• bubbel­gum
    Äldre 6 Dec 15:01
    3157 visningar
    13 svar
    13
    3157

    Kan man ha en borlig vigsel med kyrkliga inslag?

    Så som rubriken lyder, så undrar jag om man kan gifta sig borligt men ändå ha lite inslag utav den kyrkliga vigseln?

    Kan man utforma en borlig vigsel så att den blir som en blandning mellan en kyrklig vigsel och en borglig, bara att att man inte har med en massa religiösa inslag så som psalmer, bibelläsning och böner och sådant? kan man det? 

    på nätet står det att den "långa" varianten av en borgliga vigseln är ca 2 minuter lång och går till såhär:

    vigselförättaren säger:  "Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru att älska henne i nöd och lust?" (Svar Ja) <- här istället för att bara svara "ja", så skulle jag vilja att vi säger:
    "Jag, NN, tar dig, NN, nu till min hustru, att dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt." 

    sedan frågar vigselförättaren samma sak igen, fast till den andre partnen:
    - "Tar du NN denna NN till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar Ja) <- och då vill jag svara:
    "Jag, NN, tar dig, NN, nu till min man, att dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt."  - kan man göra så?

    "Ge varandra handen till bekräftelse på detta" (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.) <- där, istället för att ge varandra handen, man kan inte ha ringutbyte? där vi trär på varandra våra ringar - efter att vi sagt: "jag NN, tar dig NN..." eller kan man få vigselförättaren att formulera om och säga typ: "ge nu varandra ringarna till bekräftelse på detta" och så har vi ringutbyte... går det?

    vigselförättaren säger: "Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig att det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem". 
    sen kanske man kan ändra slutet lite också...så det blir mer personligt. Eller måste en borlig vigsel gå till precis så som det står här(i den feta texten)?
    Hur var eran borliga vigsel?

  • Svar på tråden Kan man ha en borlig vigsel med kyrkliga inslag?
  • Äldre 6 Dec 15:08
    #1

    När det gäller en borgerlig vigsel så verkar det bero väldigt mycket på vigselförättaren.
    Dom har säkert vissa saker dom måste säga för att vigseln ska vara juridiskt bindande. Men jag har hört att många som har borgerlig vigsel har haft betydligt mer "avancerade" cermonier om man säger så...

    Så ta kontakt med någon i er kommun och fråga denne. För det här är nog omöjligt att svara på på nätet.
    Eller tja svaret är nog Nej det behöver inte gå till så där, eller Ja det går att ändra.
    Med tillägget - Det beror på vigselförrättaren

  • Äldre 6 Dec 21:25
    #2

    Prata med er vigselförrättare. Ringväxling ska de fråga om man vill ha (den är inte obligatorisk i den borgerliga ceremonien men fullt möjlig). Exakt hur mycket det går att rucka på själva de juridiskt bindande orden som utgör vigselsn kärna kan nog bara en förrättare svara på, liksom hur mycket kringarrangemang av ceremonier som han/hon kan tänka sig inkludera.

  • kardem­umma
    Äldre 11 Jan 10:45
    #3

    Hm, jag fattar inte, vad är det för delar av en kyrklig vigsel som ni vill ha med om det inte handlar om bibelläsning, böner och psalmer?
    Ett vigseltal och solosånger/dikter är ju inte helt ovanligt att man har i den borglig vigselakt heller så vilka "kyrkliga" inslag är det ni tänker på?

  • Skövde­Sophie
    Äldre 4 Feb 12:10
    #4

    Hej, Prata med er vigselförrättare om att ni vill ha en längre ceremoni och fråga om det går att ordna. Kom gärna med egna förslag. Skall ni viga er i stadshuset/rådhuset eller på annan plats? Tänk på att er vigselförrättare inte får någon ersättning (110 kr före skatt) så ni kan inte kräva massa extra.

