• Anonym (Ledsen)

Nejnejnejnej

Giftemålet drar ihop sig, bara några veckor kvar. Min mens har varit sen och vi planerar att skaffa barn. Började störtblöda igår och fick jätteont. På akuten konstaterades det att det var ett tidigt missfall.
    Jag vet inte vars jag ska ta vägen, detta är mitt andra mf. De jag pratat med säger att försöka glädjas åt det kommande bröllopet men jag kan inte göra det.
    Träffar/pratar dagligen med vänner/bekanta som är gravida eller har fått barn. Det känns så orättvist! Det kanske är elakt att säga så, men det är så det känns just nu! 

• Svar på tråden Nejnejnejnej
  • annelie1981

Förstår din sorg, har själv haft två tidiga mf. Det tips jag kan ge dig är att tillåt dig sörja det lilla liv du förlorat, men att ändå se framåt och försöka se det positiva som du ändå har i ditt liv. Det jag kände hjälpte var att "prata" av mig, eller snarare skriva av mig, med en kompis på internet. Då kunde jag storböla samtidigt som jag kunde få ur mig allt de jag kände. Vet inte om det ger dig någon tröst men idag har jag två underbara barn....så även om det kan gå åt skogen i bland så kan det faktiskt ske små mirakel senare. STOR KRAM!!

• Anonym
    Gråter åh det gör mig så ledsen för din skull. Du kanske inte måste tänka på bröllop just nu utan sörja klart först. Jag har själv haft problem och en läkare jag träffade sa att trots att det känns dåligt just nu så hade jag ändå lyckats bli gravid. Kanske inte låter så roligt men det hon menade var att jag åtminstone KAN få barn. Varför det inte fungerar kan ju vara tusentals olika anledningar. Ge det lite tid och snart kommer du att se fram emot bröllopet.
  • Anonym

En sak som faktiskt kan kännas lite bättre är att ta en liten minipaus från alla gravida vänner. Absolut inte för gott, utan kanske en vecka eller två, för att du ska få en chans att tänka på andra saker eller bearbeta det som hänt dig. Kram och lycka till! 

• SaraJoakim

Blir ledsen för din skull! men du får försöka tänka som så att vid ett missfall är det oftast något som är fel och då kanske det är bäst även om det känns sämst.
    De kommer! Kanske när all bröllopsstress lagt sig och ni bara har tid för varandra igen? :)  
    Det är svårt, men försök och se framåt! Stor kram!  

• TheD

En jag känner försökte i måååånga år att få barn (i somras fick dem äntligen sin bebis) och på ett av läkarbesöken hade läkaren sagt:"se det som att det var fostret själv som valde." Som sagt att något inte känns bra, inte rätt tid. Kroppen kan ju styra på sitt eget lilla säytt även om vi människor inte alltid håller med om beteendet.

Om jag råkar ut för missfall så kommer jag säkert inte se det så :/ jag hoppas bara att när jag gjorde abort att allt läkte som det skulle så att säga så att det inte blir något strul.

Kram på er!

• Sara 120707

Tididga missfall är otroligt vanligt har själv haft ett.

Då försökte vi absolut inte skaffa barn och missfallet var nog på sätt och viss det bästa som kunde hänt. Ändå blev jag jätte deprimerad i en vecka efteråt, det är ju inte konstigt med tanke på den hormonbalans som skapas.

Det som hjälpte mig var att tänka på att den känslan faktiskt går över och att fostret troligtvis inte var livsdugligt.

När man får ett tidigt missfall så är det ju oftast någonting fel på fostret, det hjälper att tänka på det. Hur mycket värre hade det inte varit om man varit gravid i flera månader innan det kom fram att det ändå aldrig kunnat bli ett levande barn av det.

Svar på tråden Nejnejnejnej