• Ängsblomman

    Först borgerlig och sedan kyrklig vigsel - hur är känslan vid den andra?

    Av olika anedningar kan vi i nuläget inte gifta oss kyrkligt som vi egentligen vill utan funderar nu på att först gifta oss borgerligt då vi har barn tilsammans och på så sätt få rättslikgt skydd och senare ta det stora bröllop och fest vi vill ha. Fler som gjort så?

    Hur var känslan vid den andra vigseln då ni ju egentligen redan var gifta? Hur har ni berättat för anhöriga? Vilket har blivit er bröllopsdatum som ni firar?

  • Svar på tråden Först borgerlig och sedan kyrklig vigsel - hur är känslan vid den andra?
  • Aniara4

    Man kan bara gifta sig en gång. Sen kan man få en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap (finns en särskild gudstjänstordning för det) om man vill ha sitt äktenskap välsignat i kyrkan. Men då ingår förstås inte de juridiska bitarna med löften och ringväxling, så jag kan tänka mig att det inte känns som ett "riktigt" bröllop - eftersom det inte är det.

    Ni kanske kan förnya era löften vid ett senare tillfälle? Det går ju även att ha en borgerlig ceremoni för det, eller vilken ceremoni man vill eftersom det inte är en juridisk handling.

  • ema

    Vi ska göra så. För oss känns den kyrkliga gudstjänsten som det "riktiga" bröllopet, eftersom det blir med släkt och vänner och sen fest, tårta och alltihopa. Man kan göra välsignelsegudstjänsten ganska lik en vanlig vigsel, med vissa undantag, man är ju redan gift. Jag ser det snarare som att vi först lovar varandra trohet vid den borgerliga, och sen gör det igen framför de vi känner på den andra. Vi kommer att fira den kyrkliga välsignelsen som vår bröllopsdag.

    Vissa äldre släktingar förstår inte varför vi gör det två gånger, men de flesta tycker bara att det är roligt att de är bjudna på välsignelsen i kyrkan. Det upplägget är vad som passar oss och jag ser inget fel i det. Jag tror att känslan i kyrkkan kommer att vara mer avslappnad/mindre nervös eftersom vi redan är gifta, men det ser jag bara som en bra sak. 

  • Carin85

    Vi är med gifta borgerligt 2008. Men ska nu i september ha den kyrkliga välsignelsen. Denna kommer då att fungera som en vanlig vigsel i stort sett sa prästen. Ska bli sååå kul

  • Carin85

    Oj ser nu att det var en gammal tråd . Här blev det för er del?

Svar på tråden Först borgerlig och sedan kyrklig vigsel - hur är känslan vid den andra?