• Sofi K

Den andra värdinnan tar över allt!!!

Jag har fått förmånen att vara en av fyra värdar på två av mina bästa vänners bröllop! Känns jätteroligt! Det är jag, en tjej till och två killar. Så långt är allt bra.

Nu till mitt problem. Den andra tjejen är en väääldigt social människa. Nästan översocial, om ni förstår vad jag menar. Hon väljer väldigt mycket sina vänner efter stunden. Hon kan vara toktrevlig mot mig så länge det inte finns någon annan som är "roligare" i närheten, för då helt plötsligt är jag inte värd skiten under skorna.

Eftersom hon har så många vänner och väldigt snabbt blir "viktigast i världen" för andra så har hon redan varit värd på bröllop, och dessutom serverat på ännu fler! Hon, liksom jag är väldigt bubblande av ideer.

Dessvärre känner jag att mina ideer aldrig duger för henne eftersom hon alltid "tänker ur matpersonalens perspektiv" eller "när jag var värd för deras bröllop så gjorde vi såhär och det blev jättebra...". Dessutom känner jag att hon nästan tycker jag är naiv som säger eller tycker på diverse sätt... Och om jag någon gång kommer med en ide så är hon väldigt snabb med att säga typ att "ja det sa ju jag till brudparet när vi tröffades förra gången..." och helt plötligt tar hon åt sig äran även för det...

Det är ju inte direkt så att jag aldrig varit ansvarig för grejer förut. Tvärt om så är det en av de stora delarna av mitt yrke, och det gör jag VARJE DAG!!

Jag vet att brudparet har misstänkt att det skulle bli såhär, och när vi senast hade en planering så frågade bruden mig efteråt om denna tjejen hade kört över oss. Jag sa att hon hade det, men försökte att inte göra för stor grej av det. Det ÄR ju trots allt brudparets dag och jag borde ju för allt i världen kunna sammarbeta för deras skull... Men jag lackar ur på hennes sätt....

HUR SKA JAG GÖRA??? Några tips och ideer???

• Svar på tråden Den andra värdinnan tar över allt!!!
  • Ankis88

Jag har tyvärr inga tips, men jag ville skriva att jag lider med dig då jag känner igen typen av människa väldigt väl och blir irriterad bara av att läsa det här! 

• Sofi K

TACK Ankis88!! Känns skönt att höra att det finns fler som förstår mig. Känner mig så himla maktlös...
    Supertråkigt att ett sånthär uppdrag ska bli så nermejat på grund av någon annan...

• Shining

Teamwork i all ära men det är lätt att det blir ”för många kockar” …  Ge som förslag att effektivisera och dela upp så att var och en ansvarar för olika områden. Ex. här på BT finns checklistor inför bröllop, utgå från en sådan och dela upp vem som ansvarar för vad. Sedan kan ni återkoppla teamet och stämma av med varandra. Att hon har inputs av sina erfarenheter är bara att se som positivt och tacka för det men för den skull behöver du inte göra på exakt samma sätt som någon annan gjort. Viktigt för er är ju att utgå från Ert Brudpars önskemål.

Lycka till! Det här fixar du!

• Sofi K

jo alltså, nu har vi delat upp det, så vi alla tar ansvar för olika delar i festprogramet och under kvällen, men jag vågar knappt ge ett förslag innan hon redan har kommit med något annat förslag... Nu säger jag inte att hon ratade ALLA mina förslag, men hon lyckades alltid på någe vänster få sin vinkel på allt. och hon tog de "svåra" sakerna på sig så att hon fick mest insikt i det hela... Ska träffa bara henne nu nästa vecka, så då ska jag minsann försöka säga till hene att jag kan ta scrapbookingen till gästboken. Det är MIN HEMARENA, så det tänker jag ta :)

men men... huvudsaken är ju trots allt att dom blir gifta :)

• Linn88

Jag har ocskå, som säkert även många andra, haft att göra med sådana tjejer, det är väldigt irriterande. Jag har hittat min väg att hanskas med dem, det passar säkert inte alla men förhoppningsvis dig så att du kan bli kvitt problemen med det här tjejen:) Jag ignorerar såna människor, men med ett leende på läpparna. Istället för att komma med förslag fattar jag beslut och motförlag besvarar jag även dem med beslut. Eventuell butterhet bemöter jag med ett leende och låtsas som att jag tror att alla tycker att idéen är toppen och att alla känner sig delaktiga i beslutet. Översociala människor som är vana att styra och ställa som de vill har jag en erfarenhet av att de har svårt att hantera en situation där någon sätter sig på dem och inte tvärtom. Det är kanske inte det mest diplomatiska sättet att gå till väga men för mig har det nästan alltid fungerat. Det gäller bara att man går in i den där känslokalla rollen att man klarar av att inte bry sig när någon känner sig överkörd. Detta är kanske inte att föredra om personen är en betydelsefull vän men så verkar inte fallet vara här och gällande brudparet verkar det som att de har förståelse för att den här tjejen behöver sättas på plats:) tänk också på att brudparet valde er för att de har förtroende även för dig, deras vilja är ju alltså att dina idéer skall yttras på deras stora dag, lika väl som hennes! Känn efter själv såklart så att det passar i situationen och att ingen blir för sårad, du får ju inte heller göra något du själv mår dåligt av! Lycka till!

