• DestinyD

Hjälp med utformning av ceremoni!

Hej på er! Jag och min M2B har just bestämt datum, plats och vigselförrättare för vårt datum. Men eftersom det är borgerlig vigsel så får man ju utforma ceremonin nästan hur man vill, och det var ju jättejobbigt.... Obestämd Vi ska hålla till i det fantastiska Ekotemplet i Hagaparken, och platsen är ju helt magisk. Men hur brukar man göra med "intåg", "uttåg" och när firas man av gästerna ("kasta ris")? Jag förstår att man väl får stå och gömma sig nånstans och vänta på att alla gäster är på plats för att sen "tåga in". Men sen när ceremonin är klar så kanske man ska "tåga ut" också? Fast det känns ju helkonstigt när alla gästerna ser en hela tiden! När hurrar gästerna och "kastar ris"? Dyker man upp sen igen eller ska man vänta med det tills man kommer till festlokalen? Suck, hjälp mig alla ni som har nån koll!! Nån som har varit på bröllop i just Ekotemplet eller annan utomhusplats som kan tala om hur det brukar gå till, och vad som är bra ordning på saker och ting?

• Svar på tråden Hjälp med utformning av ceremoni!
  • Kattkvinnan

Vi kommer att ha en borgerlig ceremoni på en ångbåt. Vi har tänkt att var gömda i en hytt först när båten åker ut från hamnen. Sen när ceremonin börjar så kommer vi intågande till en melodi.
    En solist kommer att sjunga två låtar varav en kommer att vara som en "avslutningslåt". Då kommer vi nog bara vända oss om, ej tåga ut.. Och när låten tar slut så får toastmastrarna utbringa ett fyrfaldigt leve och så blir det riskastning.

• DestinyD
    Kattkvinnan skrev 2012-01-08 15:10:39 följande:
    Vi kommer att ha en borgerlig ceremoni på en ångbåt. Vi har tänkt att var gömda i en hytt först när båten åker ut från hamnen. Sen när ceremonin börjar så kommer vi intågande till en melodi.
    En solist kommer att sjunga två låtar varav en kommer att vara som en "avslutningslåt". Då kommer vi nog bara vända oss om, ej tåga ut.. Och när låten tar slut så får toastmastrarna utbringa ett fyrfaldigt leve och så blir det riskastning.
    Det låter ju som ett jättebra upplägg! Då får vi dit och kolla lite i förväg, och planera ett gömställe Glad Sen får man nog försöka hitta nån solist och gitarrist som kan spela. Då får man nöja sig med att "tåga in" och sen bara vända sig om och instruera toastmaster i förväg om att han får utbringa ett fyrfaldigt leve (eller kanske man kan be vigselförrättaren om det?). Jättebra ju, för jag var lite orolig över hur själva avslutningen skulle kunna läggas upp... Sen smiter vi bara iväg för fotografering innan vi åker till festlokalen.

Supertack för att du kom med bra tips! Jag satt helt fast Skrattande
  • Nikkita

Vi ska oxå ha en borgerlig vigsel (utomhus om vädret tillåter). Jag vill helst tåga in till "The rose" spelat på piano. Måste bara komma på var jag ska gömma mig innan (annars blir det ju lite konstigt) Vi kommer ha en solist som sjunger 2 låtar under vigseln (Det vackraste & What are words), sen när allt är klart vänder vi oss till gästerna som fått såpbubblor att blåsa på oss Glad Tror att det blir naturligt för gästerna & att de förstår att de ska börja fira oss när ceremonin är avklarad Flört Efter vigseln har vi mingel med champagne & skålar med gästerna (Asti blir det då jag inte alls gillar riktig champagne & tycker om sötman i den). Vi kommer att ha fotograferingen innan vigseln så gästerna inte behöver vänta på oss efteråt. Då har vi oxå tid att mingla med alla våra nära & kära innan middagen börjar! 

