• Anonym

Behöver tänka om om mitt drömbröllop och behöver tips råd och pepp!

Min sambo har alltid hållt med mig när jag pratat och drömt om vårt framtida bröllop och det har alltid låtit som om han vill ha det som jag vill ha det! Men igår när vi pratade närmare om det så kröp det fram att han vill egentligen inte alls ha nå stort bröllop, han vill helst bara bli gift utan att genomgå hela processen sa han... Men att han hållt med mig för att inte göra mig besviken och att han kan göra allt för min skull...

Jag blev såklart ledsen och kände att alla drömmar kraschades! Men efter att ha pratat om det så känns det ändå bättre... Jag vill inte ha ett stort bröllop vetandes att han inte vill ha det så. Det kommer ingen av oss bli lyckliga av!

Jag har vissa saker jag kan kompromissa om men jag vill ha en brudklänning och ha en fest för nära o kära. Han vill helst inte gifta sig i kyrkan... Min fråga är nu till er där ute; vart kan man gifta sig o hur om inte i en kyrka? Och jag vill inte gifta mig i rådhuset...utan jag vill ha en fin/mysig "lokal"...

Någon som kan hjälpa mig att tänka om och komma med bra idéer, förslagm.m om hur man kan få ett fint bröllop ändå!?

• Svar på tråden Behöver tänka om om mitt drömbröllop och behöver tips råd och pepp!
  • Chicita

Varför inte ett bröllop på en vacker herrgård med efterföljande middag? (behöver ju inte vara så många gäster, så att det inte blir så dyrt)
    Eller kanske i en fint smyckad trädgård och festen i ett stort partytält eller i en urplockad lada?
    Eller om ni kan hitta någon som har en större båt (eller hyra en privat)

Vill ni gifta er kyrkligt så går många präster med på att åka ut till en plats och viga, men det måste ni höra med prästen om när ni bokar. Samma med många borgerliga vigselförrättare. Ibland kan det bli fråga om att man får betala transport åt denne.

Think outside the box - så att säga...
    Ett lusthus
    En botanisk trädgård
    En sandstrand
    Sommarstugan
    I skidbacken

Vad gillar ni?
    Vad har ni för gemensamma intressen?

• Misswert

Tråkigt att få sina drömmar slagna i spillror. Men som du skriver är det nog bäst att ni båda kompromissa lite. När det kommer till lokal kan ni i stort sätt vara nästan var som helst. Om det är på sommaren ni gifter er så kanske ute? har varit på ett ute bröllop nere vi havet och det var jättefint. Annars så kanske ni har någon lokal som ni kan dekorera, lite tyg på väggarna kan få även den tråkigaste lokal att bli bra. Prata med prästen i er församling, de har kanske något tips.

Slå era kloka huvud ihop, och fundera. Det kommer aldeles säkert bli bra till slut, även om det inte blir som du tänkt från början.

• Nudax

Låter som om du tänker att det är svårt att få det fint nu när det inte blir kyrka, men jag tänker tvärt om. Det är ju när du gifter dig borgerligt som du i stort sett hr fria händer att gifta dig näst intill precis som du/ni vill! =D Fundera på vart ni skulle tycka det vore fint att gifta er (en fin lokal ni känner till, en vacker plats ute i naturen etc) och kolla sen upp vilka vigselförrättare det finns i ert län. Jag och min sambo ska gifta oss i min barndomsträdgård t.ex. Gick bara in på länsstyrelsen för det län jag ska gifta mig i och kunde där få en lista på vilka vigselförrättare det finns i länet som utför borgerlig vigsel. När ni hittat fram en som känns bra kollar ni av om den kan tänka sig det upplägg ni vill ha. När det gäller borgerlig vigsel är det bara ett kort avsnitt som är fast, som man måste ha med för att det ska vara lagligt bindande, resten av vigseln kan ni lägga upp i stort sett som ni vlll - händerna fria=) I de flesta län kostar det ingenting att boka en vigselförrättare, i en del kostar det lite. De flesta brukar vilja ha reseersättning om de ska åka ut till en plats ni valt eller så. Borgerligt behöver inte betyda stelt och trist. Vår vigsel kommer att vara upplagd ganska traditionellt, och vi kommer ha bröllopsklänning + kostym, gäster och fest, men på vårt sätt/vår plats.

• mikita

Vi gifte oss ute, kyrkligt. Min man ville heller inte ha för stort eller tillgjort, helst inte alls... Han är jättenöjd med vigseln nu i efterhand :)

Vi hade relativt få gäster. Kompisar och syskon som spelade under vigseln. Personliga låtar som vi gillar och en sommarpsalm. Vi bad prästen tona ner det "gudiga" då maken inte är nämnvärt troende, men ändå ville ha en kyrklig vigsel.  Gästerna satt på brädor som låg på bockar och vi hade pyntat med syrénkvistar. Vi hade brudklänningklänning/kostym och bukett.

Efter vigseln hade vi en kall buffé, mingel i solnedgången, betlabar, inte så strikt borsdsplacering utan mer att vi hade satt ihop folk vi trodde skulle gilla varandras sällskap mer än hålla på etikettsregler.

Sammantaget blev det romantiskt och "vi", enkelt men vackert.

• Anonym

Tack snälla alla ni för era kloka råd och tips :)
    Jag tror att det kommer bli bra också när det blir av...bara att vi verkligen pratar igenom allt o tillsammans kommer fram till vad som är viktigt för mig o vad som han vill ha med eller absolut inet vill ha...

Jga var lite inkörd på allt jag drömt om o hur jag tänkt mig att mitt bröllop ska ha o innehålla m.m...så jag vart liksom lite "fast" i det tänket o kunde inet riktigt se något annat.
    Att gifta sig utomhus någonstans vore ju supermysigt...men det känns lite som en chansning med vädret när man bor så här i sverige :)
    Men vi får forska lite i alternativen så ska det säkert bli bra!

TACK igen!

Svar på tråden Behöver tänka om om mitt drömbröllop och behöver tips råd och pepp!