• Aleta

Idag är det 10 år sedan Fadime mördades.

Hon mördades av sin far för att hon följde sitt hjärta.
    http://www.fadimesminne.nu/

Hon fick aldrig gifta sig med den hon älskade, inte ens leva.

Jag tycker att vi alla kan stanna upp ett slag och tänka på vad vi kan göra för att förbättra situationen för alla kvinnor i Sverige idag. Tyvärr lever många under samma förhållanden som Fadime gjorde. 
    http://www.varkenhoraellerkuvad.se/

I större delen av världen är inte kvinnor och män jämställda och vi i vårt lilla hörn av världen är vi egentligen ett undantag som har kommit så långt som vi har gjort.
    Idag har det blivit så att olika kvinnor i Sverige har olika möjligheter beroende på kulturell bakgrund. Kommer man från vissa kulturer så riskerar man att bli utfrusen, slagen eller ännu värre om man inte följer de regler som familjen/släkten vill följa.

Det finns en parallell värld där det behövs badhus, fritidsgårdar och öppna förskolor med tider där män är portförbjudna för att dessa kvinnor ska få komma ut. Sådana åtgärder är bara att lindra ett symptom. Grundorsaken försvinner inte.

Vad kan vi göra? Vad vill vi göra? Är det att visa respekt för en annan kultur att låta detta fortgå?
    Diskutera gärna!

• Svar på tråden Idag är det 10 år sedan Fadime mördades.
  • Hammerman

Heh, var faktiskt på en föreläsning av Arkan Asaad idag. En författare tillika skicklig estradör som i debutromanen Stjärnlösa nätter berättar om sina erfarenheter som bortgift mot sin egen vilja. Familjen ville att han skulle gifta sig med sin kusin, något de också lyckades driva igenom. När Arkan så lyckades övertyga Migrationsverket om att inte bevilja uppehållstillstånd för sin fru och skicka tillbaka henne till Kurdistan började dödshoten hagla mot såväl honom som hans dåvarande flickvän i Sverige. Så detta med att det enbart skulle vara ett kvinnoproblem är något jag i likhet med Arkan vänder mig mot. 

Personligen tycker jag som bekant att hänvisningar till kulturell tillhörighet aldrig kan vara ett ömmande skäl för att få bryta mot mänskliga rättigheter. Äktenskapet är ett juridiskt bindande kontakt och att med tvång förmå någon att ingå ett dylikt en kriminell handling vilken rimligen borde falla under allmänt åtal. Allt annat är att sätta kulturella normer före individens rättigheter. Könssegregerade badhus med mera är en styggelse och att likna vid en eftergiftspolitik à la Chamberlain, oaktat hur många det är som vill trycka på handen i nedre högerhörn på mina inlägg för att jag tycker så.

• Aleta

Självklart gäller samma sak män som tvingas pga hederskulturtrams. Det är oacceptabelt, det tycker nog alla, men jag undrar ändå vad vi kan och vill göra. 
    Enklast är ju att blunda och hoppas att någon annan gör något. Kanske av rädsla för att bli ihopkopplad med främlingsfientliga fraktioner? 

Svar på tråden Idag är det 10 år sedan Fadime mördades.