• Lilja11

Tips på annorlunda inslag på bröllopet

Hej alla påhittiga! Vi gifter oss i slutet av maj och jag behöver tips på något kul annorlunda inslag under dagen som gör att bröllopet sticker ut lite från mängden liksom. Vigsel och fest kommer att vara på samma ställe med vigsel kl15 och middagsstart runt 18-tiden. Finns det något bra inslag/happening däremellan man skulle kunna göra? Tycker det känns lite uttjatat med den klassiska tipspromenaden och skulle vilja ha något lite roligare meningen allt för meckigt med lagindelningar osv då det ju inte är jättemycket tid det rör sig om. Kanske någon uppvisning av något slag eller annan aktivitet som får gästerna att prata med varandra. Eller någon som har något bra tips på band som skulle kunna spela lite under minglet (inte så originellt men alltid lite trevligt), gärna då lite mer åt singsongwriterhållet. I Stockholmsområdet kanske jag ska tillägga också. Alternativ till att lägga något mellan vigsel och middag skulle kunna vara under någon bensträckare efter middagen innan dansgolvet kommer igång. Vill helst inte bara att dagen ska flyta på utan något som gör att gästerna kommer ihåg just det här bröllopet :) Alla tips Tages tacksamt emot!!

• Svar på tråden Tips på annorlunda inslag på bröllopet
  • Misswert

Vi var på ett bröllop där brudparet fotades efter vigslen, och man hade en sorts bingo. Men i stället för siffror hade man saker. Exempelvis Blå volvo, helikopter, barn, barnbarn..... Och så skulle man gå och fraga varandra, ex. Har du ett barn? Sedan skrev man namnet på personen, och fick man bingo så sa man högt BINGO.

Vi höll på till ett viss antal hade fått bingo. Vet inte hur vanligt detta är, men jag har bara hört talas om det på det bröllopet.

• Chicita

Bröllopsbingo finns i många olika varianter.
    Har nog sett det på 4 olika bröllop de senaste åren + att vi hade en väldigt informell variant själva.

Det är en sak som går att variera i det oändliga. Antingen att man gör det under minglet - eller under själva middagen (man kan bocka för om man ser att någon spiller, eller om någon gör något knasigt, typ håller tal på engelska fast det bara är svenskar med på bröllopet osv...)

Men annars måste jag ju säga att det här med att aktivera gästerna har gått lite väl långt på många bröllop.
    Det är ju vuxna människor, många känner varandra redan men träffas inte så ofta. Så att bara få prata en liten stund och mingla runt kan vara höjdpunkten på hela festen, och då ska man tvingas att leka lekar eller rita (fast man inte kan) eller bli fotad (fast man inte vill) osv...
    Vad ni än gör så se till att det är uppenbart att det är frivilliga saker så att ingen känner sig tvingad.

Om ni har paus mellan ca 16 och 18 så kan en hel del av gästerna ha önskemål om att åka till hotellet och vila också om det inte är väldigt långt emellan.
    Att förbereda ett område med lite att tugga på, något (alkoholfritt) att dricka och sittplatser är nog det bästa.
    Ställ upp ett stafli med lite färg och penslar i ett hörn och låt toastmastern / värden eller vad ni nu har som styr upp när ni inte är med, att säga att folk är välkomna att bidra till tavlan med några penseldrag.
    Lägg gästboken på ett bord och tala om att den ligger där och uppmana folk att skriva i den.
    Lite bakgrundsmusik kan passa bra...
    Det behöver inte vara så avancerat liksom... Solig

• Lilja11

Tack för era svar! Hmmm...bingo känns inte rätt men tack för iden. Chicita - jag håller med dig också om aktiviteter och egentligen är det nog inte aktivera gästerna jag är ute efter, snarare kanske något att titta på, lite mer underhållning under tiden som jag är ute efter. Vi ska fotas innan vigseln så jag vet inte om vi ska dra oss tillbaka lite efter eller hänga med gästerna hela tiden innan middagen? Det ligger lite avsides så jag tror inte några direkt kommer att åka hem mellan vigsel och middag. Men visst funkar alltid lite mingel med dryck o tilltag med ev levande musik också. Vigseln slutar väl runt 16 tiden o sen kanske folk vill besöka toaletter och innan alla är samlade vid festlokalen så borde klockan vara minst 16.30. Sedan tar väl brudskålen ca en halvtimme kanske innan alla fått något i sina glas ch så...då är det isåfall en timmes dötid innan middagen.

• Lilja11

Lyckas inte göra mellanrum mellan raderna....sorry för kompakt text :)

• Chicita

Om ni inte ska fotas efteråt så tycker jag att det är en bra idé att stanna kvar med gästerna. Bara mingla runt och prata. Om ni har tillgång till projektor eller TV så skulle det kunna vara kul med en liten hemmaproducerad film (kolla tråden med stop-motion-filmen som är rätt ny här på BT för inspiration).
    Eller kanske fotoalbum på er tidslinje (antingen två parallella först -babyfoton - tonårsfoton - hur ni träffades - osv. Eller en från där ni träffades helt enkelt)

Att ge gästerna god tid att mingla med er, att gratulera er... och givetvis att mingla med varandra är bara bra.
    Annars kan det bli lite konstlat när man ska sätta sig vid borden sen.
    Har folk hunnit prata runt lite innan så brukar stämningen bli mer avslappnad också.

Det tog säkert 30 minuter för fotografering och gratulationer utanför kyrkan. + 20 min för brudskål och mer gratulationer och inledningstal av toastmastern...
    Och vi hade 65 gäster (6 var barn). Så det tar rätt lång tid med gratulationer och sånt. Att ge gästerna tid för att besöka toaletten, mingla, ta nåt snacks eller nån tunnbrödrullad med röra eller liknande är inte helt dumt. Behöver inte vara så mycket mer än så faktiskt Glad

• Lilja11

Bildspel i bakgrunden kunde ju vara kul :) och kanske lite levande musik till minglet....det är nog helt ok faktiskt! :) Vi kommer vara ca 70 gäster. Eftersom det är gångavstånd mellan vigsel o fest så har vi inte bokat någon fin transport, men det känns samtidigt lite konstigt att bara gå med alla andra, eller vad tror ni? Några förslag?

• Chicita

Vi hade ca 100 meter mellan kyrka och festplats.
    Vi gjorde så att vi tågade ut ur kyrkan och bort till en klockstapel utanför kyrkogården (som är väldigt fin).
    Där stannade vi och lät folk fotografera och det blev naturligt att dom även gratulerade oss innan vår toastmaster sa att "nu beger vi oss till festplatsen".
    Sen tågade vi dit och ställde upp oss för brudskål (mousserande rödvin)

Jag tror att ni gott och väl kan gå med gästerna. Det blir rätt naturligt om man inte stannar på kyrktrappen. Se ut ett bra ställe dit ni kan gå från kyrkan (direkt vid uttåget) som ligger på vägen till lokalen. Inte jättelångt från kyrkan, men där det finns bra plats att samlas och är lite fin bakgrund för fotografierna

Svar på tråden Tips på annorlunda inslag på bröllopet