• AndroSid

Hur smycka lokal i stil med Sagan om Ringen/medeltid/fantasy?

Ja, ni här på BT brukar ju vara rätt duktiga på att komma med smarta idéer (och googla det som man inte själv kommer på) - har ni några idéer för hur vi kan ta och pynta vår festlokal med temat Sagan om Ringen?

Vi gifter oss nu i juni, Sagan om ringen-inspirerat (dvs är vi inte bokstavstroende utan plockar lite där vi tycker att det är tilltalande). Vigseln äger rum utomhus, men sedan så drar vi till Råda hembygdsgård (bild lånad från deras hemsida), en hembygdsgård med stor lada och vackra träväggar.
    http://www.radahbfmolnlycke.se/BrolD.gif

Vi kommer att använda de bord och stolar som finns i lokalen, och som ni också ser på bilden. Stolarna är kanske inte de vackraste, men vi lever med dem som de är. Borden däremot är skitfula (klaffbord), och alltså måste vi ha dukar. Färg och utsmyckning står inte klart, men vi har nog tänkt att ha E-bord.

Till buffén kommer vi att duka upp med trätallrikar och så vanliga bestick till det. Buffébordet står i ett annat rum, men även det planerar vi att smycka med så mycket trä som möjligt (i form av skålar och uppläggningsfat alltså).

Till väggarna har jag svårt att bestämma mig! Jag tycker på sätt och vis att det skulle vara väldigt häftigt om man kunde fixa "gobelänger", men jag är lite orolig för att det ska se för "fancy" ut. Kanske blir det för påklätt?
    En annan tanke som har slagit mig är någon form av vimplar, men jag har inte riktigt tänkt ut vare sig hur eller var.
    Ballonger och dylikt åker ju naturligtvis bort på grund av temat (känns inte så värst fantasy med ballonger...)

Ni duktiga planerare - har ni några idéer? Nu har jag babblat om vad jag tror och tänker, kanske tänker ni annorlunda?
    Jag är tacksam för all input! Glad

• Svar på tråden Hur smycka lokal i stil med Sagan om Ringen/medeltid/fantasy?
  • Chicita

Som du ser så hade vi en lokal som inte alls passade egentligen.
    Det vi gjorde var att mörklägga den.
    Vi valde att inte ha dukar på dom trista borden, men att lägga en sorts "löpare" över stolarna. Fanns 5 olika färger och vi blandade ordentligt.
    Vi fick inte sätta upp saker på väggarna, så vi gjorde en gardinstång som vi band fast i några pelare, där vi hängde upp stora tygstycken som fick ge lite färg.
    Vi hade först tänkt att duka med långa linneservetter som skulle ligga tvärs över borden där man liksom fick varsin ände att torka munnen på, men insåg på dagen att det skulle komma ivägen för maten som skulle dukas fram.
    Så istället så gick serveringspersonalen runt och la ut servetterna i knäet på gästerna, draperade dom över oss två och två så att säga så man ändå delade servett med bordsgrannen.
    Vi gjöt fast träpinnar i betong så det bildade fötter. Sen knöt vi fast en tvärslå där vi kunde hänga upp sköldar och drapera tyg bakom oss.

Jag har både servetter och dom där "stolstäckena" kvar om du vill låna.
    Du får i så fall hämta och lämna hos oss (i Borlänge) men det borde bli billigare än att fixa själva...
    Dom tre sköldar som hänger bakom oss är våra, alla andra sköldar och banér är lånade av Oniq

• AndroSid

Ooh, tack Chicita! Solig
    Underbart med inspirationsbilder, kommer definitivt att sno lite.

• Sara 120707

Det kan nog göra ganska mycket bara att ha ganska mörkt och ha mycket levande ljus. Gärna smidesljusstakar.

Hade jag varit du så hade jag för inspiration valt några bra filmatiseringar och pausat på värdshus/gästabuds scenerna för inspiration.

• Sirenne

Du skulle ju kunna köra enklare gobelänger: lakan som du målar monogram/heraldisk bild på. Det går hyfsat lätt att göra om man tar sig tid att göra en eller ett par bra schabloner och använder bra tygfärg. Då kan man hålla sig till två färger och välja enkla mönster för att inte få det för tjusigt...

/S

• Chicita

Jag måste ju säga att jag är grymt avundsjuk på din lokal AndroSid Flört
    Men jag kunde inte hitta någon bra, på vettigt avstånd från kyrkan... Så det fick bli den moderna lokalen. Men när den blev mörklagd och bara ljusen som lyste upp, så blev det ändå väldigt stämningsfullt Flört

Något vi gjorde, var att ta med oss två stolar med höga ryggar hemifrån. Som vi köpte färdiga, lite kraftigare överdrag till.
    Det gjorde att intrycket blev att vi satt på varsin "tron"
    Och det gjorde en hel del för att förmedla det där "här sitter brudparet"-intrycket som andra skapar med blombåge eller liknande. Att vi ställde ställningen med våra tre sköldar bakom oss och draperade ett "sammetstyg" där gjorde också en hel del för effekten Glad

