• Äldre 5 Dec 09:59
    7274 visningar
    22 svar
    22
    7274

    Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12

    Då är det dags att öppna lucka nummer två i Bröllopstorgets stora Julrace! Tomte
    Håll i hatten för nu närmar vi oss julen med stormsteg!
    Det är SÅ mycket som ska göras och SÅ många klappar som ska köpas, slås in och gömmas undan.

    Visst brukar det kunna bli lite väl mycket stress så där av och till?
    Man är helt färdigt..Tyst

    Därför vill vi ta del av era bästa avslappningstips!
    Vad gör ni när julstressen blir för påtaglig?
    Avslappning?
    Yoga?
    Skogsprommis?
    Spadag?
    Eller kanske gör ni som mig- rensar chokladasken

    Dela med dig av ditt bästa "gör-dig-av-med-julstress-tips" och vinn en läcker oljelampa från Gardenhome
    www.gardenhome.se



    Passa på att dela med er av era tips och vinnaren meddelas i tråden torsdagen 8/12
    Lycka till!
  • Svar på tråden Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12
  • chrpe
    Äldre 5 Dec 10:18
    #1

    När det är som stressigast brukar jag stanna upp och tänka: -För vem gör jag detta?


    Vissa saker går faktiskt att skjuta upp eller strunta i helt och hållet, vad betyder de vackra inslagningarna av paket, hemmagjorda sillen, den vackra dörrkransen och de nyputsade fönstren i förhållande till min familj, hälsa och mina vänner?!


    För att komma i stämning brukar jag dra skämt, kolla på Sunes jul, sätta stereon på hög volym och sjunga och dansa till, locka min kille till att jag ska få en avkopplande massage, eller ta en joggingtur för att endast få känna den kalla luften i ansiktet och knarret under fötterna. Jag blir lugn bara av tanken på allt detta!

  • Äldre 5 Dec 10:44
    #2

    Det som stressar av mig mest är att sätta sig i soffan och klappa hunden som alltid tar tillfället i akt att lägga sig i knäet.
    Men om jag inte har den möjligheten så använder jag mig av en teknik jag lärde mig på Ju-Jutsun. Det är en sorts lättmeditation som kallas Moksu. Väldigt avslappnande Glad

    Men sen släpper jag alla "måsten".
    Jag måste inget alls. Det jag gör, gör jag för att jag vill. Och då blir allt så mycket lättare


    Bästa tipsen för att undvika stress.
    FUSKA
    -Byt inte gardiner om du inte behöver för att dom är lortiga, piffa upp dom med röda band, rosetter, snöflingor eller liknande så blir dom juliga och det går mycket snabbare att sätta dit och ta bort.
    -Köp färdig inlagd sill, sätt en egengjord ettikett på burken och klä locket med en bit tyg och ett fint band
    -Mycket av julmaten går faktiskt att köpa färdig. Fuska med allt som inte är jätteviktigt att det är hemgjort.
    -Lite skit i hörnen skadar ingen. Hellre en avslappnad och lugn jul med någon dammtuss i hörnen, än en kliniskt ren jul med en sönderstressad mamma och pappa (eller man och hustru / sambo... vad det nu kan vara).
    -Låt affärsbiträdena slå in julklapparna så blir det en bit mindre att stressa upp sig över. Och man hittar ju ändå aldrig papper som funkar när man ska slå in större paket.

  • august­i2012
    Äldre 5 Dec 10:47
    #3

    Jag och en vän satt en dag i telefonen och pratade julstress.
    Vem gör man allt för?? Blir man lyckliga familjen för att man har julgardiner i varje fönster hemma?
    För att man kokar skinkan?? För att man bakar 10 sorters kakor och julgodis. Vi kom fram till att iår ska vi köra dem enklare alternativen. Julgodis, köp det färdigt. Koka skinkan.. köp färdigkokt. Lussekatter?? Köp hos bageriet. Jag har många vita gardiner uppe året runt. Så nu står det en stake i fönstret. Och eventuellt apelsiner med nejlikor som hänger ner.
    För mig har stressen försvunnit mycket.
    Sen köper jag många julklappar via nätet = slipper julstressen i affären. 
    Istället bakar jag pepparkakor med min son på snart 2 år och dricker glögg och tänker på att jag slipper knö med en massa folk i affären.


