• Växjöbrud2011

    Blommor som är ok för allergiska/överkänsliga

    Min farmor är mycket känslig för starka dofter. Har inte tänkt på det innan men kom på det för nån vecka sen. Det påverkar ju en del, t.ex. att det i min brudbukett och övriga dekorationer måste vara blommor hon tåler så att hon kan vara med överallt hela dagen (har hänt att hon har fått lämna fester etc. pga för starka dofter tidigare...).

    Är det någon som har exempel på blommor som jag kan använda? Ska beställa bukett i blomsteraffär men vill kunna fundera lite mer innan. Har tänkt mig en vit bukett med lite rött i och ev. lite grönt. Det får gärna vara rosor om det går, men helst inte bara det. Vid borden skulle vi ev. kunna ha konstgjorda blommor för säkerhets skull.

  • Svar på tråden Blommor som är ok för allergiska/överkänsliga
  • JesFre

    Jag skulle gå till en florist och fråga, du behöver ju inte beställa samtidigt. Gå dit och fråga vilka blommor som är snälla mot allergiker och sen gå hem och fundera lite till vilka du vill använda och gå tillbaka när du vet lite mer om vad du själv vill ha. {#emotions_dlg.flower}

  • passionsblomman

    TS, det säkraste du kan göra, är att fråga din farmor vad det är hon är allergisk mot. För det är nämligen dessvärre så att det skiftar. Jag vet en person som är jätteallergisk mot tulpaner-som annars är kända för att vara "snälla" blommor i allergisammanhang. Det är också väldigt olika huruvida det är doft eller pollen man inte tål osv. Gå till källan-alltså farmor i det här fallet. Är det "bara" doft, så finns det många blommor du kan använda, men är det blomman i sig så kan det bli marigare.

    Sedan kommer frågan om när på året du gifter dig-det blir lite olika förslag på blommor beroende på årstid. Nu under våren är tex tulpaner, Anemoner och Ranunkler vackra och populära blommor som generellt brukar funka, medan de inte finns att få tag i under hösten.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Sara 120707

    Jag tänkte göra så, tycker det är underbart vackert!


    Vad jag har förstått så är det bara att snitta av hela blomhuvudet och sänka i vattnet kronbladen vattenfylls och den flyter inte upp. Extra fint med flytljus ovanpå.

Svar på tråden Blommor som är ok för allergiska/överkänsliga