Kan man ha en borlig vigsel med kyrkliga inslag?
Så som rubriken lyder, så undrar jag om man kan gifta sig borligt men ändå ha lite inslag utav den kyrkliga vigseln?
Kan man utforma en borlig vigsel så att den blir som en blandning mellan en kyrklig vigsel och en borglig, bara att att man inte har med en massa religiösa inslag så som psalmer, bibelläsning och böner och sådant? kan man det?
på nätet står det att den "långa" varianten av en borgliga vigseln är ca 2 minuter lång och går till såhär:
vigselförättaren säger: "Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru att älska henne i nöd och lust?" (Svar Ja) <- här istället för att bara svara "ja", så skulle jag vilja att vi säger:
"Jag, NN, tar dig, NN, nu till min hustru, att dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt."
sedan frågar vigselförättaren samma sak igen, fast till den andre partnen:
- "Tar du NN denna NN till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar Ja) <- och då vill jag svara:
"Jag, NN, tar dig, NN, nu till min man, att dela glädje och sorg med dig, och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt." - kan man göra så?
"Ge varandra handen till bekräftelse på detta" (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.) <- där, istället för att ge varandra handen, man kan inte ha ringutbyte? där vi trär på varandra våra ringar - efter att vi sagt: "jag NN, tar dig NN..." eller kan man få vigselförättaren att formulera om och säga typ: "ge nu varandra ringarna till bekräftelse på detta" och så har vi ringutbyte... går det?
vigselförättaren säger: "Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig att det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende, och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem".
sen kanske man kan ändra slutet lite också...så det blir mer personligt. Eller måste en borlig vigsel gå till precis så som det står här(i den feta texten)?
Hur var eran borliga vigsel?