• Anonym (Misstänksam!)

Om det är sant stryper jag nog henne!

För mig och min sambo drar det ihop sig, är nu inne på slutspurten inför bröllopet i början av Januari. Jag har valt att inte bjuda mina syskon på grund av en massa saker, och utåt har alla accepterat detta. Dock vet inte mina syskon om att vi skall gifta sig.

Men idag fick jag ett samtal från min systerdotter, som förklarade att hennes mamma igår kväll hade fått ett samtal (min syster vägrade säga från vem), och nu börjar mina syskon planera att träffas just den lördagen jag gifter sig. Varför just den lördagen? Och varför bestämma det först nu? Alla ska ju träffas i februari ändå! Till saken hör att hälften av mina syskon bor utomlands. Min systerdotter har vetat om bröllopet ett par dagar, och hon svär att hon inte sagt något. Jag tror henne, men jag börjar misstänka min svärmor. Redan igår började hon bete sig konstigt, och idag när jag träffade henne (jag har skift ledigt just nu) betedde hon sig väldigt nervöst.

Varken jag eller min sambo vill ha mina syskon med på bröllopet, då de inte kommer att kunna föra sig. Det kommer garanterat bli bråk om det nu är så att de dyker upp. Inte bara för att de inte är bjudna utan allt som ligger till grund för vårt beslut att inte bjuda dem. Dessutom är risken stor att även min biologiska mamma (som jag inte har haft kontakt med på tio år) också dyker upp.

Om detta nu är sant, att min svärmor har ringt dem. Vet jag inte vad jag gör, och jag kan inte heller svara för vad min sambo kommer göra. han står sina föräldrar väldigt nära, så jag vill inte gå in med falska anklagelser. Anledningen till att jag misstänker henne överhuvudtaget är det att hon har haft så svårt att acceptera att min familj inte är en svenssonfamilj (gifta föräldrar, alla syskon håller sams och alla fräffas varje gång det är födelsedage eller annat att fira, som t ex bröllop). Mina föräldrar är skilda sedan jag var liten, och mina syskon och jag är helt enkelt för olika för att fungera tillsammans. Men hon har trykt både på mig och min sambo att vi måste bjuda min familj, men vi har stått på oss.

Min systerdotter lovade att höra av sig om hon hötr något mer åt ena eller andra hållet!

Hur hade ni gjort? Ställt henne mot väggen? Med risk att det blir jätteliv, eller hade ni väntat till själva dagen och bara hoppas att min familj har så pass dignitet att de inte dyker upp?

• Svar på tråden Om det är sant stryper jag nog henne!
  • Anonym

Jag skulle nog vänta och se och möjligtvis låta din blivande make ta detta med svärmor. 
    Kan inte din blivande make ringa svärmor och prata med henne och även fråga rakt ut?
    Självklart borde svärmor respektera er önskan men om man inte själv haft problem inom familjen så är det svårt att förstå hur det är. Jag försvarar absolut inte svärmors agerande med att tjata på er om att bjuda dina syskon, inte alls, men det kan vara så att hon menar väl och att hon på allvar tror och hoppas att dina bekymmer med syskonen kommer att lösas på sikt och att ni (du) kanske kan komma att ångra er längre fram om dina syskon inte blir bjudna/inte kommer. Försök att se det som att hon menar väl och att hon helt enkelt inte vet bättre, hon har säkerligen inte erfarenhet av problem inom familjen och hon kan därför inte veta hur det är.
    Döm henne inte för hårt hur arg och besviken du (ni) än är.