  • sollan
    Äldre 5 Dec 11:01
    #4

    Allra bästa sättet att släppa julstressen är att helt enkelt göra något som absolut inte har med julen att göra.
    Tex tar jag med mig familjen på en dagsutflykt till Tropikariet så vi i lugn och ro bara kan promenera omkring därinne och njuta av alla exotiska djur...Inga tankar ang jul där inte Solig



    Blivande vårbrud
  • Äldre 5 Dec 12:03
    #5

    Jag försöker att tänka, att det blir ju jul ändå, oavsett vad man gör eller inte gör. Dessutom tänker jag på vad julen EGENTLIGEN handlar om, och att Gud inte bryr sig om dammråttor under soffan, om sillen är hemmainlagd eller ej, samt hur många olika måsten vi själva lägger på oss. Ofta är det ju lite småmörkt när man exempelvis bjuder hem folk, som inte ser att vi har oputsade fönster och allt det där vi inte gjort. Blev lite förvånad en gång, när det stod i en tidning om tips för att minska julstressen. Vände man sedan några blad, var där ett reportage om en kvinna som hade sytt alla julgardiner själv, med matchande kuddövredrag, servetter och dukar, naturligtvis lagt in sill, gjort godis och julpynt samt tagit hand om alla delar på den nyligen slaktade grisen. Jag säger inte att man inte skall göra sådant här, men kollisionen blev så märkbar mellan artiklarna.

    Mitt tips således. Om du inte känner att du har tid, städa inte mer än vad som behvös, bjud  hem gäster när det skymmer och tänd ljus istället för elektrisk belysning - och städa när det börjar bli ljusare ute igen!

  • Dreami­ng
    Äldre 5 Dec 12:09
    #6

    Jag börjar i god tid! Det är mitt stora råd!

    Julklapparna var färdigköpta och inslagna redan i början på november. Och själva kalpparna är alla köpta över internet. Mycket smidigt!
    Man tar det som det kommer liksom...
    Gardiner bytte jag fösta advent, allt pyntet åkte upp igår, (andra advent) och granen kommer upp dagen innan julafton!!

    På själva Julafton låter du anhöriga som ska komma och fira jul, ta med maten själva, så slipper du stå och göra allt själv = mindre stress!

    Mina råd är alltså, börja i god tid, gör lite åt gången, INTE allt på en gång, och ta hjälp av din familj och vänner!

    En God och stressfri Jul önskar jag Er alla!

  • Aniara­4
    Äldre 5 Dec 12:47
    #7

    Jag brukar göra som Dreaming och börja med julklapparna i god tid innan. Antingen köper jag saker på nätet och slipper oroa mig för leveranstiden, eller så går jag i affärer medan det fortfarande går att ta sig fram mellan hyllorna. I år blir det fotoböcker från bröllopet till våra föräldrar, så var det avklarat!

    Och på samma sätt brukar jag också sätta upp det mesta pyntet till första advent, och andra advent bjuder jag hem en massa folk på grötlunch och adventskaffe. Efter det är liksom det värsta stöket avklarat, så sen är det bara att glida med.

    Nu funkar ju inte det här tipset så bra när det redan är december... så jag kan dela med mig av vad jag gör för stressreducering generellt. Jag har nämligen hittat en billig massör i närheten som jag går till en halvtimme en gång i veckan. Det gör under för mitt välmående i största allmänhet!

  • Pluppe
    Äldre 5 Dec 13:31
    #8

    Julklapparna brukar jag inhandla från efter sommaren och fram till jul för att inte behöva handla allt dagen innan julafton.

    För att lugna ner sig i all stress som brukar bli när det ska lagas mat, städas och föberedas är det bra att bara sätta sig ner i 5 minuter och andas, släppa allt och bara försöka se det positiva med allt. Eller bara blunda ett slag och räkna till tio!

    Ett avslappningstips är att unna sig något i all stress. Här står första prio på en massage och zonterapi, bara få slappna av i en timme kan göra så himla mycket! Eller varför inte bara släppa allt för en dag och gå och köpa den där fina klänningen som man såg i skyltfönstret, det ger en lite energi att få unna sig något!

  • MagicB­ride
    Äldre 5 Dec 16:05
    #9

    Julen närmar sig återigen med stora kliv
    Pepparkaksbak, julstädning och julklappsköp ska få plats i våra liv
    Vi stressar hit och dit och glömmer ganska snart
    Varför allt med julen från början var så underbart
    Springer vi bara på så blir julen ganska lätt tragiskt
    Sakta ner, ta vara på varann - så ska du se att det istället blir magiskt!
    Det är inte sakerna som gör julen till en älskad högtid
    Det är människorna du firar den tillsammans med - varenda individ Hjärta

     

  • Jag han
    Äldre 5 Dec 16:32
    #10

    Jag tar mig ett varmt, långt och härligt bad!


    Finns inget bättre! Rensa tankarna i tystnad eller lite mysig musik i bakrunden. Kanske ett glas vin på badkarskanten också, och lite ljus runtomkring som höjer avlappningsfaktorn.


    Det är avkoppling för mig.

Svar på tråden Det stora JULRACET! Vinn fina priser i Bröllopstorgets jultävling! 5/12