vilja skrev 2011-12-23 10:18:41 följande:
Måste fråga hur vanligt detta "fenomen" är. Gör folk verkligen så??
Och är det helt okej att komma oinbjuden, bara för att man är släkt?
Vi har valt att ha vårt bröllop utomlands och bara bjudit in föräldrar, syskon och några vänner. Jag fasar inför tanken av ett stort bröllop med gäster jag inte känner.
Härom dagen skrev min killes farbror att de kommer till vårt bröllop. Med andra ord, de frågade inte om lov, de bara sa att de kommer.... (på facebook chatten dessutom...) och de är 4 personer dessutom!!
Det verkar dessutom som att det är att min killes pappa som "bjudit" dem. Vilket väcker ännu en fråga.
Gör föräldrar så???
Jag frågar mest för att jag är nyfiken på hur vanligt detta är.
Överreagerar jag? För mig är det oerhört fräckt att bjuda in sig själv, ouppfostrat. Lite "vem f-n tror dom att dom är?" Är ett bröllop verkligen en "allmän tillställning"?
min familj är nog lite så. vr i spanien o hälsade på farmor o farfar för en månad sen. när vi vr ute på stan o stötte på bekanta berättade dem nyheten och bjöd in dessa människor som jag knappt känner :P jag tror att det är mest ngt de säger, för det är lite svårt och dyrt att åka till sverige bara för att gå på ett bröllop, antar jag att dom tänker.
i helgen sa en bekant till mig att hon minsann skulle vara min brudtärna.. allvarligt? jag har inte ens henne på min gästlista.. och då känner jag mig iställer elak, typ som att folk går o tror att vi är bästa vänner när vi inte är det.
jag ttror det är lite av e kulturgrej att bjuda in sig själv. men visst kan man bli irriterad över att sånt förekommer.
mamma säger att hon ska bjuda sina kompisar så att de kan hjälpa till på bröllopet. WTF* jag har väl egna kompisar som kan hälpa mig? men jag sa till mamma att om hon ska bjuda sina vänner så ska hon också betala för dem. så vi har en deal där.