• Anonym (orolig student)

Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?

Hej allihopa, jag har ett problem som börjat orsak stress, förtvivlan och ångest mitt i allt det underbara bröllopsplanerandet och skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få.

Nu vet jag att jag måste ta ett beslut på egen hand, men dela gärna med er av liknande erfarenheter och berätta vad ni skulle gjort i min situation.

Såhär är det:

Jag går min första termin på universitetet men har inte klarat av en enda delkurs hittills så jag kommer förmodligen att få gå om nästa termin. Det innebär att jag inte kommer att få något studiemedel.
    Nu har jag börjat jobba för en firma där jag får jobba hemifrån och så ofta som jag kan och vill.
    Min lösning är att satsa på jobbet så att jag har pengar till att förverkliga bröllopet och alltså hoppa av skolan. Jag gifter mig i början av maj så jag skulle i sånt fall börja plugga igen hösten 2012. 

Försöker nu se om min lösning i längden kommer att löna sig. Vad tror ni ?

Tacksam för svar,

ängslig..

• Svar på tråden Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?
  • Anonym

För det första så kostar det inget att gifta sig, det är festen och allt runt omkring som kostar och det är inga måsten. Att då hoppa av skolan för att du vill ha en dyr fest känns inte riktigt genomtänkt. Personligen skulle jag aldrig göra det och jag skulle reagera om jag hörde någon kompis resonera som att bröllop går före utbildning. Det är helt upp till dig hur du vill göra med skolan och upp til dig och blivande hur mycket ni vill spendera på er dag MEN tänk igenom det ordentligt!!

Kanske är ett alternativ att du tar paus nästa termin och jobbar för att kunna spara pengar, men samtidgt försöker läsa in så att du klarar de tentor du har missat den här terminen. Då kan du börja skolan igen på riktigt hösten 2012 men då börja termin två och inte behöva börja om igen..

• Anonym

Vad är det för utbildning du går? Universitetet är ju inte som gymnasiet eller grundskolan där man kan "gå om". Jag antar att du blivit antagen till ett program och då kan du säkert göra ett uppehåll. Om du hoppar av helt och ska börja från början igen får du väl söka in igen tillsammans med alla andra.

Spontant känns det konstigt att prioritera bröllop före studier. Personligen hade jag väntat med bröllopet till efter studierna eller haft en mindre ceremoni nu, med bara en liten enkel mottagning och sedan haft stora festen på typ den 5-åriga bröllopsdagen.

• Strawberry
    Anonym skrev 2011-12-13 15:15:34 följande:

För det första så kostar det inget att gifta sig, det är festen och allt runt omkring som kostar och det är inga måsten. Att då hoppa av skolan för att du vill ha en dyr fest känns inte riktigt genomtänkt. Personligen skulle jag aldrig göra det och jag skulle reagera om jag hörde någon kompis resonera som att bröllop går före utbildning. Det är helt upp till dig hur du vill göra med skolan och upp til dig och blivande hur mycket ni vill spendera på er dag MEN tänk igenom det ordentligt!!

Kanske är ett alternativ att du tar paus nästa termin och jobbar för att kunna spara pengar, men samtidgt försöker läsa in så att du klarar de tentor du har missat den här terminen. Då kan du börja skolan igen på riktigt hösten 2012 men då börja termin två och inte behöva börja om igen..

Mitt inlägg, det var inte meningen att vara anonym..
  • Sara 120707

Orolig student:

Det är inget fel med att ta en studiepaus Men tänk igenom det.

Något som är viktigt att tänka på i den här situationen är att om du hoppar av nu utan att ta igen de tentor du missat så får du inget studiemedel när du börjar hösten 2012 utan du får läsa minst första terminen utan studiemedel.

Så om du väljer att göra som du tänkt så får du planera ganska långt fram med tanke på ekonomin.

Du måste alltså antingen ta igen tentorna under sommaren eller spara undan så mycket pengar att du kan plugga ett halvår utan studiemedel då du får börja om och ta igen dem hösten2012 .

Nu vet jag inte hur ditt program är upplagt(hur stora kurser du haft) men tänk på att du behöver bara klara 60% av dina poäng det första året för att behålla ditt studiemedel. Därför är det möjligt att du kan behålla ditt csn om du klarar alla tentorna nästa termin och tar någon omtenta.

Jag vet själv hur stressigt det kan kännas när man har csn som andas en i nacken. Förra terminen släppte jag två tentor för att jag hade för mycket att göra. På sommaren tog jag sedan en av dem och behåller den andra som restkurs.

Gör vad du tycker känns bäst är mitt råd och var inte orolig för vad alla andra ska tycka, läs bara på alla csns regler ordentligt så du kan planera.

• Anonym (tveksam)

Frågan är ju vad du/ni tycker är viktigast, är det ett stort bröllop eller är det att vara gifta? Är det viktigt att ha bröllopet nu i maj eller kan det skjutas upp några år tills du pluggat klart? Kanske kan det vara ett alternativ att ha festen senare när ni har råd, kanske i slutet av sommaren när sommarlönen kommit? Jag är också student men har bara en termin kvar och är klar i juni, det skulle inte vara ett alternativ för mig att skjuta upp studierna för ett bröllop oavsett vilken termin jag gick. Vi ska gifta oss knappt ett år efter att jag tagit examen så vi kommer hinna spara ihop våra pengar på så sett.

• Sara 120707

Jag vill bara lägga till att jag hade också tyckt det var konstigt att prioritera bröllop över skola om det bara var det situationen handlade om

MEN eftersom hon har kuggat hela första terminen så finns det en stor chans att hon dels ligger så mycket efter att hon kuggar nästa termin också och det hjälper ingen.

Eller att hon helt enkelt inte har fått den behörighet som krävs för att läsa de kurser som kommer nästa termin.

Ibland är det helt enkelt bättre att ta ett steg tillbaka och börja om från början.

• Anonym (tveksam)

Jag håller med om att situationen är lite speciell eftersom TS inte avslutat någon kurs den här terminen. Det är jättejobbigt att ligga efter och plugga till flera tentor samtidigt (been there done that) och då kanske enda alternativet är att ta uppehåll men att ändå se till att klara kurserna hon redan läst. Man kan inte få studiemedel för samma kurs två gånger om jag minns rätt.

• Sara 120707

Om de inte har ändrat reglerna så är det så här:

Om du har klarat en kurs kan du inte få studiemedel för den igen. Men har du missat poäng och förlorat ditt csn så bryr sig csn inte om vilka poäng du tar för att kompensera.

Ex

du har en franskakurs på ett halvår som du kuggar.

Du väljer då att läsa ett halvårs historia utan studiemedel. Klarar du denna ska du sedan kunna läsa franska kursen igen med studiemedel.

Generellt bryr sig csn inte om vilka kurser du läser bara hur många poäng du läser(sålänge du inte läser en kurs du har klarat om och om igen)

• Cosy

Jag tycker det låter som du har en plan. Det kan ibland ta tid att vänja sig vid att plugga på universitet

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Emelie 87

Det låter faktiskt inte alls som någon dålig plan, men ta hellre ledigt en termin än att hoppa av om du vill fortsätta nästa höst. :)  

En man, två barn, oändligt med kärlek
Svar på tråden Hoppa av skolan för att kunna gifta sig?