• bridetobe2013

borgerlig vigsel..

Har en sambo som allra helst vill gå till rådhuset och få det avklarat och därefter gå ut och äta. Min dröm var ett kyrkbröllop med efterhörande fest.

Vi är i kompromiss stadiet just nu. Funderingarna lyder: Ev gifta oss på ngn mysig plats (borgerligt) och därefter ha en fest. Klurar på en herrgård beroende på pris....För att kunna bjuda alla och inte bli hatad av sambons släkt (för ja, det blir vi / jag annars) så funderar vi på kuvertavgift. (den som alla älskar att hata)

Bröllopet blir i så fall den 1/6 2013...... drömklänning hittad. även näbbklänning

Alternativet är annars att vi gifter oss på rådhuset med föräldrarna som vittnen och närmsta vännen. Middag på kvällen. Då vill jag gärna ha en cermoni utomlands nästa sommar. På en strand...

Vill så gärna gifta mig att jag kanske kan gå med på det simplaste. Får se vad sambon känner inför herrgård iden. Skulle ju inte ha ngt emot att bli gift redan till sommaren... Fast mina "komma iform planer" skulle haverera då. Fast det kanske inte gör ngt om man ändå gör det enkelt.....

Vad flummigt det här blev

1/6 2013
  • Svar på tråden borgerlig vigsel..
  • hsmamma

Vi ska oxå gifta oss borgligt nästa år. Blir troligen i maj. Vi ska ha enkelt bröllop, mest pga ekonomin. Blir nog tebröllop. Vet inte än vart vi ska gifta oss, vill helst i nån mysig kyrka, men med borglig ceremoni, vilket man inte får.

• nephline

Jag gifter mig 17/3 borgerligt med familjen som vittnen med middag hemma hos min svärmor efter. Den 31/3 åker vi till Thailand för en kyrklig välsignelse på stranden 10/4 (och även för att fira att vår dotter fyller 1 år några dagar senare). Från början hade vi bokat en hembygdsgård med vigsel vid en sjö, därefter drog vi ner på antalet gäster och bestämde oss för att gifta oss i stadshuset och gå ut och äta på restaurang. Planen ändrades när stressen blev för stor för mig (som har planerat allt) och min mamma kom med det förslag som vi kommer genomföra. I Thailand är det extremt krångligt att gifta sig rent juridiskt så därför gifter vi oss innan vi åker och har en välsignelse på stranden i solnedgång istället på plats. 

• hsmamma

Låter jättemysigt. Jag vill både ha en stor fest och inte ha det. Blir borgligt, kanske utomhus, svårt och planera det, vet ju inte hur vädret blir. Tänkt bjuda ca 50-60. Blir antingen kall buffe, bara tårta eller olika cupcakes, kakor och tårta. Svårt och bestämma oss . Lägger hellre pengarna på oss. Efter bjudningen har vi tänkt åka till nåt hotell för middag och övernattning.

• bridetobe2013

Klart nu... Den 1/6 2012 gifter vi oss. På en fredag. Ska bjuda in föräldrar och närmsta vännerna. ev mina syskon. Frågan lyder bara hur vi gör efter. Känns det inte mysko att gå ut på restaurang och äta med full bröllopsmundering? Ska man anordna middag hemma istället? Svårt att bestämma den biten.

Vigselförättare erbjöd sig att läsa en dikt om vi vill och sen får vi ha med en som sjunger om vi vill. Har köpt en näbbklänning till dottern och finbyxor till sonen. Ska ta mått och beställa klänning om några dagar. Känns konstigt. Sambon och jag har varit tillsammns í över 12 år och jag har längtat efter den dagen. Och om lite mer än 4 månader är dagen här. Helt vansinne......

Får se om det blir ngn cermoni på en strand efteråt. jag kanske är så nöjd efter dagen att det inte behövs

1/6 2013
  • livet är bra fint ändå

Åh va jag känner igen mig!

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år och pratat bröllop i åtminstone två. Vi har diskuterat igenom det mesta och varit inne på allt från stort till litet bröllop. Nu har det äntligen landat och igår bokade vi tid i stadshuset till i sommar. Det kommer bara vara våra föräldrar med och efteråt går vi ut och äter på en mysig restaurang och sen bor vi på flott hotell med sänghimmel och äter frukost som man och fru :) Vill vi fira med vänner kan man ju ta ut dom på middag och drinkar någon annan kväll lite senare. Känns så himla skönt att slippa all press på hur det "ska" vara och stressa upp sig över färgteman och bordsdekorationer och allt vad det är...

Jag har varit rädd att jag, precis om du skriver, så gärna vill gifta mig att jag kompromissar bara därför och vara rädd för att ångra mig senare om vi inte gör det stort o.s.v.  De jag pratat med har varit skeptiska och antytt att jag skulle ångra mig, men vadå, vill man ha en stor fest kan man ju ha det när som helst för att fira födelsedag eller årsdag senare. Tänk va mycket roligare saker vi kan lägga pengarna på än att mina kusiner jag aldrig träffar ska få äta sig mätta på oxfilé! Nu kan vi verkligen unna oss en lyxresa och flott hotell och vi gifter oss bara för våran skull och inte någon annan :)

Det där med bröllopsmundering på restaurang har jag också funderat lite på, men grejen med balklänning har aldrig varit min grej. Jag kommer leta efter någon vintage-klänning, en kort klänning med kanske lite puff och tyll men inget släp direkt så det blir nog inte så uppseendeväckande ändå.