• DestinyD
    Nikkita skrev 2012-01-08 15:40:37 följande:
    Vi ska oxå ha en borgerlig vigsel (utomhus om vädret tillåter). Jag vill helst tåga in till "The rose" spelat på piano. Måste bara komma på var jag ska gömma mig innan (annars blir det ju lite konstigt) Vi kommer ha en solist som sjunger 2 låtar under vigseln (Det vackraste & What are words), sen när allt är klart vänder vi oss till gästerna som fått såpbubblor att blåsa på oss Glad Tror att det blir naturligt för gästerna & att de förstår att de ska börja fira oss när ceremonin är avklarad Flört Efter vigseln har vi mingel med champagne & skålar med gästerna (Asti blir det då jag inte alls gillar riktig champagne & tycker om sötman i den). Vi kommer att ha fotograferingen innan vigseln så gästerna inte behöver vänta på oss efteråt. Då har vi oxå tid att mingla med alla våra nära & kära innan middagen börjar! 
    Låter jättefint! Eftersom det är en bra bit mellan vår vigselplats och festlokal så tror jag att det känns ok att ta fotograferingen efter vigseln. Gästerna kommer ju ha fullt upp med att ta sig dit och ordna med det som ju tar ett tag. Sen får gästerna mingla och bubbla innan vi kommer till lokalen. Då skålar vi och minglar en liten stund innan det är dags för middag och partaj. Men än är inga planer spikade... Mycket lär ändras innan vi är klara med allt! Tyvärr så är min M2B ganska skygg, och gillar inte riktigt att stå i centrum. Så om han får välja helt själv så hade vi gift oss i ensamhet bakom en sten eller nåt Flört Men sen tror jag att vi kommer få många bra idéer av vår vigselförrättare när vi träffar henne, för hon har hållit flera vigslar på samma ställe.
  • AndroSid
    Nikkita skrev 2012-01-08 15:40:37 följande:
    Det här låter lite som vi har tänkt...
    Fast jag har fortfarande inte riktigt klurat ut hur vi ska lägga upp själva ceremonin Tungan ute
  • Nikkita
    DestinyD skrev 2012-01-08 15:51:47 följande:
    Låter jättefint! Eftersom det är en bra bit mellan vår vigselplats och festlokal så tror jag att det känns ok att ta fotograferingen efter vigseln. Gästerna kommer ju ha fullt upp med att ta sig dit och ordna med det som ju tar ett tag. Sen får gästerna mingla och bubbla innan vi kommer till lokalen. Då skålar vi och minglar en liten stund innan det är dags för middag och partaj. Men än är inga planer spikade... Mycket lär ändras innan vi är klara med allt! Tyvärr så är min M2B ganska skygg, och gillar inte riktigt att stå i centrum. Så om han får välja helt själv så hade vi gift oss i ensamhet bakom en sten eller nåt Flört Men sen tror jag att vi kommer få många bra idéer av vår vigselförrättare när vi träffar henne, för hon har hållit flera vigslar på samma ställe.
    Haha då är din M2B som mig... Jag vill jätte gärna ha denna underbara ceremoni med alla våra vänner. MEN, jag avskyr att stå i centrum så detta blir ett eldprov! Får dricka LITE chmpagne när vi fotas kanske Flört Hihi, nej då det ska nog gå bra. Kommer vara såå lycklig denna dag så inget kommer att stoppa mig & få mig att känna mig orolig. 
    Vi har ju vigsel, middag & fest på samma ställe (Heleneholm slott i Malmö) så att fotas innan blir perfekt för vår del (vi ska ju fotas på samma plats & vi vill inte ha en massa som glor på oss då, utan vill ha det för oss själva med lite egentid innan det alvarliga startar Glad Men ska gästerna åka en bit så är det ju säkert bättre att lägga upp det som ni gjort.
    AndroSid skrev 2012-01-08 15:53:00 följande:
    Det här låter lite som vi har tänkt...
    Fast jag har fortfarande inte riktigt klurat ut hur vi ska lägga upp själva ceremonin Tungan ute
    Just utformningen av ceremonin är jag inte heller helt klar över, vi har inte bokat vår Vf än.. Men hoppas på att hon har koll på vad som blir bästa upplägget Skrattande Vi hoppas på att få samma VF som vigt min syster & min pappa tidigare under 2011 & hennes vigslar är jätte fina & personliga så det blir nog bra hur som.
  • Sara 120707

Va roligt med en tråd för själva ceremonin.

Vår ceremoni kommer att vara väldigt liten bara vi vigselförrättaren och sex vittnen.

Ev en låt som då kommer att vara förinspelad (originalet är ljuvligt) och om allt går som det ska med väder så ska vi vara ute.

• AndroSid

Vi ska vigas vid Bröllopsplatsen i Trädgårdsföreningen (peppar peppar för att det inte är dåligt väder).

• AndroSid
    AndroSid skrev 2012-01-08 16:29:14 följande:
    Vi ska vigas vid Bröllopsplatsen i Trädgårdsföreningen (peppar peppar för att det inte är dåligt väder).
    Morr... Försökte klistra in en bild och då försvann all text efteråt.

Skrev iaf att vi bl a ska ha med den här låten under vigseln:

• DestinyD
    AndroSid skrev 2012-01-08 16:29:14 följande:
    Hoppas på bra väder då! När är det dags för er? Vi ska gifta oss i slutet av september, och det som är bra är att Ekotemplet har iallafall tak. Så lite regn gör inget (även om vi såklart föredrar strålande sol), men vi får hoppas att det inte är svinkallt Skrattande
  • AndroSid
    DestinyD skrev 2012-01-08 16:32:29 följande:
    Hoppas på bra väder då! När är det dags för er? Vi ska gifta oss i slutet av september, och det som är bra är att Ekotemplet har iallafall tak. Så lite regn gör inget (även om vi såklart föredrar strålande sol), men vi får hoppas att det inte är svinkallt Skrattande
    Den nionde juni klockan 15! Så i morgon är det faktiskt bara fem månader kvar Solig
    Så risken är väl lite som sådan att antingen blir det helvetiskt varmt och strålande sol, eller så blir det pissregn och smärre monsunvindar {#emotions_dlg.djavulsk} Men det gäller att inte måla fan på väggen. Vi planerar lite alternativ om det blir allt för dåligt väder, men har inte helt och hållet klurat ut hur vi ska göra.
  • Nikkita

Vi gifter oss den 30/6 så här ser Heleneholm slott ut Solig 
    slott
    OM det nu blir dåligt väder kan vi vara inne (peppar, pappar), men vill ju såklart helst vara ute i parken Glad

• DestinyD
    Nikkita skrev 2012-01-08 18:23:44 följande:
    Vi gifter oss den 30/6 så här ser Heleneholm slott ut Solig 
    slott
    OM det nu blir dåligt väder kan vi vara inne (peppar, pappar), men vill ju såklart helst vara ute i parken Glad
    Jättejättefint!!
  • Nikkita
    AndroSid skrev 2012-01-08 16:43:26 följande:
    Den nionde juni klockan 15! Så i morgon är det faktiskt bara fem månader kvar Solig
    Åh, det börjar verkligen närma sig nu Glad Längtar såå sjukt mycket!!! 
Svar på tråden Hjälp med utformning av ceremoni!