• marsbr­uden
    Äldre 15 Jan 17:20
    5095 visningar
    10 svar
    10
    5095

    Alternativ till ringkudde?!

    Jag kan inte annat än vara ärlig: Jag tycker inte om alla "pluttenuttiga" ringkuddar. Skulle jag ha ett stort sagobröllop med stor prinsessklänning så hade det säkert passat utmärkt men jag tycker att det inte alls passar till vårt lilla enkla bröllop och att det skulle kännas fånigt med en sådan.

    Nu till min fråga: Vad finns det för alternativ? Min fyraåring som ska vara ringbärare behöver ju såklart något att bära ringen i men asken man får från guldsmeden kanske inte är så snygg att använda? Har inte köpt ringen än så jag vet inte hur asken ser ut men är det en sådan med guldmedens logga på så känns det inte som ett alternativ.

    Någon som har några ideér? Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Alternativ till ringkudde?!
  • Äldre 15 Jan 17:46
    #1

    En liten söt korg kanske?

  • Äldre 15 Jan 17:54
    #2

    Du skulle kanske kunna köpa en sån där "silverbricka" på loppis eller liknande. Du vet nog vilka jag menar, en sån där som mormor alltid satte fram kakor på när man var liten.
    Det finns ju rätt små såna också.
    Om du borrar ett hål i botten på den - trär i ett band (mitten på ett band så du har ändarna på ovansidan och en ögla på undersidan, och stoppar ett gem eller liknande igenom öglan så att den inte kan åka tillbaka igen.
    Sätt en liten bit silvertejp över så det täcker bara. (bara så det inte syns på långt håll att det är något på undersidan, silvertejpen slätar ju till det lite).

    Sen kan du knyta fast ringarna på ovansidan med bandet. Enkelt för honom att bära - och ingen risk att ringarna far iväg om han leker väderkvar eller frisbee Flört.
    Det blir en sorts ringkudde, men lite modernare / tuffare

    Funkar precis lika bra med en träbricka eller något liknande.
    Vi som hade medeltidstema hade tänkt att vår lille näbb skulle få ha en sköld  där vi knytit fast ringarna, men nu tog vår marskalk dom istället i en väska som satt fast i bältet Glad

  • marsbr­uden
    Äldre 15 Jan 18:08
    #3

    Chicita: Tack för en strålande idé!


    Sara 120707: En korg skulle kunna funka om man hittade "rätt". Det är just "söt" som jag vill komma ifrån tror jag. Skrattande

  • Jalle
    Äldre 15 Jan 18:28
    #4

    Typ något sånt här ska vi ha. Just nu lutar det mot att det blir som bild 3 fast med ett mörkblått sidenband.




  • yorkst­acy
    Äldre 16 Jan 00:06
    #5

    Jag gillar ju denna ide som är lite tuff o får "bäraren" att känna sig speciell o like cool



    Och denna är ju mer romantisk och söt


    och denna som är en Bibel, men kan ju vara en annan bok som man tycker har betydelse eller en speciell plats i en hjärta. 


    det finns så många roliga och fina ideer! 
  • Monica­89
    Äldre 16 Jan 09:32
    #6

    Diggar verkligen agentkillen!

  • Äldre 16 Jan 09:44
    #7

    Min tanke är att köpa en liten prynadskudde i någon av våra färger, och sy dit ett band som man kan knyta om ringen....


    Min 6 åring ska bära är det tänkt!

  • Äldre 21 Aug 21:11
    #8
    Jalle skrev 2012-01-15 18:28:54 följande:
    Typ något sånt här ska vi ha. Just nu lutar det mot att det blir som bild 3 fast med ett mörkblått sidenband.




    Tack för dina fina idéer :) Nu vet jag hur jag ska göra, passar perfekt i vårt lantliga "bonn" tema :)
  • Äldre 21 Aug 22:33
    #9

    Jag har tänkt klä in en svart liten låda från en guldsmed, utan logga, (som jag hittade hemma) med pappret jag använt till rispåsarna (gult), med en rosett av snöret jag haft till rispåsarna (mörkrött). Snubbelsäkert :) Jag vill inte heller ha det för puttinuttigt. Har inte gjort det än, men tänker att det borde gå hyfsat smidigt med bra klister och kanske en vass kniv för att skära av pappret vid locket.En vacker ask i allmänhet borde annars gå att hitta, med lagom söthetsgrad. Med ett snöre runt flyger inte locket av så lätt, med lite bomull under ringen skramlar det inte heller om fyraåringen får för sig att dansa till ingångsmusiken  :) 

  • amerik­a
    Äldre 22 Aug 08:53
    #10

    Jag har fastnat för den här fina som jag hittade på nätet, men jag vet inte om vi kommer att använda något sånt.



    Troligen kommer en av sönerna att ha ringarna, så vi får se på vilket sätt. Absolut inte en hjärtformad sidenkudde i alla fall!!
Svar på tråden Alternativ till ringkudde?!