Nu blev det här väldigt långt och väldigt mycket jag jag jag, men jag vill slå ett slag för det enkla bröllopet för jag tror verkligen på det. Och fester och ceremonier kan man ju ha senare om man känner att man saknat det :)

• bridetobe2013
    livet är bra fint ändå skrev 2012-01-23 20:54:46 följande:
    Åh va jag känner igen mig!

Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år och pratat bröllop i åtminstone två. Vi har diskuterat igenom det mesta och varit inne på allt från stort till litet bröllop. Nu har det äntligen landat och igår bokade vi tid i stadshuset till i sommar. Det kommer bara vara våra föräldrar med och efteråt går vi ut och äter på en mysig restaurang och sen bor vi på flott hotell med sänghimmel och äter frukost som man och fru :) Vill vi fira med vänner kan man ju ta ut dom på middag och drinkar någon annan kväll lite senare. Känns så himla skönt att slippa all press på hur det "ska" vara och stressa upp sig över färgteman och bordsdekorationer och allt vad det är...

Jag har varit rädd att jag, precis om du skriver, så gärna vill gifta mig att jag kompromissar bara därför och vara rädd för att ångra mig senare om vi inte gör det stort o.s.v. De jag pratat med har varit skeptiska och antytt att jag skulle ångra mig, men vadå, vill man ha en stor fest kan man ju ha det när som helst för att fira födelsedag eller årsdag senare. Tänk va mycket roligare saker vi kan lägga pengarna på än att mina kusiner jag aldrig träffar ska få äta sig mätta på oxfilé! Nu kan vi verkligen unna oss en lyxresa och flott hotell och vi gifter oss bara för våran skull och inte någon annan :)

Det där med bröllopsmundering på restaurang har jag också funderat lite på, men grejen med balklänning har aldrig varit min grej. Jag kommer leta efter någon vintage-klänning, en kort klänning med kanske lite puff och tyll men inget släp direkt så det blir nog inte så uppseendeväckande ändå.

Nu blev det här väldigt långt och väldigt mycket jag jag jag, men jag vill slå ett slag för det enkla bröllopet för jag tror verkligen på det. Och fester och ceremonier kan man ju ha senare om man känner att man saknat det :)
    I dag beställde jag min klänning. Försökte tänka mig i en nättare klänning men det blev en långklänning. Får se om det blir restaurang eller middag hemma. Lutar lite åt hemma då vi har 2 barn. Lugnare hemma då när barnen kan härja bäst dom vill...
    1/6 2013
  • Bellen

Hej tjejer. Vi gifter oss 2/6-2012. Det blir borgerlig vigsel hemma på halvön på min familjegård i halland. Vigseln kommer att äga rum i en av hagarna med full utsikt över sjön. Jag kommer att rida upp i hagen på min häst. Mina föräldrar kommer att vara med som vittnen och min närmsta väninna kommer att vara min tärna. Vi kommer att åka in till stans finaste restaurang vid havet och äta god mat och där kommet antagligen min bror möta upp, helt ovetande om att vi gift oss. Min m2b vill att alla våra vänner och resten av familjen ska få reda på giftemålet efteråt, så tanken är att vi ska försöka hålla det hemligt! Jag kommer att ha en lavendelblå chiffongklänning och vita skor och accessoarer och min tärna kommer att ha ljusgrön chiffongklänning och svarta skor och avcessoarer. Min m2b kommer att ha svart kostym, vit skjorta och lavendelblå slips och näsduk. Brudbuketten kommer antagligen bestå utav antingen konvaljer eller vita syrener...

• bridetobe2013
    Bellen skrev 2012-01-23 21:13:13 följande:
    Hej tjejer. Vi gifter oss 2/6-2012. Det blir borgerlig vigsel hemma på halvön på min familjegård i halland. Vigseln kommer att äga rum i en av hagarna med full utsikt över sjön. Jag kommer att rida upp i hagen på min häst. Mina föräldrar kommer att vara med som vittnen och min närmsta väninna kommer att vara min tärna. Vi kommer att åka in till stans finaste restaurang vid havet och äta god mat och där kommet antagligen min bror möta upp, helt ovetande om att vi gift oss. Min m2b vill att alla våra vänner och resten av familjen ska få reda på giftemålet efteråt, så tanken är att vi ska försöka hålla det hemligt! Jag kommer att ha en lavendelblå chiffongklänning och vita skor och accessoarer och min tärna kommer att ha ljusgrön chiffongklänning och svarta skor och avcessoarer. Min m2b kommer att ha svart kostym, vit skjorta och lavendelblå slips och näsduk. Brudbuketten kommer antagligen bestå utav antingen konvaljer eller vita syrener...

halvö i Halland..... Onsala?

(Har bott där så jag måste ju kolla)....

Avbokade rådhuset i dag och bokade Linnés bröllopsstuga istället. Då Falukalaset kommer äga rum utanför rådhuset så blir det svårt att göra det i hemlighet. Det här ligger utanför stan. Lite avsides och mysigt....

4 veckor kvar! Galet!

1/6 2012
Svar på tråden borgerlig vigsel..