• pyttesvampen

Någon diamantkunnig? ringexpert???

Jag skulle behöva er expertis då jag själv inte är så kunnig inom området :) Jag har hittat en ring i 14K guld med en brilliant på 0.78 carat. Det står att den har färgen Cape (M) vilket jag förstått är en aning gulaktig? Sen står det att den har klarhet P2. Vad betyder allt detta? Har försökt läsa igenom alla tabeller och förklaringar om diamaner men förstår inte riktigt. Någon som vill ta sig tid att förklara med enkla ord? Är en brilliant likadant som diamant? syns det gulaktiga i en diamant för blotta ögat? tacksam för alla svar!!
  • Svar på tråden Någon diamantkunnig? ringexpert???
  • soffia
    pyttesvampen skrev 2011-12-30 11:19:06 följande:
    Jag skulle behöva er expertis då jag själv inte är så kunnig inom området :) Jag har hittat en ring i 14K guld med en brilliant på 0.78 carat. Det står att den har färgen Cape (M) vilket jag förstått är en aning gulaktig? Sen står det att den har klarhet P2. Vad betyder allt detta? Har försökt läsa igenom alla tabeller och förklaringar om diamaner men förstår inte riktigt. Någon som vill ta sig tid att förklara med enkla ord? Är en brilliant likadant som diamant? syns det gulaktiga i en diamant för blotta ögat? tacksam för alla svar!!

P2 betyder att den har rätt så rejäla inneslutningar, inte en sten jag skulle välja då man enkelt kan se svarta små prickar eller som du själv skriver, att stenen är gul.

Så enkelt sagt, det är en dålig kvalitet på sten, och sen skulle jag kanske välja 18k och inte 14k, det är inte en karat som vi jobbar så mkt med här i sverige. Men det är ju jag.

Eftersom stenen är så pass stor skulle jag personligen ha valt en mycket mycket klarare sten, tex en VS.SI eller TW.SI rcäker gott och väl, eller klarare tom!

Du kommer se det själv.

Sen så är en Briljant en slipning på en diamant, man kan ha flera slipningar, tex princess, baguett, ascher, flander är några....

Hoppas du blev lite klockare nu

• soffia

Klokare skulle det stå, inte klockare

• MrsSilfverblad2b

Håller med Soffia, det är ingen bra kvalitet på stenen. Eftersom den är så stor kommer du att se svarta prickar i den och färgen kommer vara åt det gula hållet. Dessutom finns risk att den spricker pga att den innehåller så pass stora luftbubblor (p2).

Om jag vore du skulle jag valt en mindre sten av bättre kvalitet.

Lycka till!

12-05-12
  • pyttesvampen
    soffia skrev 2011-12-30 13:08:17 följande:

P2 betyder att den har rätt så rejäla inneslutningar, inte en sten jag skulle välja då man enkelt kan se svarta små prickar eller som du själv skriver, att stenen är gul.

Så enkelt sagt, det är en dålig kvalitet på sten, och sen skulle jag kanske välja 18k och inte 14k, det är inte en karat som vi jobbar så mkt med här i sverige. Men det är ju jag.

Eftersom stenen är så pass stor skulle jag personligen ha valt en mycket mycket klarare sten, tex en VS.SI eller TW.SI rcäker gott och väl, eller klarare tom!

Du kommer se det själv.

Sen så är en Briljant en slipning på en diamant, man kan ha flera slipningar, tex princess, baguett, ascher, flander är några....

Hoppas du blev lite klockare nu

Tack så mycket för svaret :) Då är detta inget att rekomendera alltså? Anledningen till att jag funderar på 14K är att sambon blev rekomenderad av guldsmeden att välja en 14K ring då han har ett jobb som kan slita väldigt mycket på ringen, och 14K är ju hårdare än 18K. Så hans ring är en aning gulare i tonen så jag vill matcha lite ;) fånigt men ändå :D
  • soffia
    pyttesvampen skrev 2011-12-30 13:23:45 följande:
    Tack så mycket för svaret :) Då är detta inget att rekomendera alltså? Anledningen till att jag funderar på 14K är att sambon blev rekomenderad av guldsmeden att välja en 14K ring då han har ett jobb som kan slita väldigt mycket på ringen, och 14K är ju hårdare än 18K. Så hans ring är en aning gulare i tonen så jag vill matcha lite ;) fånigt men ändå :D

Nej jag skulle inte rekomendera den stenen, satsa på en bätter kvalitet! Du kommer bli nöjdare i slutändan och den kommer hålla hela livet

Förstår att du vill matcha i färgen det där gör du ju som du känner funkar bäst för dig

• pyttesvampen
    soffia skrev 2011-12-30 13:27:06 följande:

Nej jag skulle inte rekomendera den stenen, satsa på en bätter kvalitet! Du kommer bli nöjdare i slutändan och den kommer hålla hela livet

Förstår att du vill matcha i färgen det där gör du ju som du känner funkar bäst för dig

nu är jag här igen ;) Hittat en lös diamant som jag kan sätta i egendesignad ring. står såhär om den:

brillant på ca. 0.71 ct. Wesselton (H). Klarhet: SI2

vad innebär detta? =)

• chabar

Jag håller med det som Soffia sat- ska du ha en så stor sten så ska du satsa på klarheten.
    Jag brukar tänka min nedre gräns som S2, men här har du en länka om kan vara hjläpsam för att se lite om hur de olika klarhetsgraderingarna kan se ut www.truthaboutdiamonds.com/diamond-clarity-chart/

Färgen (H) var ju jättefin, men om jag skulle prioritera så tänker jag att det inte gör så mycket om det är helvit (H- J skulle jag nog välja) men viktigare att den sen ren ut: VS eller högre. speciellt om stenen är så stor som din är.

Men - jag är ingen expert utan det här är det jag läst in mig på och funderat själv krring inför köpet av sten/ring.

• soffia
    pyttesvampen skrev 2011-12-30 14:02:50 följande:

nu är jag här igen ;) Hittat en lös diamant som jag kan sätta i egendesignad ring. står såhär om den:

brillant på ca. 0.71 ct. Wesselton (H). Klarhet: SI2

vad innebär detta? =)

Wesselton (H) betyder att färgen är Vit, vilket är bra!

SI2 betyder att den har små inneslutningar, men kan ANAS med blotta ögat! Mycket sten för pengarna dock, har du möjlighet att titta på stenen innan du köper den? Gör det isåfall och avgör om du ser inneslutningar eller ej.

Vill du vara helt säker på att det inte kommer synas, titta på en VS1 eller VS2

• KhiraLii
    I diamantvärlden så rangordnas kvalitén enligt:

slipningsgrad>färg>klarhet.

Dock innebär det inte att man kan välja vilken klarhetsgrad som helst utan bör ligga på minst SI1 för att vara på den säkra sidan. Däremot är det betydligt vettigare att lägga krutet på så hög slipning som möjligt gentemot att betala för VVS om man nu har pengar och möjligheten att välja.

Slutligen är ett bra certifikat ett måste. Egentligen skall man bara handla diamanter med GIA, AGS eller HRD certifikat. Alla andra typer av certifikat har "glädjesiffror" dvs de systematiskt graderar diamanter bättre än vad de egentligen är för att kunna sälja dem lättare. Dock har dessa diamanter en billigare prislapp (för att de marknadsmässigt har ett sämre värde) vilket lurar många köpare som tror att de gör en bra deal.
Svar på tråden Någon diamantkunnig? ringexpert???