Din blivande make ska ringa svärmor och vara extremt tydlig med att ni absolut INTE tänker chansa och se om  dina syskon kanske kan uppföra sig på er stora dag utan att OM du och syskonen någon gång kommer lösa problemen så är er bröllopsdag helt fel dag att lösa det på. Han ska vara tydlig med att OM dina syskon dyker upp så skulle det innebära katastrof för er och att ni (du) faktiskt är den som VET mest om detta och det är du som faktiskt KÄNNER dina syskon bäst, inte svärmor - alltså är det ni (du) som bestämmer om de ska komma eller ej och att OM de kommer och förstör er dag (antingen genom bråk eller genom att göra dig och mannen nervösa för ev bråk) så får svärmor vackert betala för ett bröllop till ur egen ficka, ett bröllop där ingen (inte ens svärmor) är bjudna. Din blivande make ska även vara tydlig med att ni båda skulle ha extremt svårt för att förlåta henne OM hon skvallrat för dina syskon om ert bröllop.
    OM hon har skvallrat så är det sedan HON som ska ringa runt till dina syskon och "ta tillbaka inbjudan" och får väl helt enkelt ljuga ihop nåt och säga att hon fattat fel på datum eller liknande.

• nuså

Hade jag varit du hade jag pratat med mina syskon. Även om man inte trivs att umgås måste man ju kunna prata med varandra. Fråga varför de ska träffas just då (och varför du inte är bjuden) och visar det sig att de känner till bröllopet och tänker komma oinbjudna så kan du ju påpeka att det är enormt ofärskämt att våldgästa bröllop (och alla andra fester) osv... Saken är i alla fall att du ska prata med dina syskon istället för att eventuellt felaktigt anklaga blivande svärmor.

• Anonym (Förstår)

Hej!
    Håller inte med föregående talare...

Jag har en blivande svärmor som hela tiden kör sitt martyr spel "...men jag menar bara väl...". Mmm visst! Du har nog en baktanke...

Jag tycker du ska avvakta lite och se vad som händer. Det är varken din svärmors eller någon annan av oss här som ska säga om du ska ha eller ta kontakt med dina syskon eller ej. Har ni valt att inte ha en relation och trivs med det är väl det jättebra. Man kan inte tycka om folk endast för att de är ens familj så enkelt är det :)

Är du orolig över ifall de kommer till bröllopet oanmälda, ha en vän eller liknande som håller uppsikt och stoppa dem i dörren. Det hade jag gjort...

Bröllop är en dag för lycka och glädje att fira tillsammans med de man tycker om, inte bjuda de man måste eller inte vill ha där.

Avvakta och se om din svärmor kanske säger något eller ta upp det nu under julen att t.ex "...åh va härligt det känns inför bröllopet att alla vi vill ha där kommer och att mina syskon inte kommer, känner oss verkligen nöjda med det beslutet..." Se vad hon säger eller ger för reaktion så kanske du får ut ngt utav det?

• Anonym

Jobbig sits, jag hade nog åkt utomlands och gift med bara kärlek och lycka i luften. Då slipper man oroa sig för att ngt ska hända.

• brideo

Nu kanske jag sticker ut hakan en aning, jag menar verkligen inte att trampa på några ömma tår, men jag förstår faktiskt inte varför du är så upprörd.

Ni har valt att inte bjuda dina syskon (vilket är upp till er) men ni har också valt att hemlighålla bröllopet, vilket "alla" är med på utom dina syskon som inte vet nåt. Det klart att de känner sig obetydliga och utanför när de får veta. Trodde ni att de inte skulle bry sig?

Om de vill träffas samma dag som ni gifter er är ju upp till dem, de är ju fria att göra vad de vill med sina liv liksom ni är med era, då ni väljer att inte bjuda dem. Om det är viktigt för dig att vara med på deras träff så verkar det som om de ändå betyder mycket för dig och då kanske ni bör överväga en annan lösning än att gifta er i "hemlighet" fastän alla vet utom just dina syskon. 

Ang svärmor - vem orkar bry sig om vem som har ringt vem? Det är väldigt drygt gjort, det håller jag med om - om det nu är hon - men hur mycket energi ska man lägga ner på skräpbeteenden hos folk?

Kram och lycka till! Hoppas att det löser sig! 

• Pertinax
    brideo skrev 2011-12-25 10:34:02 följande:
    Nu kanske jag sticker ut hakan en aning, jag menar verkligen inte att trampa på några ömma tår, men jag förstår faktiskt inte varför du är så upprörd.

