• Anonym (Orolig)

Vaginal torrhet

Är det någon mer äm jag som lider av vaginal torrhet? Gråter
    Just nu förstör det väldigt mycket av mitt liv...
    Jag är bara 26 år och inte i klimakteriet och har ändå de här problemen!

Jag vill inte ha sex för det gör ont och jag har ont i flera dagar efteråt, det gör att jag håller mig lite på min kant från min sambo för att slippa säga nej.. Dumt, men så har det bara blivit.
    Det har ju gjort att vi fått sämre relation.. Nu har vi pratat om det och han förstår varför men det är ändå lika jobbigt för mig!

Vad jag förstår beror det på för lite östrogen? Kan inte det göra att man får mycket svårare att få barn när den dagen kommer?
    Min mamma hade för mycket manligt hormon ocho hon hade jätte svårt att bli med barn! Gråter

Jag har provat att smörja med olika mjukgörande och milda salvor, det funkar inte. Har smörjt med ren aloe vera gel o då blev det lite bättre men inte helt.
    Nu provar jag Ovesterin, ett receptfritt medel med en liten dos östrogen i men tycjer inte det hjälpt så mycket heller...

Jag har inte varit hos en gynekolog, men inser att det är dax nu..

Någon som är/har varit i samma situation?

• Svar på tråden Vaginal torrhet
  • Ayla

För det första: ring genast och boka en tid hos gyn. Så där ska du inte behöva ha det. & ha för allt i världen inte sex om det gör ont, det kan göra att du kan få vestrubit. (En annan tråd om underlivsproblem: www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m3841409-1.html )

Möjligtvis kan det bli bättre om ni provar glidmedel (för mig är apotekets värdelös men silikonbaserade för känsligt underliv funkar). Äter du p-piller eller har annat hormonbaserat p-medel? det kan ge sköra och torra slemhinnor.

Andra saker du kan göra (förutom att boka tid hos gyn för undersökning) är att byta till oparfymerat tvättmedel, tvätta underkläder och handdukar i 60 grader, bara använda bommulstrosor, lufta underlivet på natten, inte tvätta underlivet för ofta och då aldrig med tvål utan helst med olja (t.ex. barnolja eller olivolja), använd inga salvor i underlivet som inte är avsedda för just det (olja brukar fungera utmärkt). Nu tror jag att jag fick med det mesta.

Glöm inte att prata ordentligt med din sambo (bland annat om hur ont du har/får och att du ska kolla upp det). Tänker på dig och önskar dig lycka till!

/en som själv har ett känsligt underliv

• Anonym (Orolig)

Tack för tips o stöd...

Ska boka tid idag o hoppas att jag får komma dit snart...

• Anonym (Orolig)

Har läst igenom den tråden nu, tack för tipset!

O har bokat tid, fick en om 3 veckor!

Så hoppas att det så småningom ska bli bättre!

• SaraJoakim

Hej hopp så lägligt! Jag var och förnyade mitt recept idag och vi kom in på just det här ämnet när jag berättade om några roliga historier. Jag lider inte av torrhet men visst har de drabbat från gång till gång men försvunnit inom ngn dag, men det är ändå extremt frustrerande och de förstör så otroligt mycket!

Svaren vi diskuterade i allmänhet var

- svampinfektion. Vanligt och om det inte botas med järnhand kommer de lätt tillbaks, det finns super tabletter mot detta som du akn få utskrivna av din barnmorska.
    - en jättevanlig grej som orsakar torrhet och klåda är att din kille kanske tvättar sig där med vanlig tvål/parfymerad tvål. Ni ska aldrig ha tvål utan gärna olja av något slag. Han också, annars kan du reagera på den tvål han använder sen när ni väl har sex vilket kan irritera och förstöra extremt.
    - min barn,orska hade fått in en äldre dam som såg jätteung ut. I chock hade hon frågat vad kvinnan "gick på" eller vad hon gjort för att vara så "ung och fräsch" där. Damen skrattade och sa att hon varje morgon smörjde sig med en liten klick aloe vera salva (finns på apoteket, tror det är den genomskinliga med grön topp 91% aloe vera hon menade- det var allt. Hon hade gjort detta sedan hon blev "lite äldre" och hade inga torrhetsproblem.
    - använd inte produkter med alcohol - de torkar ut!

Kolla dig för infektionen. Se till att tvålen stannar på övriga kroppen på er båda. Prova Aloe veran.  Vem vet, vorat skojj på kontoret kanske är räddningen? :D Lycka till!!! 

• SaraJoakim

Missade raden där med aloe vera, förlåt :) 
    Men du kanske smörjer fel? Damen hade tagit en liten klick på fingertoppen och smörjty in själva mynningen och slemhinnorna. Jag ska prova aloe vera nästa gång.. jag tror mer på naturliga ämnen än alla krämer o all gel som finns, för ofta lindrar de för stunden, men torkar ut i längden, som ett billigt lypsyl ungefär...

Men efter allt snack - gynekologer är riktigt bra grejjer det! 

• Anonym (Orolig)

Tack för tipsen!
    Jag tyckte att det blev bättre med aloe vera gelen, men inte helt. Men iof sig behöver jag nog prova en längre tid för att få se bästa resultatet...

Jag har beslutat att sluta med mina ppiller (de suger ändå, har gått upp i vikt, blir nedstämd o får ändå mensvärk).
    Jag ska prova att tvätta trosor o handdukar  i 60 grader med oparfymerat tvättmedel.
    Jag tvättar mig redan med olja, men det kan ju vara bra att be honom göra det med då.
    Har beställt tid hos gynekolog.
    Ska prova att fortsätta med aloevera gelen.

• Ayla
    SaraJoakim skrev 2012-01-11 19:34:08 följande:
    ...
    - en jättevanlig grej som orsakar torrhet och klåda är att din kille kanske tvättar sig där med vanlig tvål/parfymerad tvål. Ni ska aldrig ha tvål utan gärna olja av något slag. Han också, annars kan du reagera på den tvål han använder sen när ni väl har sex vilket kan irritera och förstöra extremt.
    ...
    Det där har jag aldrig tänkt på. Men det kan ju förklara en del. Tack! Solig
  • Anonym (Torrisen)

Vanlig barnolja, helt "naturell", inte aloe vera utan Barnängens eller apotekets. Smörj in när du tvättar, även inne i slidan, innan sex och smörj då även in killen.
    Det kan gå åt rätt mycket olja, men det gör inget. Det är faktiskt ganska mysigt med olja. Det kommer din kille säkert också tycka. Problemet är väl om han ska ha gummi på, då ska nog bara du smörja dig. Eller låt honom göra det.
    Detta hjälper mig iaf.

• Anonym

Vanligt vaselin funkar bra när man är  torr. Vaselinet lägger sig lite mer som ett skyddande lager än vad vanlig olja gör. (Fått tipset av professor och överläkare inom gynekologi).

Svar på tråden Vaginal torrhet