• Akanek­ime
    Äldre 19 Jan 15:58
    38144 visningar
    28 svar
    28
    38144

    Smärtsam gynekologisk undersökning

    Okey...Innan jag börjar så måste jag varna alla kvinnor och tjejer som inte har gjort en gyn undersökning till att inte läsa vidare.... Så att jag inte skrämmer er p.g.a min extrema dåliga erfarenhet av detta.

    Skriver denna tråd endast för att höra om jag är ensam med denna enorma otur och obehag.

    Var hos en barnmorska för att ta ett nytt cellprov.....Gruvade mig som tusan för jag minns hur fruktansvärt det varit tidigare. Hoppades att denna barnmoska skulle vara vänligare och trevligare än dom tidiagre. Men inte.....

    Började nästan att gråta i stolen så ont det gjorde när hon förde in den dära plastskenan.....Hon tog inge glidmedel och hon tog det inte lugnt heller.....Hon bara tryckte in den......Jag bönade och bad hur ont det gjorde men det enda svar jag fick var....---> Det kan inte vara så farligt..sluta larva dig. När hon drog ut skenan så började jag att blöda....

    Jag blöder fortfarande lite men jag tänker INTE gå tillbaka......3:de gången som jag gör en gyn undersökning och kommer hem blödande och med hemska smärtor i underlivet.

    Min make vart rasande när han hittade mig gråtande av smärta och förudmjukelse under täcket......efter att jag berättade vad jag gått igenom under dagen. Han har tänkt stämma sjukhuset......

    Fattade ett beslut att ALDRIG göra en ny gyn undersökning.....det är inte värt denna smärta och förudmjukelse man ställs inför.

    ____________________________________________________________________________________
    Som jag skrev i början så vill jag höra om jag är ensam med denna mörka erfarenhet.  Allt är 100% sant.

  • Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning
  • Syllis 2012
    Äldre 19 Jan 17:42
    #1

    Så ledsamt att läsa det detta som hänt dej blir helt stum inombords!Tänker på dej och hoppas du så smånigom kommer må bättre.
    Många varma styrkekramar {#emotions_dlg.flower}

  • wiii
    Äldre 19 Jan 17:53
    #2

    Väldigt tråkigt att höra..
    Jag har inte fått särskilt ont när jag tagit cellprov, det är ju inte bekvämt, men ont har det inte gjort, så det kan gå till på andra sätt!

    Har du varit på samma mottagning varje gång? kanske att du kan få gå någon annanstans istället? cellprovet kan ju faktiskt rädda dig från mycket mera smärta och jobbigheter så att helt låta bli är ju inte så bra. Förstår ju dock att det inte är lätt att göra om det efter att ha haft såna upplevelser. Kanske att du kan ha någon med dig som du vet sätter ner foten om det inte går rätt till?

  • ema
    Äldre 19 Jan 18:16
    #3

    Jag har tagit ett cellprov två gånger. Den första gången var barnmorskan väldigt försiktig, det kändes knappt, men andra gången så gick det till precis som du beskriver. Jag gick också hem och grät efteråt, kanske mest för att jag blev väldigt chockad, eftersom min första erfarenhet var bra, men sen så gjorde det ju jätteont och jag kände mig precis som du skriver kränkt och blödde efteråt. Barnmorskan var dock helt likgiltig och gick i princip ut i väntrummet och ropade "nästa".

    Jag tänker dock gå tillbaka i framtiden, antingen byta vårdcentral eller så faktiskt säga till innan att hon tar det försiktigt, och även direkt efter om samma sak händer igen.  Man gör det ju trots allt av en bra anledning.

    Du är i alla fall inte ensam om denna hemska upplevelse. För mig satt den i ett par dagar.

  • brideo
    Äldre 19 Jan 18:26
    #4

    Om ni har blivit behandlade på ett så bryskt sätt tycker jag ni ska anmäla händelsen till Socialstyrelsen på en gång. Vänta inte utan gör det nu! Om era skador fortfarande syns gå genast till en annan barnmorska för en undersökning så kan hon skriva ett intyg på skadorna ni har. Bifoga det i anmälan. 

    I bästa fall hindrar ni en dålig barnmorska att fortsätta göra liknande saker mot andra.

    Skicka också en kopia av anmälan till verksamhetschefen för stället där barnmorskan arbetera. Det brukar ta mer skruv än myndigheter.

    Lycka till! 

  • moonli­ghtgir­l
    Äldre 19 Jan 19:18
    #5
    brideo skrev 2012-01-19 18:26:01 följande:
    Om ni har blivit behandlade på ett så bryskt sätt tycker jag ni ska anmäla händelsen till Socialstyrelsen på en gång. Vänta inte utan gör det nu! Om era skador fortfarande syns gå genast till en annan barnmorska för en undersökning så kan hon skriva ett intyg på skadorna ni har. Bifoga det i anmälan. 

