• mulann

måste bestman ha lika kläder.........

som brudgummen? Min blivande ska ha kritstrecksrandig kosym och jag VET att den ev. tilltänkte bestman INTE vill köpa en sådan. Det enda jag vet han har i kosymväg är en ljusbrun kostym. Ska vi kanske köpa en ny åt honom? Fast det tillåter inte vår budget :( för då måste vi ju även stå för tärnas kläder och det hade vi inte tänkt då hon får ha vilken klänning hon vill.

• Svar på tråden måste bestman ha lika kläder.........
  • Guldfisken

Nej, det måste han absolut inte, inte enligt någon etikettsregel i alla fall. Sedan är det ju upp till er om ni vill att det skall se enhetligt ut med samma klädsel på brudgum och best man.

• Vinter

Exakt lika måste de väl inte ha men de bör ju gå i harmoni tillsammans. kanske han kan låna en svart kostym av någon och sen kan de ha lika slips eller dyl?
    Min blivande ska jaquette med mönstad väst samt guldkravatt och hans bestmen skall ocå ha jaquette men med en enfärgad väst. Det finns ju även att hyra svarta kostymer till en ganska billig peng, och det tycker man väl att han som är bestmen kan ta sig råd till?
    Lycka till

• juni

Jag personligen tycker inte de behöver ha lika kläder. Våra ska ha vanliga svarta kostymer, vilket alltså min kille inte ska ha. Tror det kommer bli hur bra som helst.

• Sibella

Det är snarast ett etikettsbrott ifall best man HAR samma kläder (vet att många har det ändå, men om man läser i boken så...). Best man är, trots sin speciella uppgift, en gäst som alla andra och bör helt enkelt vara klädd enligt den klädkod som gäller för dem.

• Gift Anna

Vår marskalk hade frockcoat precis som min man,men på ett bröllop där jag var gäst hade brudgummen jaquette och marskalken bar en vanlig mörk kostym,det såg inte alls konstigt ut,tvärtom,så visst går det att göra så!

• Helena V

Vår bestman dök upp i kyrkan i knallrosa skjorta, öppen i halsen (lite hallickstuk sådär ) Ingen har reagerat något negativt på detta! Jag tror inte att det är så många som öht lägger märke till vad en bestman har på sig, blicken vilar i första hand på brudparet.

• Guldfisken

Sibella: Jag brukar också säga så, men i det här fallet handlade det ju om att båda skulle ha kostym och då spelar det ju ingen roll om de är lika eftersom bestman fortfarande befinner sig på samma finhetsnivå som övriga gäster.

En bestman skall däremot aldrig ha frack om det inte är ett frackbröllop. Frockcoat går däremot bra vid kavaj/mörk kostym eftersom en sådan inte är på samma nivå som frack utan som kavaj/mörk kostym.

• MarinaI

Min man hade en grå kostym med väst, marskalkarna hade svarta kostymer utan väst. Det var jättefint!
    /marina

Svar på tråden måste bestman ha lika kläder.........