Gör inte för mycket med lokalen. Snarare tvärt om. Låt så mycket trä som möjligt synas (även om det bara är fanér) Men sätt upp något bakom er.
    Ert eget heraldiska vapen kanske.
    För oss var det givet att välja ett lejon.
    En hint till filmen om Arn och Folkungarna. Samtidigt som jag är född i Lejonets tecken, och min make hade varit det om han var född bara någon dag tidigare Flört

• AndroSid

Sara120707:
    Ja, det är ju en mycket god idé att titta på diverse filmer. Jag vill minnas att de har i alla fall ett bröllop i Camelotserien, så den ska jag ta och titta på! Jag själv har dock kört fast totalt på scenerna som synes i början på följande video:

(Det kan ju i och för sig vara för att jag tycker att musiken är så nedrans catchy också...)

Sirenne:
    Bra idé! Tänker du vanliga lakan, eller något speciellt tyg?
    Jag hade små funderingar på att beställa tyg/gardiner att använda som gobelänger, men jag övergav den idén just för att jag tänkte att det kanske skulle bli för "klätt"

Chicita:
    Jag är rätt förtjust i vår lokal själv Flört Och jag håller med om att vi ska smycka lite försiktigt - tanken är ju snarast att få fram en känsla av "bonnbröllop på the Prancing Pony" snarare än ett kungabröllop.
    Jag gillar idén med andra stolar till brudparet. Speciellt om man kan få det att likna ett "högsäte" (ja, kanske inte helt historiskt korrekt högsäte, men ändå...).

På något sätt tror jag i alla fall att det blir lämpligt att märka ut var brudparet sitter, just för annars tror jag att det lätt blir lite väl mycket "midsommarfest" över det hela.

• Sara 120707

Vilken rolig video!!

Det underbara med filmer och att man kan pausa är ju att oftast har de tänkt till mycket på detaljer som man själv inte tänker på men som gör hela stämningen.

legend of the seeker kan nog ha en del såna scener

merlin också kanske

ingen av dem är särskilt medeltids realistisk men kan nog passa detta syfte

• Ekorren

Är lite av en sagan om ringen-nörd själv så tycker er ide är skitkul :D Nu spånar jag lite men har ni funderat på "bilbos födelsedagsfest" typ hänga lite ljusslingor i taket, varma färger på dukar, kanske ängsblommor eller solrosor eller något annat "rustikt" som dekoration tillsammans med levande ljus och kanske göra en snygg brudbåge av två björkar som man binder ihop i toppen bakom brudparet. I sista filmen gifter sig ju sam och rosa, kommer inte ihåg exakt men där kanske det finns lite bildinspiration också? Lycka till :)

• Chicita
    AndroSid: Jotex har femmetersklipp i "sammet" och "siden" som är rätt billiga.
    "sammeten" är i något stretchtyg, men det syns ju inte om ni draperar det som en sorts gobeläng bakom er.
    "sidenet" är nästan som foder. Men med en fin lyster. Samma där, funkar att drapera. Det var det vi använde för att hänga över stolarna också... Kostade inte så många hundralappar eftersom man får ut rätt mycket från fem meter, när man bara ska ha remsor på ca 35 cm bredd som är lika långa som tyget är brett.
    Vi zickzackade bara kanterna, det räckte gott och väl...
    Jag tror att det skulle bli jättebra att hänga upp ett större tygstycke bakom honnörsbordet, och sen ett par sköldar.
    Vi gjorde våra väldigt enkelt genom att såga ut sköldformade bitar ur spånskivor vi hade kvar efter husbygget och måla framsidan på dom. Sen borrade vi ett hål i varje sida, en liten bit ovanför mitten och trädde i ett snöre och hängde upp dom helt enkelt Flört
  • Oniq

Snöade själv in på Bilbos födelsedagsfest till sonens namngivning, resultatet blev så här:

Kan kanske vara en idé att ha bakom brudparet?

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita

Ooh... ni hade också sån där "Exotisk varm brun dryck" Skrattande
    Eller jag antar det i alla fall när jag ser dom mycket medeltida termosarna Flört

Jag önskar att jag var lika duktig som Oniq att texta och rita.
    Jag brukar få höra att jag är duktig, men jag är en amatör i jämförelse...
    Och här har du en riktig idéspruta AndroSid... Oniq hjälpte mig jättemycket inför vårt bröllop Solig

• Sirenne

AndroSid: Tja vanliga lakan skulle absolut funka - kom bara ihåg att tvätta dem (om de är nya) en gång först - då fäster färgen bättre... Lakansväv kan man ju också köpa till en billig peng och då få klippa till precis den storlek man vill ha.

Mina vänner gifte sig medeltida/fantasy 2000 och vi hade stora skålar med frukt på borden som utsmyckning, samt rönnbärskvistar och rustika ljusstakar. Mycket billigt och bra! Porslin och serveringsfat hyrde vi av Svarta Katten i Sundbyberg de hade lergods som passade mycket bra! http://www.svartakatten.com/

/S

• AndroSid
    Sara 120707 skrev 2012-01-06 19:22:26 följande:

Vilken rolig video!!

