• vilja

Släkten bjuder in sig själva

Måste fråga hur vanligt detta "fenomen" är. Gör folk verkligen så??
    Och är det helt okej att komma oinbjuden, bara för att man är släkt?

Vi har valt att ha vårt bröllop utomlands och bara bjudit in föräldrar, syskon och  några vänner. Jag fasar inför tanken av ett stort bröllop med gäster jag inte känner.

Härom dagen skrev min killes farbror att de kommer till vårt bröllop. Med andra ord, de frågade inte om lov, de bara sa att de kommer.... (på facebook chatten dessutom...) och de är 4 personer dessutom!!

Det verkar dessutom som att det är att min killes pappa som "bjudit" dem.  Vilket väcker ännu en fråga.
    Gör föräldrar så???

Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur vanligt detta är.
    Överreagerar jag? För mig är det oerhört fräckt att bjuda in sig själv, ouppfostrat. Lite "vem f-n tror dom att dom är?" Är ett bröllop verkligen en "allmän tillställning"?

• Svar på tråden Släkten bjuder in sig själva
  • AndroSid

Jag tycker också att det är väldigt ouppfostrat att bjuda in sig själv till bröllop (dvs förutom till vigseln om vigseln sker i kyrka - då har man faktiskt rätt att bjuda in sig själv om man så önskar) men jag har lagt märke till att vissa gör det ändå.

Säg ifrån på direkten.

• Fröken Emma

Ribbing skulle nog säga att det är ett brott mot vett o etikett. Men i vissa kulturer är det ju just föräldrarna som bestämmer vilka gäster som skall bjudas.

Men i vilket fall som helst så är det ni, du o din m2b, som bestämmer till 100% så säg ifrån om ni inte vill ha fler gäster.
    Men tänk på att det säkert är gjort med största välvilja.

Kram

• Juni 2012

Säg ifrån direkt! Fråga föräldrarna varför de bjuder in folk till ERAT bröllop utan att fråga er först. Acceptera icke!! 

• Aleta

Förr var det mer så när föräldrarna betalade bröllopet.

• Solrosen1982

Men hur har de tänkt när ni ska vara utomlands då? Ska de komma dit?

Jag skulle inte gilla att folk bjöd in sig själva, men jag vet inte hur jag skulle våga säga nej till dem heller...

• TheD

Be de dra åt helvete! Fy fan. Hur kan man ens tänka tanken att göra så?

• vilja

åh vad skönt att höra att det inte var jag som reagerade heltokigt, men intressant tanke att det förr var just föräldrarna som bestämde. Kan ju skoja med svärfar att ska han bjuda "sina" gäster så kan han ju betala för bröllopet också Drömmer

(Solrosen1982: japp, de flyger över till USA...troligen ska de ändå dit och semestra) 

Tack för er input - nu ska min m2b få ta ett allvarligt snack med sin släkt, stackarn :) 

(Solrosen1982: japp, de flyger över till USA...troligen ska de ändå dit och semestra) 
  • Aleta
    vilja skrev 2011-12-23 16:38:37 följande:
    åh vad skönt att höra att det inte var jag som reagerade heltokigt, men intressant tanke att det förr var just föräldrarna som bestämde. Kan ju skoja med svärfar att ska han bjuda "sina" gäster så kan han ju betala för bröllopet också Drömmer

Tack för er input - nu ska min m2b få ta ett allvarligt snack med sin släkt, stackarn :) 

Ja, betala borde han ju få göra .

Är detta några ni tycker hemskt illa om?
    Annars kan jag tycka att om de reser så långt kan de väl få vara med?
    (På svärfars bekostnad?) 
  • brideo

Akta er för att säga till föräldrarna att om de vill bjud in släkt så får de betala - tänk om de faktiskt betalar!? Då står ni där med skägget i brevlådan och det blir ännu svårare att säga nej. 

• Strawberry

Att bjuda in sig själva / svärföräldrarna bjuder in är inte okej MEN tror nog de tycker att de är snälla som vill vara med och dela er stora dag, trots att det innebär en lång flygresa. Deras sätt att visa att ni betyder mycket OCH att de är glada för er skull. En farbror med familj ser jag som nära familj/släkt. Kan nog vara så att de tänkt att ni valt att inte bjuda in släkten just för att ni gifter er i USA och ni inte vill kräva av folk att de ska lägga ut massa pengar på att flyga så långt, och de vill överraska er med att komma. är det verkligen så illa att de vill vara med och dela er dag?

• Nudax

Men jisses, jag håller med dig TS, det är INTE okej! Dock tänker jag att du ska kolla av med din pappa först, vad han sagt till dem! Bara så du inte hamnar i att skälla ut din farbror när de kanske bara ärligt tror att de faktiskt är bjudna av er (om pappan lagt fram det så). Så kolla av läget och säg sen ifrån till den /de som gjort fel/tagit sig friheter. Fast jag förstår ju att det kanske inte bara blir att säga ifrån, även om det är de som är fräcka och gjort helt fel blir man ju helt paff (kan jag tänka) och vet knappt hur man snällt ska förklara att de faktiskt inte är bjudna.

