• Pagnie

Svensk/persiskt bröllop

hejsan. Nu är vi ute i ganska god tid men hur som helst ska jag och min fästman gifta oss. Han är från Iran och jag är svensk. Vi har tänkt att ha ett bröllop med det bästa från båda kulturerna så att säga. Så har ni varit med om eller ska ha ett liknande bröllop så får ni gärna komma med tips.

Och sen till min viktigaste fråga. Hur är det om man ska viga sig islamskt. Måste man konvertera, hur gör man och när gör man det?

• Svar på tråden Svensk/persiskt bröllop
  • Polventon

Mycket god mat, mycket gäster och dans skulle jag vilja summera persiska bröllopsfester som! Och lite baklänges, börjar med frukt på borden och dans för att sedan servera middagen. Sen har du säkert hört talas om dansen med tårtspaden?

Ang. muslimskt bröllop (nikka) kan en muslimsk man gifta sig med en kristen eller judisk kvinna utan att hon behöver konvertera. Prata med din fästman och hans famlj för att ta reda på mer.

• Pagnie

Ja tyvärr så har min fästman noll koll och mina svärföräldrar har inte så mycket bättre koll dom heller. Men vi får ta det problemet lite längre fram helt enkelt.

Knivdansen har jag hört om och den verkar jätte rolig och de svenska gästerna höjer nog lite på ögonbrynen i alla fall.

Svar på tråden Svensk/persiskt bröllop