• Chicita

Oj... Låter som att den tjejen är släkt med en på mitt jobb... Oskyldig

Jag vet vad du menar.
    Man kan känna sig så otroligt överkörd, men alla andra ser den där perfekta människan. Och när man säger något så är man bara avundsjuk *typ*
    Tur att brudparet förstår. Det betyder ju mycket.

Låt henne göra sina bitar, men om du har mer kompetens på vissa områden så säg det, det är ju för brudparets bästa och hon får lov att svälja lite prestige för att kunna göra deras dag så bra som möjligt.

• Cosy

Bruden vet ju om läget. låt tjejen vara lägg inte energi på det utan försök prata med de två herrarna istället är mitt tips. Ju mindre du bryr dig om henne desto mindre störrande är hon kanske inte löser problemet men visa människor är inte värda att lägga energi på.

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Sofi K

Linn88- Fungerar det verkligen? Att så längt det går ignorera henne? Blir inte jag typ värsta bitchen då? Låter annars somett alternativ. Mitt "problem" är väl att jag inte tycker om att norpa åt mig befattningar. Känner mig så egoistisk då. Jag väntar gärna hellre lite längre med att säga att jag kan göra ditt eller datt, när jag märker att någon annan vill göra samma uppgifter. Men hon är inte sån och då får ju hon automatiskt de stora sakerna, eftersom vi båda är väldigt pyssliga till exempel. Men får försöka prova det.

Chicita- Haha, kanske hon är. hon har stor släkt :). Vet inte hur det "brukar" vara till andra bröllop, men brudparet har redan gjort i princip alla dekorationer redan. Det innan dom ens lagt en budget. Hehe, det är dom två i ett nötskal. Men det jag försöker få fram är väl det att vi som värdar inte har så mkt pyssel och sånt att göra, utan det är mest det praktiska till fsten och festprogram etc. Då är det ganska svårt att dela upp det jättemycket. Man kan ju dela upp festprogramet i "intervjuer, humorgrejer, och meny" typ. och det har vi gjort. Så vi får väl se hur det urartar nästa gång vi ses :)

Cosy- Precis som du säger så har jag ju herrarna också. Det var bara den ena som var med vid förra planeringen, då den andra jobbade i annan stad. Och nu dessutom ska hon till ett annat land och plugga och kommer hem först två veckor innan bröllopet, så på ett sätt förstår jag om hon vill ta på sig saker att göra. Men det kommer bli svårt att våga ta något som helst beslut utan att kolla med henne först. Hoppas hon förstår att det blir svårt för henne att fixa allt från ett annat land, när vi andra tre värdar plus brudparet faktiskt är på plats i sverige...

Tack för alla peppande kommentarer!

• Linn88

Det beror ju självklart på hur hon är och hur du gör. Det är bara dumt att ignorera henne på alla punkter, när ni ses fråga hur hon mår och var trevlig:) men det är säkert för att hon känner att hon för dig FÅR styra eftersom du inte gillar att norpa åt dig, men ibland behöver man bemöta en bitch med en annan bitch alla kan behöva bitcha lite då o då:) känns det inte bra ska du ju såklart inte göra det för då kan du ju inte stå för det. Som cosy säger kan du ju ta hjälp av killarna också, de måste ju med ha åsikter och kunna sätta ner foten?

• Chicita
    Sofi K: Ibland räcker det ju att bara få ventilera sig lite och höra att andra har liknande erfarenheter.
    Det kan ge kraft att gå vidare och ta tjuren vid hornen Tungan ute

Det viktigaste är ju att få den tjejen att förstå att ni gör det här för brudparet. Säg att du förstår att hon vill göra sin del, och att du är säker på att den biten kommer att bli jättebra. Men att du har kompetens inom vissa områden, och att eftersom hon kommer vara utomlands nu och inte lika enkelt kan vara med i planeringsträffarna, så kanske det skulle kunna hjälpa till med några bitar...
    Och så kan du ju be om att ni håller tät mailkontakt så att du och dom andra kan få täta uppdateringar på hur hennes projekt fortskrider. Eller lägg upp en privat grupp på Facebook eller liknande där ni redovisar veckovis eller nåt. Så att alla är delaktiga i alla bitar även om det inte är ni som gör det själva.

