• Narvik­08
    Äldre 4 Jan 12:31
    2955 visningar
    9 svar
    9
    2955

    45kr/tårtbiten, dyrt eller billigt?

    Hej!

    Ska gifta mig i Östersund till sommarn och fått prisförslag på 45kr/biten på tårta, är det dyrt?

    Vi räknar med ca 85 gäster.

    Tack för hjälpen! 

    185kr/pers varmrättsbuffe
    75 kr/pers förrätt
    45kr/pers tårta

    Är det bra priser tro? Jag har ingen aning, hjälp! 

  • Svar på tråden 45kr/tårtbiten, dyrt eller billigt?
  • Äldre 4 Jan 12:33
    #1

    Det beror helt på vad det är för typ av tårta.


    På ica kan man få tårta för ner till 15-20 kr biten.


    En riktigt bra konditor kan ta från 55 kr biten och uppåt.

  • Äldre 4 Jan 12:45
    #2

    Precis som Sara120707 säger så beror det väldigt mycket på vad det är för typ av tårta.
    Är det en enklare tårta (typ princesstårta eller moussetårta) så är det dyrt.
    Om det inte är så att dom har en ställning för tårtan som ingår (att hyra ställning är allt från gratis till 1500:- eller mer).
    Om det är mer "bröllopstårta", alltså mer dekorerad, lite lyxigare fyllning mm. Så är det ett helt ok pris

  • Narvik­08
    Äldre 4 Jan 12:54
    #3

    Tack för svar! 

    Gör ICA bröllopstårtor?! Har ni sett ngn sådan, är de okej?

    Jag är inte så mkt för jätte tjusiga tårtor, lägger hellre pengarna på bättre och mer mat.

    Tjing 

  • Äldre 4 Jan 12:55
    #4

    Fast moussetårtor kan ju variera jättemycket från pulvermousse till underbar mousse gjord från grunden på färska frukter och bär och då tycker jag 45 låter som ett bra pris.


    Tårtan vi beställt är fylld med hallonmousse, mangopannacotta och litchiemousse, allt gjort från grunden med färska frukter. Den kommer att vara väldigt stilren utan särskilt mycket dekorationer och för den betalar vi 59 kr biten.


    Vi var och provsmakade och jag kan garantera att det känns värt det, gudomliga smaker =)


    Men återigen det beror ju helt på vad det är för tårta.

  • Äldre 4 Jan 13:41
    #5
    Narvik08: ICA gör väl inte direkt "bröllopstårtor" men du kan beställa princesstårtor med vit marsipan exempelvis om du vill ha det lite mer "bröllopsaktigt".
    CityGross ska också ha bra tårtor som är billiga.

    Sara120707 Jo men jag tänkte mer på arbetstiden som går åt för att göra en tårta. En ren moussetårta kräver inte så mycket dekoration, man täcker den inte med sockerpasta och sockerblommor och spritsar och dekorerar den. Därför brukar dom vara lite billigare också än dom traditionella tårtorna.
    Sen finns det ju moussetårtor som inte bara är en tunn botten med massa mousse ovanpå, utan mer arbetade - som eran.
    Men köper man moussetårta från en cateringfirma så brukar det vara såna där man lägger en tunn sockerkaksbotten i botten av en form och häller på en eller två sorters mousse ovanpå och väntar på att det stelnar. Och sen kallar det för tårta Flört
  • Äldre 4 Jan 14:41
    #6

    Chicita:


    Då verkar det som om vi är överens =)


    Det är helt enkelt skillnad på tårta och tårta.


    Om ni vill kika på fina tårtor så kolla in vår bagares hemsida.


    www.tartrummet.se


    Hon gör både sugarpaste, sprayad vitchoklad och chokladbälten.


    Jag gillar att hennes tårtor inte är överdekorerade utan ganska stilrena.

  • Äldre 4 Jan 14:48
    #7
    Sara 120707 skrev 2012-01-04 14:41:49 följande:

    Chicita:


    Då verkar det som om vi är överens =)


    Det är helt enkelt skillnad på tårta och tårta.


    Ja det är det verkligen Glad
  • Äldre 4 Jan 15:56
    #8

    Ica Maxi, iaf i eskilstuna, de har ett eget bageri och gör även bröllopstårtor där man får välja smak och de lånar ut ställning. Hos oss gör dom jätte goda tårtor, så vi ska ta därifrån även om priset kanske inte skiljer massor från ett konditori.

  • Madele­neResc­hke
    Äldre 4 Jan 20:08
    #9

    Jag tycker det är billigt. På konditoriet i stan tar de 75/bit. Sinnesmycket tycker jag...blev lite paff när jag fick det priset. hehe..

Svar på tråden 45kr/tårtbiten, dyrt eller billigt?