    I bästa fall hindrar ni en dålig barnmorska att fortsätta göra liknande saker mot andra.

    Skicka också en kopia av anmälan till verksamhetschefen för stället där barnmorskan arbetera. Det brukar ta mer skruv än myndigheter.

    Lycka till! 
    Där jag bodde förut var barnmorskan så där hårdhänt och otrevlig mot mig. Det märkliga var att när jag pratade med henne via telefon var hon jätte trevlig men sen när jag var där på besök var hon alltid jätte otrevlig och gjorde öven illa mig när hon undersökte mig. Det gjorde så jäkla ont att jag nästan vrålade aj du gör illa mig. Hon bara hoppsan du började visst o blöda. Ja inte så konstigt kände jag då hon gjorde illa mig. Efter den gången vägrade jag gå dit igen. Men där jag bor nu är barnmorskan jätte trevlig.

    Jag håller med brideo, gör en anmälan mot henne. Tror inte att stämma sjukhuset hjälper så mycket men du kan anmäla henne. Som brideo sa att i bästa fall kan man hindra henne att behandla andra lika illa.
    Lycka till
  • Memmsa­n
    Äldre 19 Jan 21:34
    #6

    Jag lider med dig... Jag har också råkat ut för en liknande "våldtäkt" av en manlig gynekolog i min tonår. Är fortfarande traumatiserad av det. Dock brukar jag alltid berätta om detta för barnmorskorna som undersökt mig efter detta. De brukar vara väldigt förstående och snälla. Är de inte det, har du rätt att byta. Du betalar bara för genomfört cellprov...
    Jag förstår att det var hemskt och att det gjorde jätteont. Men du måste göra cellprov, så att du vet att du är frisk och inte får cancer, det vore väldigt olyckligt.
    Sen tycker jag att du ska ta med dig din make nästa gång, då känner du dig säkert lugnare då. Då vågar de inte ge dig ett dåligt bemötande med "vittne". Skit i vad de tyckert om den saken. Det är din kropp. 
    Sen tycker jag du ska anmäla denna barnmorska till socialstyrelsen, hon behandlade dig illa.
    Krya på dig. 

  • Akanek­ime
    Äldre 20 Jan 03:00
    #7
    wiii skrev 2012-01-19 17:53:08 följande:
    Väldigt tråkigt att höra..
    Jag har inte fått särskilt ont när jag tagit cellprov, det är ju inte bekvämt, men ont har det inte gjort, så det kan gå till på andra sätt!

    Har du varit på samma mottagning varje gång? kanske att du kan få gå någon annanstans istället? cellprovet kan ju faktiskt rädda dig från mycket mera smärta och jobbigheter så att helt låta bli är ju inte så bra. Förstår ju dock att det inte är lätt att göra om det efter att ha haft såna upplevelser. Kanske att du kan ha någon med dig som du vet sätter ner foten om det inte går rätt till?
    Yupp..jag har varit på samma mottagning alla 3 gångerna och jag är inte ensam.  Tog med mig min mamma 2:a gången och det hjälpte inte.....Det slutade med att både hon och jag grät i bilen påväg hem....hon av chock och jag av förudmjukelse och smärta. Vi anmälde det men  inget hände....Jag är bara överkänslig sa dom. -.-'

    Jag får en panikattack om jag ser stolen igen och måste sitta/ligga i den igen. Kommer att vägra. Min goda tro för barnmorskor och gynekologer är borta. Skulle kunna tänkas göra en gyn undersökning med då ska jag bli sövd först eller djupt drågad.  
  • Theres­e508
    Äldre 20 Jan 18:04
    #8

    första gången jag gjorde provet kändes det inget, helt okej. andra ¨gången gjorde det så ont. har ej gått sen dess på grund av rädsla.

  • malina­x
    Äldre 20 Jan 18:25
    #9

    Usch och fy. Blir tårögd när jag läser detta. Så ska det inte behöva vara. Jag tycker absolut att du ska anmäla denna barnmorska. Jag har inte så stor erfarenhet av just cellprov då jag bara gjort det en gång, och det kändes nästan inte alls. Går däremot på undersökningar regelbundet då jag har svårt att bli gravid och jag haldrig jämnt något liknande du beskriver.. Lider med dig och tänker på dig. Den barnmoskan borde absolut få en varning. Jag skulle nästan kalla det misshandel eller övergrepp.. Stor kram och många tankar

  • brideo
    Äldre 20 Jan 19:10
    #10

    Hej igen!

    Har läst era posts och jag måste verkligen uppmana alla er som skriver att ni inte gör cellprov att tänka om. Ett cellprov kan rädda ert liv. Livmoderhalscancer är ofta mycket aggressiv och det är livsviktigt att det upptäcks i tid. 

    Sök hjälp och bearbeta rädslan. Det kan vara det smartaste ni någonsin gör för er själva och era familjer.  

    Kram till er och lycka till!  

Svar på tråden Smärtsam gynekologisk undersökning