• chesa
    Äldre 18 Jan 10:09
    2260 visningar
    6 svar
    6
    2260

    Funderar på kuvertavgift för ca. 200:-pp men hur blir det för par?

    Hej!
    Funderar på att ta ut kuvertavgift på ca.200:- pp för mat på bröllopet men hur blir det för par? Det blir ju dyrare för de om de annars kanske skulle ha köpt en present för typ 200:- så delar de på det, men om vi tar ut kuvertavgift för 200:- pp så skulle det bli 400:- för de..hur ska man tänka och skriva i inbjudan? Behöver hjälp!!

  • Svar på tråden Funderar på kuvertavgift för ca. 200:-pp men hur blir det för par?
  • KarroB­run
    Äldre 18 Jan 10:24
    #1

    Alla gäster bör betalar lika i kuvertavgift. Bara för att man är en halva i ett par ska man inte få "rabatt". Inte så uppsakttat från de som kommer själva, om paren får billigare kuvertavgift. Annars blir det ju dubbelt så dyrt för singlarna. Förstår du hur jag menar?

    Skriv ut priset per kuvert, och när gästerna osa:r så frågar du hur många kuvert de blir = alltså antal gäster de anmäler.

    Lycka till!

  • chesa
    Äldre 18 Jan 10:39
    #2

    Tack för hjälpen, ja jag förstår hur du menar för så satt jag också och tänkte att det blir dubbelt för singlar och det är ju inte så populärt..jag tänkte inte ta emot inbjudan, det får våran toastmaster göra..men hur skriver man i inbjudan så det inte låter så " fult" eller uppstyltat? har du några tips eller vet du nån som har?

  • chesa
    Äldre 18 Jan 10:41
    #3

    Vi tänkte även ha hotellrum för de som åker långt, men det får de betala själva, hur populärt är det om de både får betala för att komma på bröllop och betala för att sova? vad tror ni?

  • Dejli
    Äldre 18 Jan 10:59
    #4

    Om man är singel (och även par såklart) så går man nog många gånger ihop några stycken och delar på en present. Är man normalhyfsad så delar man då presenten på antal personer (om det inte är så att den ena i paret inte har någon relation alls med den/de firade, då kan man undanta den tycker jag).

    Så absolut per person, varför ska man göra saker och ting dyrare för singlar (som redan har ökade kostnader pga ensamhushåll många gånger) i onödan för, verkar inte särskilt schysst.

    Är det tvunget för folk att bo kvar? Eller går det att ta sig därifrån? Och vad kostar det? Jag tycker att 200 kr/p i kuvertpris är väldigt rimligt, särskilt som ni tycks avsäga er presenter. De flesta med skaplig ekonomi hade nog gett present för mkt mer än så annars, så totalkostnaden blir nog lägre ändå än om man hade haft "gratis" bröllop men med present och så boende.

  • chesa
    Äldre 18 Jan 12:14
    #5

    några åker ca 20 mil och några 40 mil enkel så det blir för långt för att åka hem på kvällen men jag har sett ett hotell som tar bara 350 p i dubbelrum och det är ju inte så farligt..eller?

  • Hanna0­5
    Äldre 18 Jan 14:06
    #6

    Vi har precis skickat ut vår inbjudan och vi tar 300kr/vuxen i kuvertavgift. barn gratis. 

    Vi skrev så här :

    Vi önskar oss inga presenter!
    Kuvertavgift 300 kr/person. Barn gratis.
    Pengarna sätts in på konto xxxx märkt med ert/era namn.

    :)

    Men nu i efterhand önskar jag att jag skrivit "Pengarna sätts in i SAMBAND med anmälan"
    För nu vet jag inte om folk fattar att de ska föra in det då dom anmäler sig. Många har anmält sig men inte fört över några pengar....  

Svar på tråden Funderar på kuvertavgift för ca. 200:-pp men hur blir det för par?