha det.  


  • Tokig
    Äldre 23 Jan 08:26
    #11

    Precis som Vingilot skrev så måste man söka tillstånd hos Luftfartsverket om man ska använda lyktorna när en flygplats (8 km radie).

    Annars hoppas jag bara att ni lägger de extra pengar det kostar att köpa djur- (och miljö-) vänliga lyktor. Precis som andra här i tråden har skrivit så har de vanligaste, och billigaste, en stomme av ståltråd som sliter sönder djurens magar. Detta är en fruktansvärt plågsam död för djuren,

    Men med det sagt så är Khom Loy fantastiskt vackert och vi funderar också att använda dessa på vårt bröllop. Vi ska låta våra gäster skriva hälsningar som sedan följer med lyktorna upp i luften.

  • Äldre 23 Jan 17:17
    #12

    Billiga lyktor från stora kedjor är ofta gjorda i plast, så kolla upp det innan ni jandlar. Äkta lyktor är endast gjorda i papp och bambu med så tunna trådar att dom brinner upp. 5 km radie har jag hört att man ska hålla sig ifrån flygplatser, men det är väl alltid bra med lite extra säkerhetsmarginal? Glad

  • Äldre 23 Jan 17:17
    #13

    Handlar skulle det naturligtvis stå - inte jandlar...

  • Äldre 23 Jan 18:38
    #14

    På nyårsdagen plockade vi massor av lykt-rester när vi var ute på promenad med hunden. Så det skräpar ner otroligt mycket, tyvärr.

  • Oskars­vensso­n1
    Äldre 5 Dec 13:53
    #15

    Hej!


     


    Det här med att lyktorna innehåller metall är helt rätt och det är farligt för både djur och natur. Ser ni en sida som inte nämner någon metall så är det näst in till säkert att de är gjorda av metall. Själv beställde jag mina Kinesiska Lyktor på www.Swedishlanterns.com där de förtydligar att deras produkt INTE innhåller någon metall. Jag kan även intyga att de är helt miljövänliga eftersom jag själv användt dessa!


    Lycka till!

  • Polven­ton
    Äldre 12 Dec 23:34
    #16

    Det finns miljövänliga lyktor på Teknikmagasinet också. Om jag inte missminner mig kostade de cirka 200 kr för 20 stycken. Röda och vita blandade i paketet.

  • MissBr­occoli
    Äldre 13 Dec 00:23
    #17

    Det finns nåt som heter Google. Där kan man lätt söka massa info och det finns en hel del seriösa sidor med bra svär. här har ni en! ;P (läs med glimten i ögat)


    www.transportstyrelsen.se/thailyktor


    Man SKA söka tillstånd. Kan tänka mig att det blir böter annars (vet inte påföljden då det inte står på den sidan) och argumentet att de kan ju inte säja nej om man inte frågar håller nog definitivt inte.


    Khom loy är otroligt vackert! och jag tror inte det är svårt att få tillstånd om man bara fyller i formuläret korrekt och i god tid. å inte har en flygplats för nära.


     

Svar på tråden Dessa kinesiska lyktor...