• Jäntan

    egengjord blombukett

    Funderar på att göra egen blombukett. Har aldrig gjort sånt. Men kan tänka mig en enkel. Har någon tips på blommor utseende? Först hade jag tänkt att jag kunde hämta ngt i skogen som passade utefter årstiden. Men i januari känns det inte så roligt.


     

  • Svar på tråden egengjord blombukett
  • FelizLane

    Du kan ju använda björk, som nånting i tänkte jag att lägga runt eller korsa över... 

  • RhjärtaC

    Nejlikor har ju blivit mer och mer vanligt i brudbuketter och BÖR vara relativt enkelt att arbeta med. En tanke är att ha ett stort gäng nejlikor som du "buffar" till så de blir större och binder de högt upp, för att sen bnda med ett matchande band runt stjälkarna och avsluta med en nål längst ner.  Nejlikor finns ju även att få i så många olika färger så det finns ju stor valmöjlighet

  • Jäntan

    Tack för jätte fina tips. Ska fundera lite mer på det där.

  • Pyttsan

    Finns ju många andra naturmaterial som kan se jättefint ut! Själv ska jag ha garnnystan i glada färger. Du kan snvända frukter, små vildäppel blir jättefint och är inte svårt att använda! rullar av näver hittar du i närmaste vedtrave, kanelstänger i en liten bunt med gulband runt, eller små pinnar. Kanske du har någon snäcka från en resa? Taklök är också vacket, och i febriari har ju tulpanerna börjat finnas till bra priser! Skrattande

  • Pyttsan

    Oj, ursäkta alla stavfel, gick lite fort där.Skäms Jag älskar tulpaner, så vill du hålla det enkelt, köp några buntar tulpaner i olika färger-eller annars bara vita. Ta bort nästan alla blad och bind ihop. Mycket vackert och mycket enkelt!

  • FelizLane

    jag älskar ju ranunklar och anemoner som är just nu :) Sen skulle jag ta lite blåbärsris eller kanske lingon, dom är ju fortfarande gröna. Kanske björkris som jag lindar runt om.... 

  • Jäntan
    Pyttsan skrev 2012-01-14 21:02:25 följande:
    Finns ju många andra naturmaterial som kan se jättefint ut! Själv ska jag ha garnnystan i glada färger. Du kan snvända frukter, små vildäppel blir jättefint och är inte svårt att använda! rullar av näver hittar du i närmaste vedtrave, kanelstänger i en liten bunt med gulband runt, eller små pinnar. Kanske du har någon snäcka från en resa? Taklök är också vacket, och i febriari har ju tulpanerna börjat finnas till bra priser! Skrattande
    Vilka roliga tips. Jag var inne på röda rosor a´la Lena Philipsson som en kvast. Kanske tipsade någon här om det. Men det lät ju jätte kul med garnnystan. Hur gör du det och hur ska det se ut? Nu har du stött på en som har många frågor. Men var hittar man vildäpplena tror du?
  • Jäntan
    Pyttsan skrev 2012-01-14 21:22:52 följande:
    Oj, ursäkta alla stavfel, gick lite fort där.Skäms Jag älskar tulpaner, så vill du hålla det enkelt, köp några buntar tulpaner i olika färger-eller annars bara vita. Ta bort nästan alla blad och bind ihop. Mycket vackert och mycket enkelt!

    Tänkte oxå på det. Tror du det blir svårt att hålla i dem, tänkte att de mjuknar. Hade tänkt röda. Men varför inte blandade färger.


    Tack för tipsen


     


     

  • Jäntan

    Tack för jätte fina tips. Nu har min hjärna något att arbeta med.


    Tar gärna emot fler tips och ser gärna på bilder på andras brudbuketter.

  • Moster Stina

    Det¨är rätt lätt att lära sig binda ihop ett gäng olika stora, och olikfärgade rosor t ex. Man tar dock bort alla blad på skaften först.


    Man börjar med att lägga tre rosor som en trekant i mitten. Håll buketten i vänster hand, och snurra den sakta motsols medans du lägger till en ros då och då. Dock skall man sätta rosorna lite lägre och lägre för varje varv.


    Köp billiga cooprosor och börja öva!

  • Jäntan
    Moster Stina skrev 2012-01-16 18:50:12 följande:

    Det¨är rätt lätt att lära sig binda ihop ett gäng olika stora, och olikfärgade rosor t ex. Man tar dock bort alla blad på skaften först.


    Man börjar med att lägga tre rosor som en trekant i mitten. Håll buketten i vänster hand, och snurra den sakta motsols medans du lägger till en ros då och då. Dock skall man sätta rosorna lite lägre och lägre för varje varv.


    Köp billiga cooprosor och börja öva!


    Då ska det nog gå att lösa för mig oxå. Vad binder man ihop det med?
Svar på tråden egengjord blombukett