Anonym (hoa) skrev 2011-12-19 18:58:26 följande:
oj, där håller inte jag med alls. Jag tycker att det är bra för barn att kunna känna sig trygga hos andra än mamma o pappa. Mina barn brukar fråga mig då och då om de får sova hos mormor och morfar. :) De är tre och fem år. Jag tycker att det är underbart att de får mysa hos dom och vi får egentid med varandra. Ibland behöver man lite vuxentid tillsammans för att vårda sitt förhållande.
Jag säger inte att man inte ska göra så, men ser inget fel i att låta barnen sova hos någon annan än sina föräldrar. Jag tycker inte att jag är en dålig förälder till mina barn. :)
Word! När vi var små ÄLSKADE vi att sova hos farmor och farfar. Vi gjorde det flera gånger i månaden från att vi bara var några år gamla, de bodde nära oss på den tiden. De hade ju all tid i världen med oss! Hemma så hade ju mamma o pappa fullt upp att sköta hemmet, så även om de tillbringade mycket tid med oss så var det ju inte 100% uppmärksamhet på oss. När vi var lite äldre (7 kanske) så åkte vi med dem och var i sommarstugan någon vecka i taget ibland mer, och under tiden kunde mina föräldrar få njuta av lite tid till varandra.
Bara för att man själv är borta och njuter av en resa måste det ju inte betyda att barnet har det dåligt. Självklart får man sakna barnet, men att
oroa sig för ett ganska stort barn (7-10 år) och inte kunna släppa tankarna alls under en långhelt om barnet är hos sina morföräldrar eller kusiner, då ska man nog fundera på om man inte övervärderar sin egen betydelse. Kanske tycker man själv att det är jobbigt, men om barnet trivs så får man härda ut anser jag.
Det ansvar jag anser att man har för sina barn innebär att man ska se till att de får mat, kläder och all kärlek de behöver vilket inte måste betyda kärlek från föräldrarna 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Framförallt har man ett stort ansvar att fostra en lycklig och självständig individ som är rustad för livets överaskningar i framtiden, och när man är 10 så har man - tro det eller ej - kommit en bra bit på vägen.
En ettåring är ju en annan sak, där får man väl känna efter vad man själv och barnet klarar av. Jag tycker inte ni ska bestämma det nu. Kanske är en kompromiss att ta med mormor eller vem det nu kan vara att bo på samma hotell, så har ni barnvakt på kvällarna och har tid att göra saker själva samtidigt som ni har er dotter med er?