• MissRut

Äta kakan eller ha den kvar...

Tänkte bara reflektera över talesättet "Att äta kakan eller ha den kvar..." som ju förekommer här ibland, mest i Relationstrådar av naturliga skäl.

Jag har alltid undrat vad man ska ha kakan till om man vil ha den kvar... Det bästa man kan göra är väl att äta upp den! :) En sparad (torr? ) kaka är väl inte mycket att ha!

Självklart förstår jag symboliken över det hela men tycker ändå det är ett ganska skumt talesätt! :) Bara en tanke från lilla mig...

• Svar på tråden Äta kakan eller ha den kvar...
  • Kicker

Hihi!! Ja, äntligen ett fräscht sett att se på saken!

• Eva M

Talesättet lyder väl ändå "äta kakan OCH ha den kvar", dvs. inte behöva välja mellan två alternativ utan få båda två.

E

• MissRut

Självklart är det så. Förlåt mig. Men min fundering kvarstår. Vad ska man göra med den om man väljer att ha den kvar? :)

• Ejnie

Tanken är väl äta den nu (= njuta nu) och spara kakan (=njuta lite senare)

• Paranoia

handlar det inte om att man INTE kan få båda, dvs att man kan inte både ha kakan kvar OCH äta den....man måste välja. min teori är dock att man skulle kunna äta halva, o spara andra halvan! det skulle funkat för mig, =)

• MissRut

Paranoia: Självklart kan man göra så, men då återstår ju problemet. Vad ska du göra med den halva du har kvar? ;) Sparar du den för länge måste du ju bara kasta bort den. Och då haded du ju lika gärna kunnat äta halva fån början... :)

Men du har rätt att det handlar om att man inte kan få båda. Stör mig bara lite på talsättet. :)

• Ellte

MissRut: Det kanske är en sån engelsk fruktkaka med massor av sprit i som kan sparas lääänge utan att det märks nån skillnad ;)

• MissRut

Ellte: Någon sådan har jag aldrig ätit men det lät gott. Vars hittar man sådana? :) (Måste ju undersöka om det kan vara som du säger)

• Ellte

uhhh...de är ruskiga :D

Om du har vägarna förbi England i juletid finns det massor...annars går det säkert att beställa... Att baka nu är försent tror jag (om man ska ha den till jul alltså) för den SKA lagras dölänge ;)

• MissRut

vi kanske skippar det då :)

Svar på tråden Äta kakan eller ha den kvar...