• Dejli

Om det är föräldrarna som bjudit in och släktingarna upplevt det som en officiell inbjudan så är det ju inte så konstigt att de bara meddelar och talar om att de kommer (även om fb-chatten kanske är fel stället). Är man redan inbjuden så frågar man väl inte igen om man är välkomme? Och som någon sa, i många kulturer och även i vissa svenska kretsar så bjuder föräldrarna in alla eller delar av gästerna.

Det är nog snarare så att ni får ringa och berätta för farbror att det blivit ett missförstånd, att alla gäster harlivit inbjudna skriftligen och att det tyvärr är innebär att gästlistan inte innefattar dem.

• brideo

Skulle bli vansinning på mina föräldrar om de la sig i och bjöd in folk. Men om någon annan skrev, prata med dina päron och kolla vad de egentligen sagt/inte sagt och ge dem förhållningsorder därefter. Tålamod, tålamod, tålamod.   

• ElinFalk85

Jag skulle få raserianfall! Nej bjuda in sig det gör man inte tycker jag. men precis som andra skriver så kan det ju vara din svärfar som bjudit in dem. knivig sits, men jag tycker som de andra att du ska gå på vad du och din blivande har bestämt. det är ert bröllop. min mamma har som tur är inte vågat lägga sig i ännu (hon är annars den som arrangerar allt i familjen), och jag tror inte att hon kommer våga det heller haha. jag älskar min mamma vill jag bara tilläga =)

• Daludd

Alltså min blivande frus mamma bjuder in min frus brors kompisar när hon fyller år, sina egna kompisar till vårt bröllop m.m.

Min blivande frus farmor pratade med nån väninna om att få bo hos dem i vår stad när vi gifter oss - på juldagen säger farmor att hon sagt till denna väninna att hon ska säga till oss att bjuda väninnan eftersom hon är så snäll som har den inneboende.

Folk är knäppa i huvudet, det är bara att säga ifrån. 

• Sara1291
    vilja skrev 2011-12-23 10:18:41 följande:
    Måste fråga hur vanligt detta "fenomen" är. Gör folk verkligen så??
    Och är det helt okej att komma oinbjuden, bara för att man är släkt?

Vi har valt att ha vårt bröllop utomlands och bara bjudit in föräldrar, syskon och  några vänner. Jag fasar inför tanken av ett stort bröllop med gäster jag inte känner.

Härom dagen skrev min killes farbror att de kommer till vårt bröllop. Med andra ord, de frågade inte om lov, de bara sa att de kommer.... (på facebook chatten dessutom...) och de är 4 personer dessutom!!

Det verkar dessutom som att det är att min killes pappa som "bjudit" dem.  Vilket väcker ännu en fråga.
    Gör föräldrar så???

Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur vanligt detta är.
    Överreagerar jag? För mig är det oerhört fräckt att bjuda in sig själv, ouppfostrat. Lite "vem f-n tror dom att dom är?" Är ett bröllop verkligen en "allmän tillställning"?
    min familj är nog lite så. vr i spanien o hälsade på farmor o farfar för en månad sen. när vi vr ute på stan o stötte på bekanta berättade dem nyheten och bjöd in dessa människor som jag knappt känner :P jag tror att det är mest ngt de säger, för det är lite svårt och dyrt att åka till sverige bara för att gå på ett bröllop, antar jag att dom tänker.
    i helgen sa en bekant till mig att hon minsann skulle vara min brudtärna.. allvarligt? jag har inte ens henne på min gästlista.. och då känner jag mig iställer elak, typ som att folk går o tror att vi är bästa vänner när vi inte är det.
    jag ttror det är lite av e kulturgrej att bjuda in sig själv. men visst kan man bli irriterad över att sånt förekommer.
    mamma säger att hon ska bjuda sina kompisar så att de kan hjälpa till på bröllopet. WTF* jag har väl egna kompisar som kan hälpa mig? men jag sa till mamma att om hon ska bjuda sina vänner så ska hon också betala för dem. så vi har en deal där.
  • Solrosen1982
    vilja skrev 2011-12-23 16:38:37 följande:

Så ni ska ända till USA och gifta sig och de bjuder in sig själv?? Säg att de inte kan komma för att ni har valt att ha ett litet bröllop och att det känns så fel mot alla ni inte bjuder om de skulle komma. När vi döpt våra barn har vi bara bjudit föräldrar och syskon och vid första dopet fick jag säga så för att svärmor var påväg att bjuda in fler...
Svar på tråden Släkten bjuder in sig själva