• Sebastiána

    Resa reguljärt på bröllopsresa?! Hur svårt är det?

    Vi funderar på att åka till Spanien på bröllopsresa (eftersom alla anra åker till Italien ). Vår "arbetshypotes" just nu är att flyga till Barcelona och vara där några dagar och sedan ta oss till någon av de mindre byarna vid Costa Brava och vara där resten av tiden.

    Vi är inte jätteresvana, särskilt inte jag. Jag talar yttepyttelite spanska. Min man kan bara engelska.

    Vi hittar inget resebolag som har det vi vill ha och vi tänker hur svårt kan det vara att fixa det själv? Boka flyg är ju inte svårt och boka hotell kan man ju göra via hotellens hemsidor. Sen är det klart, resan till och från flyget och till och från Costa Brava är en annan sak. Där är jag lost. Jag ser framför mig att vi står på en överfyllt järnvägsstation och försöker förklara att vi ska åka till Llafranc - om det nu går tåg dit.

    Tror ni att vi klarar av det? Vi är ju inte helt tappade bakom en vagn, men som sagt inte så resvana.

  • Svar på tråden Resa reguljärt på bröllopsresa?! Hur svårt är det?
  • polkapinne

    När vi reste runt lite i Usa så tog vi först taxi från flyget till hotellet.
    Sen hade vi hyrbil som vi tog oss med mellan olika städer.

    Vissa hotell har egen shuttleservice som man kan boka och då hämtar deras buss upp en på flygplatsen.
    Vissa flygplatser har egen shuttleservice som man kan betala på plats som en vanlig bussbiljett. Och så kör de en till hotellet.

    Men hyrbil finns ju på de flesta ställen och är nog det smidigaste sättet om ni nu vill ta er runt till andra lite mindre orter. Jag tycker ockå man ser landet på ett helt annat sätt om man själv kör runt. Mycket mysigare och så kan man stanna när man känner för det och så Glad.

  • Sebastiána

    Då blir det kanske flyg till Barcelona
    Shuttle från flyget till hotellet
    Några nätter där
    Hyrbill från Barcelona - alternativt tåg från Barcelona och sedan hyrbil. De kör ju som galningar där nere. Jag tror att vi skulle få hjärtsnörp av trafiken från Barcelona till Costa Brava

  • aniara

    Så länge ni inte ska till land med visumtvång (och det har ju inte Spanien) så är det plättlätt att åka reguljärt! Man får uppleva så mycket mer om man åker reguljärt tycker jag, för då tänker man igenom vad man verkligen vill göra och kollar upp alternativ på ett annat sätt än om man bokar paketresa. Jag kan rekommendera att inte boka för mycket i förväg utan också/istället lyssna på rekommendationer från folk ni möter på resan.

  • Sebastiána

    Vi får köpa en reseparlör så att vi kan kommunicera lite med folk.

    Jag har läst lite om Costa Brava på nätet. De flesta negativa kommentarerna kommer från de som åkt charter/gruppresor och de flesta positiva kommer från de som rest själva.

  • Miss M

    Klart ni klarar det!

    Kolla upp lite saker i förhand och så kan ni säkert få hjälp från hotellet där nere t.ex. Min spontana tanke var också att det kanske känns roligare, mer som ett äventyr och mer anpassat efter er om ni inte tar ett färdigt paket. =)

Svar på tråden Resa reguljärt på bröllopsresa?! Hur svårt är det?