Ni har valt att inte bjuda dina syskon (vilket är upp till er) men ni har också valt att hemlighålla bröllopet, vilket "alla" är med på utom dina syskon som inte vet nåt. Det klart att de känner sig obetydliga och utanför när de får veta. Trodde ni att de inte skulle bry sig?

Om de vill träffas samma dag som ni gifter er är ju upp till dem, de är ju fria att göra vad de vill med sina liv liksom ni är med era, då ni väljer att inte bjuda dem. Om det är viktigt för dig att vara med på deras träff så verkar det som om de ändå betyder mycket för dig och då kanske ni bör överväga en annan lösning än att gifta er i "hemlighet" fastän alla vet utom just dina syskon. 

Ang svärmor - vem orkar bry sig om vem som har ringt vem? Det är väldigt drygt gjort, det håller jag med om - om det nu är hon - men hur mycket energi ska man lägga ner på skräpbeteenden hos folk?

Kram och lycka till! Hoppas att det löser sig! 
    Men hon menar ju att hon är rädd att deras "träff" just den där dagen innebär att de kommer på hennes bröllop, som de ju faktiskt inte är välkomna till. Oron handlar ju inte om att hon vill vara med på träffen.
  • Anonym (Misstänksam!)

tack för era svar!

Jag är inte sur eller arg för att mina syskon skall träffas just den lördagen, utan jag är misstänksam varför det blev just den lördagen! Samt att mina syskon som bor utomlands alltid kräver att allt skall planeras i så god tid att de har chans och tid att komma loss från sina arbeten och fixa resan hit. Och med tanke på att det är mindre än 2 veckor kvar OCH det är inte gott om tid i mina syskons värld.

Anledningen till att jag har valt att inte tala om för mina syskon om bröllopet är att jag vet att de kommer dyka upp och ställa till en scen. Som någon sa, det är tyvärr bara jag (av mig, min m2b, svärmor och alla här) som vet hur mina syskon är. Vårt bröllop blir ett litet familjebröllop, med några få vänner. Jag umgår inte något särskillt med mina syskon, förutom typ en gång om året då min ena syster bjuder in. Men nästa år kommer jag inte att åka dit, då de under sommaren och hösten har bettet sig väldigt fel mot mig och min familj.

Min systerdotter hörde av sig innan idag och hon har fått redan på att det var en hon som hade ringt, samt att de inte skall vara hemma hos någon av mina syskon utan åka iväg. Så dessvärre har mina misstankar om att de har fått reda på det inte minskat utan bara ökat. Vem det nu är som har ringt min syster, vet bara hon och den som ringde.

Men OM det nu är så att det är min svärmor...... Ja då väntars det inga roliga tider.

Jag har bett ett par killar som kommer att hålla vakt, om de dyker upp vid kyrkan kan iingen göra något. Men jag tycker att de kan avvisas om de inte uppför sig, killarna kommer också hålla lite extra koll vid lokalen vi senare skall vara i.

Jag hoppas på det bästa men förbereder för det värsta!

• Aleta

Jag hoppas att ditt bröllop blir jättefint oavsett vilka som dyker upp.

Det jag undrar över är att dina syskon som bor utomlands och uppenbarligen tycker att det är besvärligt att resa hit i vanliga fall nu gör en ansträngning för att (eventuellt) komma till ditt bröllop.
    Kan det inte vara så att de genom detta försöker visa att du betyder mycket för dem?
    Är det möjligt att de gör sig allt detta besvär bara för att kunna sabotera ditt bröllop? 

Om de nu dyker upp i kyrkan, kan du inte själv se det som en utsträckt hand från deras sida? Ett bevis på att ni har ett band tillsammans som de inte vill klippa av. Tillåt dig själv att känna glädje över deras omtanke istället för att låta det bli ett mörkt moln över er bröllopsdag. 
    Om de missköter sig så har du redan vidtagit åtgärder för det, så du är ju garderad. Lita på att killarna som ska hålla vakt gör sitt jobb om det behövs. 

• Anonym (Misstänksam!)

Liten uppdatering!