Sen är det väl bara att säga att om ni anser att hon inte verkar kunna göra sin del pga avståndet och studierna, så kommer ni som är på hemmaplan att ta över och göra det istället, eftersom ni gör det för brudparet.
    Förklara att det inte har något med henne personligen att göra, och att ni alla måste komma överens om samma sak.
    Om någon inte klarar av sin bit (sätt deadlines då vissa bitar ska redovisas helt eller delvis) så får någon annan ta över det helt. Eller i alla fall arbeta parallellt på samma projekt.
    Så att ni som grupp är säkra på att hinna klart och göra det bästa ni kan för brudparet.
    För det är ju allt som räknas Glad
  • aniara

Jag kan känna att så länge brudparet är nöjda med vad ni tillsammans gör så kanske det inte spelar någon roll egentligen vems beslut ni kör på. Jag förstår att det inte är kul att bli överkörd men det är brudparets bröllop och de som ska bli nöjda. Det är dem gästerna kommer beundra, inte värdarna. Så frågan till dig är - är det värt det att ta striden med denna tjejen? Hade det handlat om en jobbsituation hade jag gett dig andra tips men nu har det här så vitt jag förstår inget med din fortsatta karriär att göra.

Om det finns minsta risk att bröllopet försuras av att ni tjafsar så finns det två alternativ. 1. Prata med tjejen och red ut detta ögonaböj. Dra inte ut på det en sekund till. Förklara vad hon gör, i vilka situationer det händer och hur du känner då. Få henne att förstå din situation. Eller 2. Lägg ner. Låt henne anstränga sig bäst hon vill. Hon har ju faktiskt erfarenhet och det verkar inte på dig som att hon har helt crazy idéer egentligen - det är bara maktfrågan som har blivit ett problem(?).

Ignorera och/eller bilda pakter löser inga som helst problem!!! Ni riskerar bara att det blir dålig stämning som förstör glädjen hos brudparet och deras gäster (och hos er förstås). Du/ni måste få den här tjejen att förstå att ni måste samarbeta och lyssna på varandra. Eller bara låta det vara.

• Sebastiána

Åh, precis som filmen "Bridesmaids" om du har sett den.

• brudflickan

På ett sätt kanske det känns enklast att svälja det hela och låta henne vara. MEN samtidigt så gör det mig lite arg. Har själv ett par liknande personer i min närhet som jag tampas med;) Problemet som uppstår om man hela tiden låter dessa personer hållas är att de inte förstår att de kör över/sårar andra människor. Vilket resulterar i att fler människor troligtvis hamnar i samma situation som du! 

Är uppvuxen men en person liknande din "vän". Vi var alla för veka för att säga till henne förr. Nu däremot har vi börjat förstå att vi bara gjort henne en björntjänst. Denna tjej har haft svårt att behålla nya vänner när hon blivit äldre. Samtidigt som vi gamla tröttnat rejält på henne fasoner. Så nu har hon i vuxen ålder gått igenom ett tufft år där hon börjat inse att de flesta andra människor inte beter sig som hon gör och mår väldigt dåligt över det. Hon är inte helt "hemma" än men är på god väg. Jag kan få väldigt dåligt samvete nu när jag inser att vi hade kunnat hjälpa henne genom att inte bara låta henne hållas. För sådana människor kommer nästan alltid gå in i den hårda väggen. Frågan är bara NÄR. Ju förr desto bättre!! (För alla inblandade)

Bara en tanke!

• Sofi K

Chicita- Du har så rätt! Det är egentligen mest bara det att få ventilera som är skönt! Att få spy lite om man så säger.

Sebastiána- Sån himla humor. Jag tänkte precis på den filmen också precis efter jag varit på vårt första möte tillsammans.

Det är så fint för brudparet är ju väl medvetna om situationen. Efter vårt förra möte var det brudgummens tur att fråga så allt gick bra och hur det gick med den andra värdinnan!

Och vill ni veta??? Hon har faktiskt lugnat sig en hel del. Hon har fortfarande bestämda åsikter om mycket, men hon kör inte alls över lika mycket som i början. Det skönaste är nästan att hon själv insett att det kommer bli krångligt för henne då hon inte är hemma i sverige. Så när jag tänkte "Ta tjuren vid hornen" och säga att jag minsann skulle ta hand om festprogrammet, så mer eller mindre hon sa att det var självklart :).
    Tror hon gjort en del tänkande också, utan att jag sa något. Jag trodde faktiskt inte detta skulle hända! Men är enormt glad över att det blev såhär.

Det enda jag i nuläget är rädd för är att hon ska tycka att det jag bestämmer under tiden hon är utomlands, inte ska vara bra nog... Skitirreiterande att jag redan är rädd för det, men det får jag helt enkelt stålsätta mig från...

Tack så jättemycket för allt pepp och bra förlag! Gillar det där med att göra en sluten grupp på FB och ha vecko-informeringar med varandra, chicita. Tror jag ska komma med det förslaget :) Eller så gör jag bara gruppen utan att fråga :)

Tänker att denna tråden kan vara kvar, så kan vi snacka tillsammans om liknande problem!

• Chicita

Skönt att det ser ut att ha löst sig Glad

Lycka till med planerandet, och kom ihåg att ha roligt också - alla fyra Solig

• Sofi K

nu har hon åkt till USA och är där fram till två veckor innan bröllopet, så det blir lite knas med planering över skype, men tror man kan lösa det ändå :)

Är i alla fall skönt att det jobbigaste är ur världen!

Svar på tråden Den andra värdinnan tar över allt!!!