  • Äldre 4 Feb 13:16
    #5
    kardemumma skrev 2012-01-11 10:45:32 följande:
    Hm, jag fattar inte, vad är det för delar av en kyrklig vigsel som ni vill ha med om det inte handlar om bibelläsning, böner och psalmer?
    Ett vigseltal och solosånger/dikter är ju inte helt ovanligt att man har i den borglig vigselakt heller så vilka "kyrkliga" inslag är det ni tänker på?
    Funderar detsamma - för tar man bort de kyrkliga inslagen i en kyrklig vigsel så torde den knappt heller bli längre än två minuter
  • grynet­103
    Äldre 4 Feb 14:04
    #6

    Vi ska ha en borglig vigsel som är planerad att vara av längre karaktär, dvs ingångsmusik, välkomsttal av vigselförättaren, hon ska läsa en kärleksdikt, hålla i vigselcermonin, vi kommer ha tre solosånger med en tjej som spelar piano, och ge varandra egna vigsellöften och växla ringar och utgångsmusik...och detta gick jättebra för vigselförättaren, hon tyckte bara det var roligt med längre vigsel! Vi beräknar att själva vigselakten kommer ta ca 30 minuter! :)

  • Pertin­ax
    Äldre 4 Feb 21:19
    #7

    Vi planerar också en längre borgerlig vigsel som liknar grynets här ovanför. Har inte diskuterat detaljerna än med vår vigselförrättare, men hon sa att jag hade helt fria händer att utforma cermonin som jag ville. Så jag har planerat i princip allt som ska sägas och egna löften och sånt.

  • wiii
    Äldre 5 Feb 10:27
    #8

    Som jag förstod det så måste man ha med det som sägs antingen i den korta eller långa versionen, men man kan väva in det i hur mycket mer text/musik man vill. Så gjorde vi, utgick från den korta versionen för vi ville inte ha med besinna ert ansvar mot kommande släkten. La till en dikt och lite annat här och där i texten :)

  • Skövde­Sophie
    Äldre 5 Feb 10:35
    #9

    Hej på er, Man behöver inte alls ha med de allt som står i de olika versionerna. Det enda som måste vara med är "Tager du?" delarna. Det går att utforma vigselakten hur man vill,i samråd med vigselförättaren, både dikter och sång är vanligt.

  • wiii
    Äldre 5 Feb 10:52
    #10
    SkövdeSophie skrev 2012-02-05 10:35:02 följande:
    Hej på er, Man behöver inte alls ha med de allt som står i de olika versionerna. Det enda som måste vara med är "Tager du?" delarna. Det går att utforma vigselakten hur man vill,i samråd med vigselförättaren, både dikter och sång är vanligt.
    Det är ju det som är den korta versionen :)
  • Skövde­Sophie
    Äldre 5 Feb 11:08
    #11

    Ja, men man kan ha den "långa" men ta bort det man inte vill ha. Man måste inte välja antingen eller

  • Äldre 5 Feb 11:21
    #12
    grynet103 skrev 2012-02-04 14:04:20 följande:
    Vi ska ha en borglig vigsel som är planerad att vara av längre karaktär, dvs ingångsmusik, välkomsttal av vigselförättaren, hon ska läsa en kärleksdikt, hålla i vigselcermonin, vi kommer ha tre solosånger med en tjej som spelar piano, och ge varandra egna vigsellöften och växla ringar och utgångsmusik...och detta gick jättebra för vigselförättaren, hon tyckte bara det var roligt med längre vigsel! Vi beräknar att själva vigselakten kommer ta ca 30 minuter! :)
    Såhär gjorde vi också, förutom att vi inte hade egna vigsellöften. Själva vigselakten var den korta versionen men den låg ju mitt i vigseltal och diktläsning samt mycket musik och sång runt om. Så jag tror inte att man tänkte på om den var kort eller lång. Jag gissar att vår vigselakt med in- och utmarsch gick på ca 30 minuter.
  • wiii
    Äldre 5 Feb 11:26
    #13
    SkövdeSophie skrev 2012-02-05 11:08:41 följande:
    Ja, men man kan ha den "långa" men ta bort det man inte vill ha. Man måste inte välja antingen eller
    Ah, men då är jag med på hur du menar :)
Svar på tråden Kan man ha en borlig vigsel med kyrkliga inslag?