Min systerdotter ringde mig i måndags strax efter lunch och frågade om hon kunde få komma till oss över nyår och fram till bröllopet. Tydligen är det ganska många helta känslor där just nu, med anledning till att mina syskon utomlands vägrar komma till Sverige två gånger med bara en månad i mellan. Min systerdotter är mer än välkommen och hon dök upp i går, hon har som alla andra studenter uppehåll just nu, men en tenta väntar i januari. Men det riktigt smaskiga hände inte fören senare på kvällningen. Min systerdotter har troligen sagt till sin mamma att det är ändrade planer och att hon reser redan idag. Vilket gjorde att min syster fick panik, jag menar verkligen panik. Tillräckligt mycket för att avslöja sig själv.

För på kvällen var vi bjudna till svärföräldrarna på mat. Vi stod i köket och pratade när telefonen ringde och som jag stod närmast bad svärfar mig att svara. Jag svarade men det var ingen i luren och efter ca 10 sekunder la personen på. Jag svarade att det inte var någon där och la på luren, men jag blev nyfiken och kollade presentatören och till min STORA förvåning var det min systers nummer. Jag väntade ca 4 minuter innan jag ringde upp med högtalaren på. Min syster trodde antagligen att det var svärmor som ringde upp och hon började babbla innan hon hade tagit reda på vem det var som ringde. Hon sa något liknande: Så bra att du ringde tillbaka, jag vågade inte säga att jag ville prata med dig innan, då det var NN (jag) som svarade. Jag hoppas att hon inte är nära nu, för jag måste bara prata med dig. XX (min systerdotter) har talat om att det är ändrade planer och att hon reser upp till NN redan imorgon. Är det sant? Är bröllopet flyttat?

Ni kan bara tänka vilken min min svärfar fick. Han röt till och frågade vad in i hela friden hans fru hade gjort. Då inser min syster att det inte var svärmor hon pratade med och slänger på luren. Min m2b blir jättesur och tar barnen och går hem. Jag stannade kvar för jag ville veta hela sanningen. Det hela bottnade i att hon vägrade inse att jag inte vill ha något med min biologiska familj att göra, särskillt inte efter detta. Svärfar har inte han heller några problem i sin släkt men han anser att jag är vuxen och bestämmer över mitt liv. Svärmor börjar gråta och "svär" att hon gjorde det i all välmening. Men det kommer inte jag att acceptera. Dock är det något hon här med måste acceptera och det är att hennes pregelerium i vårat liv är begränsade tills vi känner att vi kan lita på henne igen.

Så annandagens kväll blev ingen bra avslutning för våran del. Jag och min m2b satt länge uppe och pratade den kvällen, han känner sig fruktansvärt sviken av sin mamma, vilket jag förstår. Vi funderade fram och tillbaka hur vi skulle göra för att bröllopet skall bli den tillställning vi vill ha. Så under tisdagen satt jag en hel del i telefon. Jag pratade med prästen och hon föreslog att vi byter kyrka och fixar transport från den angivna kyrka till den vi skall vara i. Lokalen fixade sig själv, då de ringde mig och förklarade att de hade fått problem med innetaket efter en vattenläcka. De erbjöd sig att fixa en ny lokal och återkommer i morgon om vart vi kommer vara. Så under dagen har jag suttit och ringt runt till alla gästerna och sagt att de måste vara på plats en halvtimme tidigare än sagt samt ha med sig inbjudan. Varför sa jag inte!

Till svärmor har vi inte sagt något alls, till svärfar sa vi bara att vi skall samlas tidigare. Inte varför eller någon förklaring. Han var här i går och förklarade att han inte hade haft en aning om vad hans fru hade gjort, och vi tror honom.

Så nu är det bara att vänta och se!

Gott nytt år på er!

• viqueur

gud vilken soppa du har hamnat i, och så himla tråkigt att behöva planera om efter allt planerande! hoppas allt löser sig och att ni får det bröllopet ni vill ha, med de ni vill ha det med! tråkigt att folk inte kan acceptera att man inte vill ha med vissa, trots släktskap!

Svar på tråden Om det är sant stryper jag nog henne!