Det underbara med filmer och att man kan pausa är ju att oftast har de tänkt till mycket på detaljer som man själv inte tänker på men som gör hela stämningen.

legend of the seeker kan nog ha en del såna scener

merlin också kanske

ingen av dem är särskilt medeltids realistisk men kan nog passa detta syfte

En sann internetplåga sedan... ja, typ 2006 Flört
    Tackar för tipsen, det blir att titta på film/serier vid tillfälle.
    Chicita skrev 2012-01-06 20:25:22 följande:
    AndroSid: Jotex har femmetersklipp i "sammet" och "siden" som är rätt billiga.
    "sammeten" är i något stretchtyg, men det syns ju inte om ni draperar det som en sorts gobeläng bakom er.
    "sidenet" är nästan som foder. Men med en fin lyster. Samma där, funkar att drapera. Det var det vi använde för att hänga över stolarna också... Kostade inte så många hundralappar eftersom man får ut rätt mycket från fem meter, när man bara ska ha remsor på ca 35 cm bredd som är lika långa som tyget är brett.
    Vi zickzackade bara kanterna, det räckte gott och väl...
    Jag tror att det skulle bli jättebra att hänga upp ett större tygstycke bakom honnörsbordet, och sen ett par sköldar.
    Vi gjorde våra väldigt enkelt genom att såga ut sköldformade bitar ur spånskivor vi hade kvar efter husbygget och måla framsidan på dom. Sen borrade vi ett hål i varje sida, en liten bit ovanför mitten och trädde i ett snöre och hängde upp dom helt enkelt Flört
    Jag ska titta på tyget, det låter som något som kan vara väldigt intressant faktiskt!
    Oniq skrev 2012-01-06 21:18:58 följande:
    Snöade själv in på Bilbos födelsedagsfest till sonens namngivning, resultatet blev så här:

Kan kanske vara en idé att ha bakom brudparet?

Bilbos födelsedagsfest är en stor inspiration, förutom scenerna från den stegrande ponnyn! Med tanke på att vi ska ha mycket mat (för mat tycker vi mycket om...) så känns hobernas festkultur helt klart rätt Skrattande

Vad är det för tillbringare/termosar du har där Oniq? Även helt "otidsenligt" så såg de rätt snygga ut härifrån Flört
    Sirenne skrev 2012-01-06 22:40:19 följande:

AndroSid: Tja vanliga lakan skulle absolut funka - kom bara ihåg att tvätta dem (om de är nya) en gång först - då fäster färgen bättre... Lakansväv kan man ju också köpa till en billig peng och då få klippa till precis den storlek man vill ha.

Mina vänner gifte sig medeltida/fantasy 2000 och vi hade stora skålar med frukt på borden som utsmyckning, samt rönnbärskvistar och rustika ljusstakar. Mycket billigt och bra! Porslin och serveringsfat hyrde vi av Svarta Katten i Sundbyberg de hade lergods som passade mycket bra! www.svartakatten.com/

/S

Ja just det ja, det finns ju något som heter lakansväv också (så hemma är jag bland tyger!).
    Vi bor i Göteborg, så tyvärr har vi rätt långt till närmsta uthyrare. Men det löser man ju rätt enkelt genom att låta svärmor (som jobbar med bl a skog) hugga ner lite träd åt en... Oskyldig

Allihop, vad har ni för idéer om bordsplacering? Jag har funderat på stenar men vet inte om det blir för plottrigt. Less is more stämmer helt klart i det här fallet!
  • Oniq

*haha* Ja, jag får väl erkänna att det faktisk är 'dagen efter' dukning (fastän vi inte brukar bry oss om att ha allt tidsenligt - lite svårt när folk ändå åker bil och har med sig mobiltelefoner mm..).

Det är i övrigt en liten mjödtunna som vi hittade på en loppis, lite haganäskrus (stora), och helt vanliga stora pumptermosar lånade från något jobb.

Loppisar, myrorna, ta-till-vara, röda korset m.m. brukar vara bra och billiga ställen att hitta mycket serveringsprylar och gobelängliknande material på.

Ang bordsplaceringen, om du tycker att less-is-more, så skulle jag ha tryckt 8eller fäst i efterhand) namn på festhäftena/menyn med Bilbo-fonten Partybusiness.

• Chicita

Så här blev våra placeringskort
    Grovt oblekt papper i botten. Ett pergamentliknande cremefärgat papper som jag använde Old English-fonten för att skriva namnen med.
    Kanterna klipptes med en sax som gör ojämna "brända/rivna" kanter och sen distressade jag dom med barkfägad stämpeldyna från panduro.
    Silvergrått vax och vårt sigill (lejon)

Det här kortet är från mammas minnesplats på bröllopet
Svar på tråden Hur smycka lokal i stil med Sagan om Ringen/medeltid/fantasy?